נתוני הלמ"ס למרץ מורים על הסתלקותם של המשקיעים משוק הדירות החדשות

בחודש מרץ נמכרו 4,381 דירות חדשות: מדובר בחודש הרביעי ברציפות של ירידה בכמות הדירות החדשות שנרכשת  • במקביל, חודשי המדף של דירות חדשות, כלומר מספר החודשים שבהם דירה ממתינה עד למכירתה עלו ל-9.9 חודשים

שיא בשוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock
שיא בשוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock

סימנים ראשונים לבלימת גל רכישת הדירות החדשות שפקד את המדינה מאז הקורונה? נתוני הלמ"ס שמתפרסמים היום על רכישת דירות חדשות מורים על ירידה זה החודש הרביעי ברציפות של כמות הדירות החדשות שנרכשת. כמו כן, לראשונה בשנתיים האחרונות זמן המדף של דירה חדשה עולה ולדירה לוקח יותר זמן להימכר.

מדובר בנתונים לא סופיים. עדיין כמות הדירות החדשות הנרכשת היא גדולה מאוד וזמן המדף של דירה חדשה עדיין קצר יחסית, ואולם לראשונה יש שינוי במגמה.

בחודש מרץ נמכרו 4,381 דירות חדשות. מדובר בחודש רביעי ברציפות שבו הכמות הנרכשת של דירות יורדת, מאז חודש השיא של נובמבר 2021, שבו נרכשו 6,163 דירות. במקביל, חודשי המדף של דירות חדשות, כלומר מספר החודשים שבהם דירה ממתינה עד למכירתה עלו ל-9.9 חודשים. זאת לאחר שמינואר 2020 ועד ספטמבר 2021 הכמות ירדה בעקביות מ-15.2 חודשים ל-9 חודשים, שיא שהחזיק מעמד עד לדצמבר האחרון שבו המגמה התהפכה וזמן המדף של הדירות החל לעלות בחזרה במהירות.

 
  

סביר מאוד להניח, כי הירידות בשני המדדים הללו נובעות מהסתלקותם של המשקיעים משוק הדירות החדשות, מאז שהממשלה העלתה להם את מס הרכישה בנובמבר האחרון.

מכל מקום, כתוצאה מירידת הרכישות בקרב משקיעים, ירד מספר הדירות שנרכשו ברבעון הראשון של השנה בכ-12% לעומת הרבעון האחרון של 2021.

ברוב הערים שהובילו את המכירות ברבעון האחרון של שנה שעברה נרשמה ירידה במספר הדירות שנרכשו. תל אביב מוסיפה להוביל את הטבלה, עם 961 דירות חדשות שנרכשו בה ברבעון הראשון, אך מדובר בירידה של כ-14% לעומת הרבעון האחרון של 2021; אשקלון שהיתה שנייה ברבעון האחרון של 2021 ירדה למקום הרביעי, אחרי שמספר הדירת שנרכשו בה ירד ב-16% והגיע ל-739. גם בירושלים נרשמה ירידה של 8% (739 דירות שנמכרו ברבעון הראשון). לעומת זאת ראשון לציון, שבה כמות הדירות החדשות קפצה ב-80% ברבעון הראשון של 2022 לעומת קודמו, זינקה למקום השני ברכישות.