בראש סטארט-אפ מרחובות: שי אגסי עושה קאמבק לתעשיית הרכב

שי אגסי חוזר לשוק האוטו-טק ומוביל חברת סטארט-אפ מרחובות שמפתחת חיישן לייזר מהפכני לרכב אוטונומי • וגם: מנכ"ל זרוע ההון-סיכון של GM מכריז כי החברה ממשיכה לחפש באופן אקטיבי חברות להשקעה בישראל • השבוע בעולם הרכב

שי אגסי / צילום: Reuters, Gil Cohen Magen
שי אגסי / צילום: Reuters, Gil Cohen Magen

שי אגסי, יזם ההיי-טק ומייסד בטר פלייס, חוזרת לזירת הסטארט-אפים בתחום התחבורה החכמה. אגסי משמש כיום כיו"ר פעיל של חברת MAKALU OPTICS מרחובות, שנמצאת עדיין במצב "שקט" ועוד לא ערכה חשיפה רשמית.

על-פי אתר האינטרנט של החברה היא מפתחת ליידאר (LIDAR) חדש ומהפכני מדור רביעי שפועל בארבעה ממדים ומיועד למגוון כלי רכב עם יכולות אוטונומיות, החל ברחפנים וכלה במכוניות. הוא אפקטיבי לטווח של מאות מטרים ואינו כולל שום חלקים נעים, מה שאמור להוריד משמעותית את מחירו. לחברה יש פטנט רשום על הטכנולוגיה.

מייסד ומנכ"ל החברה הוא שגיא צדקה, יזם סדרתי שהקים מספר חברות סטארט-אפ בעבר. במועצת המנהלים שלה נמצא גם גיורא קורנבלאו, שותף בקרן TERRA VENTURES.

הליידאר נחשב כיום רכיב מפתח לזיהוי עצמים בשדה הראייה של הרכב בכל מזג אוויר כחלק ממערך החיישנים של כלי רכב ברמת אוטונומיה שונות, החל מהבסיסית ועוד אוטונומיה מלאה. כמעט כל יצרני הרכב הגדולים בעולם נמצאים כיום בתהליך הצטיידות בליידארים' ומספר חברות הפועלות בתחום אף נסחרות כיום בנאסד"ק לפי שווי של מיליארדי דולרים. גם אינטל ומובילאיי מפתחות במשותף ליידאר בטכנולוגיה משלהן.

אגסי לא היה פעיל רשמית בזירת האוטוטק העולמית מאז קריסת בטר פלייס ב-2013, אולם הוא עדיין נחשב אחד המנהלים המזוהים ביותר בעולם עם האוטוטק הישראלי.

מנכ"ל זרוע ההון-סיכון של GM: ממשיכים לחפש באופן אקטיבי חברות להשקעה בישראל

מנכ"ל זרוע ההון-סיכון של קבוצת ג'נרל מוטורס (GMV), וויד שייפר, אומר לגלובס כי החברה מחפשת באופן אקטיבי בישראל השקעות במגוון חברות בארבעה תחומים עיקריים, ובהם חוויית הלקוח, הרכב החשמלי וסביבתו, חוויית הנסיעה האוטונומית ופתרונות דיגיטליים עבור יצרניות הרכב עצמן כולל טכנולוגיות עבור "מפעלים חכמים".

החברה השקיעה עד כה בשלוש חברות ישראליות, ובין השאר לקחה חלק בגיוס האחרון (סבב C) של חברת הסייבר סילברפורט, שפיתחה פלטפורמה לניטור זהויות גנובות. בנוסף השקיעה החברה בחברת POWERMAT, שמפתחת פתרונות טעינה אלחוטיות.

אתמול (ד') הודיעה החברה גם על שיתוף-פעולה עם חברת RED HAT, שתספק לג'נרל מוטורס את פלטפורמת הקוד הפתוח שלה עבור פלטפורמת התוכנה לכלי הרכב העתידיים, שמפתחת כיום ג'נרל מוטורס. הפלטפורמה תאפשר ל-GM להציעה מגוון רחב של שירותים ושדרוגי תוכנה. 

וויד שייפר, מנכ''ל זרוע ההון-סיכון של קבוצת ג'נרל מוטורס / צילום: GM NEDIA
 וויד שייפר, מנכ''ל זרוע ההון-סיכון של קבוצת ג'נרל מוטורס / צילום: GM NEDIA

לדברי שייפר, ל-GMV יש שיתוף-פעולה הדוק עם מרכז המחקר והפיתוח המקומי של ג'נרל מוטורס בהרצליה, שמעסיק כיום למעלה מ-700 עובדים.

לדברי שייפר, הטכנולוגיות של החברות בהן משקיעה החברה מגיעות לעתים תכופות לשימוש בג'נרל מוטורס עצמה. עד היום השקיעה הקרן של GM במעל 50 חברות, וכמעט מחציתן כבר ביצעו אקזיט, אם כי לדברי שייפר, החברה לא מעודדת חברות בהכרח לבצע אקזיט, ורוב השקעותיה מבוססות על עניין טכנולוגי בטווח הארוך.

טכנולוגיית החלפת הסוללות המהירה חוזרת בשיתוף-פעולה של מטרו, פז וחברת GOGORO

כמעט עשור לאחר שטכנולוגיית החלפת הסוללות המהירה של בטר פלייס נעלמה מישראל, היא חוזרת, והפעם ברכב דו-גלגלי. חברת GOGORO, שמתמחה בטכנולוגיית החלפת סוללות מהירה ונסחרת בנאסד"ק, הודיעה אמש על שיתוף-פעולה עם קבוצת מטרו מוטורס ועם חברת הדלק פז על הצבת תחנות החלפת הסוללות של החברה בערים שונות בישראל החל מהקיץ.

התחנות יאפשרו לבצע החלפה מיידית של סוללות בקטנועים חשמליים שתומכים בכך, ובדרך זו יתאפשר להם להאריך מיידית את טווח הנסיעה ללא צורך בהמתנה לטעינה. הקטנועים, מתוצרת טאיוון, ייובאו וישווקו על-ידי מטרו. פתרון זה מתאים במיוחד לחברות שליחויות, שזקוקות טעינה תכופות. עמדות החלפת הסוללות ימוקמו בתחנות של פז. 

סטורדוט מדגישה באקומושן יכולת להוסיף לרכב חשמלי טווח של 160 ק"מ ב-5 דקות טעינה

חברת STOREDOT ביצעה השבוע בכנס "אקמושן" של קהיליית האוטוטק הישראל הדגמה חיה של טכנולוגיית תאי הסוללות שהיא מפתחת, שמאפשרת הטענה סופר-מהירה. החברה הדגימה טעינה של מארז הסוללות שלה והמחישה הוספת טווח נסיעה של כ-100 מייל (כ-160 ק"מ) בתוך חמש דקות בלבד. קצב כזה שקול לטעינה מלאה של סוללה גדולה ברכב חשמלי בתוך עשר דקות בלבד.

במהלך כל ההדגמה טמפרטורת הסוללה לא חצתה את ה-33 מעלות, בניגוד לסוללות מקובלות שנוטות להתחמם מאוד בטעינה מהירה.

לטענת החברה, ב-2024 היא תציע פתרון מסחרי, שיוסיף טווח נסיעה של 100 מייל לסוללה של רכב חשמלי בתוך 5 דקות בלבד.