הג'וב החדש של שי אגסי ומיהם הקנטאורים של ההייטק?

שי אגסי חוזר לתעשיית הרכב ומוביל חברת סטארט-אפ מרחובות שמפתחת חיישן לייזר לרכב אוטונומי • וגם: מדוע מציעה קרן בסמר להחליף את השימוש במונח יוניקורן לטובת קנטאור • השבוע שהיה בהייטק ומדע

שי אגסי / צילום: Reuters, Gil Cohen Magen
שי אגסי / צילום: Reuters, Gil Cohen Magen

הימים הם ימי ירידות חדות במניות הטכנולוגיה בוול סטריט ואחרי שנים טובות מאוד להייטק הישראלי, ושנה אחרונה גדולה מהחיים ב-2021, מתגנב החשש שאנחנו הולכים למשבר גדול וממושך בענף בסגנון פיצוץ בועת הדוט.קום בתחילת המילניום, משבר שיכלול פיטורים וסגירת חברות.

כשמהרהרים בסוגיה זאת צריך לקחת בחשבון שנבואות זעם כאלו, על פיצוץ בועת הטכנולוגיה, מסתובבות כבר יותר מעשור בשטח. "אנחנו נמצאים בימי בועת האינטרנט השנייה. הסימנים ברורים", הצהיר היזם האמריקאי המשפיע סטיב בלנק. "השוויים בסבבי סיד וסבבים מאוחרים הפכו למשוגעים ומציאת טאלנט בסיליקון ואלי היא הקשה ביותר מאז ימי הדוט.קום" . בלנק כתב את הדברים אי שם במרץ 2011.

"יש בסיליקון ואלי היעדר פחד", אמר המשקיע האגדי ביל גורלי מקרן בנצ'מרק. "אני חושב שנראה יוניקורנים מתים השנה". הזמן היה מרץ 2015. ונבואות הזעם ממשיכות עוד ועוד.

הניו יורק טיימס סיכם לאחרונה את התחזיות הללו משנת 2011 ועד מרץ 2022, שהתגלו ברובן כשגויות, בכתבה על "בועת הטכנולוגיה שלעולם לא מתפוצצת". על אף התחזיות האפוקליפטיות שנשמעו שוב ושוב בעשור האחרון, בפועל היקף ההשקעות החודשי הממוצע בסטארט-אפים בארה"ב קפץ פי עשרה בתקופה זו.

אז האם הפעם הפעם המצב שונה ואנחנו רואים תיקון רחב ומתמשך בסקטור בטכנולוגיה? האם הפעם זה הדבר האמיתי?

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. זוכרים את הפרסומות לעובדים באיילון?

בחודשים האחרונים חלה ירידה משמעותית בקצב גידול כוח האדם בסטארט־אפים. חברות ההייטק לא מצליחות להוכיח צמיחה עקבית, חוששות מירידת שווי ומבצעות קיצוצים בהתאם. רוב חדי הקרן מושפעים מהמגמה, וגם הישראליות שהונפקו לאחרונה לוקחות צעד אחורה.

2. הצרות של אפליקציות הנסיעות

מנכ"ל אובר חשף בתחילת השבוע כי השוק חווה "רעידת אדמה". גט קרסה, מניות אובר וליפט צונחות, ושירות יאנגו מוחרם במספר מקומות באירופה. מחירי הדלק הופכים את הנסיעה לפחות משתלמת, והחברות נאלצות להוזיל את העמלות.

3. האם פרצוף מוכר עוזר בהון סיכון?

כדורסלן העבר עומרי כספי הצטרף החודש לשורה של כוכבים שהקימו קרנות הון סיכון, בהם המוזיקאי סנופ דוג והשחקן אשטון קוצ'ר. הסלבריטאים מקבלים גישה לעסקאות חמות ועוזרים לסטארט-אפים לקבל סיקור תקשורתי, אבל זה לא תחליף למקצועיות ולניסיון.

4. להתראות חדי קרן, שלום קנטאורים

בשנים האחרונות נשחק מעמד חדי הקרן, כשהתברר שרבים מהם בעלי הכנסות נמוכות יחסית, ורווחיותם למשקיעים פחתה. בקרן ההון סיכון בסמר מציעים מדד חלופי המתבסס על קצב הכנסה שנתי, בדמות ייצור מיתולוגי אחר: הקנטאור. רף הכניסה למועדון: הכנסות של 100 מיליון דולר ומעלה.

5. ישראל, סעודיה וקושנר באמצע

2 מיליארד דולר שמתכוונת סעודיה להשקיע בסטארט-אפים ישראלים מראים את נכונותה לקחת חלק בכלכלה הישראלית אבל בעיקר לקדם יחסים מדיניים בין המדינות. קרן אפיניטי של ג’ארד קושנר, שבאמצעותה יושקע הכסף הסעודי בהייטק המקומי, כבר החלה לאייש את הכוורת "הישראלית".

6. הקאמבק של שי אגסי לתעשיית הרכב

שי אגסי חוזר לשוק האוטו-טק ומוביל חברת סטארט-אפ מרחובות שמפתחת חיישן לייזר מהפכני לרכב אוטונומי. אגסי משמש כיום כיו"ר פעיל של חברת MAKALU OPTICS, שנמצאת עדיין במצב "שקט" ועוד לא ערכה חשיפה רשמית.

7. תביעת ענק נגד הסטארט-אפ לושה

בתביעה, שהוגשה ע"י קרן ההון-סיכון פלאס ונצ'רס ואורן אבוקסיס, נתבעים חברת לושה מערכות והיזמים אסף אייזנשטיין, אשתו ענת אייזנשטיין ויוני צרויה, בטענה כי פעלו במחשכים על-מנת להיפטר מהתובעים וליטול את חלקם במיזם שפותח בחברה. לושה: "נראה כי מדובר ב'שיטת מצליח' של משקיע הון-סיכון במטרה לרכוב על ההצלחה שלנו".

8. טובים השניים מהאחד?

חד הקרן לניטור תעשייתי אוגורי רוכש את הסטארט-אפ סיבו, שפועל בתחום משיק, בעסקה בהיקף 140 מיליון דולר, שרוב התמורה עבורה תהיה במניות. לסיבו הייתה אפשרות לצאת לגיוס נוסף ולהישאר עצמאית, אך היזמים העדיפו לקבל את ההצעה מאוגורי ולהירכש.