רה"מ פינלנד סאנה מארין: "יש מנדט חזק להצטרפות לנאט"ו"

נשיא פינלנד סאולי ניניסטה וראשת ממשלת פינלנד, סאנה מארין, הודיעו במסיבת עיתונאים כי המדינה הנורדית מתכוונת להגיש בקשה לחברות בנאט"ו • הפרלמנט הפיני צפוי לאשר את ההחלטה בימים הקרובים, ולאחר מכן תוגש בקשת הצטרפות רשמית למטה נאט"ו בבריסל • גם שבדיה צפויה להודיע בקרוב על הצטרפות לברית

ראשת ממשלת פינלנד סאנה מארין / צילום: Associated Press, Franck Robichon/Pool Photo
ראשת ממשלת פינלנד סאנה מארין / צילום: Associated Press, Franck Robichon/Pool Photo

סאולי ניניסטה, נשיא פינלנד, וראשת ממשלת פינלנד, סאנה מארין, הודיעו היום (א') במסיבת עיתונאים כי המדינה הנורדית מתכוונת להגיש בקשה לחברות בנאט"ו.

הפרלמנט הפיני צפוי לאשר את ההחלטה בימים הקרובים, אך מדובר בצעד שנחשב כפורמלי בלבד. לאחר מכן, ככל הנראה במהלך השבוע הבא, תוגש בקשת הצטרפות רשמית למטה נאט"ו בבריסל.

"הגענו היום להחלטה חשובה", אמרה מארין, והוסיפה כי היא "מבוססת על מנדט חזק".

"אנחנו מקווים שהפרלמנט יאשר את ההחלטה להגיש בקשה לחברות בנאט"ו במהלך הימים הקרובים", ציינה מארין. לדבריה, פינלנד הייתה בקשר הדוק עם נאט"ו וחברותיה בנוגע למהלך. בשבוע שעבר אמרו מארין וניניסטה כי על המדינה להצטרף לברית "ללא עיכובים ובדחיפות".

הנשיא ניניסטה נחשב בעשור האחרון לאחד המנהיגים המערביים המקורבים ביותר לנשיא רוסיה ולדמיר פוטין, והוא סייע להוביל מדיניות מאוזנת מול השכנה ממזרח, שכללה הימנעות מהצטרפות רשמית לברית הצבאית הנתפסת כאיום על רוסיה. לשתי המדינות יש גבול באורך 1,300 קילומטר. רוסיה פלשה בעבר לפינלנד והתערבה בענייניה הפנימיים מאז שהמדינה הכריזה על עצמאותה ב-1917.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה / צילום: Associated Press, Krill Kudryavtsev/Pool
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה / צילום: Associated Press, Krill Kudryavtsev/Pool

השרה האחראית על היחסים עם האיחוד האירופי במדינה הנורדית, טיטי טופראניאן, אמרה לרשת CNN בשבוע שעבר כי הצטרפות תהיה "תגובה טבעית" למלחמה באוקראינה וכן כי פינלנד "צפויה במידה רבה של ודאות" להצטרף לברית. "הגיע הזמן להצטרף לנאט"ו", אמרה השרה מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית המובילה את הקואליציה במדינה. המפלגה התנגדה בעבר להצטרפות לברית, אך כעת שינתה את עמדתה.

ועדת הביטחון של הפרלמנט הפיני המליצה לאחרונה על הצטרפות של המדינה לברית בנימוק שהדבר "משרת בצורה הטובה ביותר את צרכי הביטחון של המדינה".

שבדיה צפויה להודיע על הצטרפות לברית 

גם בשבדיה השכנה צפויה הממשלה להודיע בקרוב על החלטתה בנוגע להצטרפות לברית. לשבדיה יש גבול ימי בלבד עם רוסיה. 47% מהציבור תומכים בהצטרפות לברית לעומת 33% מתנגדים, לפי סקרים אחרונים. כמו כן, שיעור השבדים שסבורים שיש להצטרף לברית אם פינלנד תצטרף אליה גבוה מ-50%. ראשת הממשלה השבדית מגדלנה אנדרסון אמרה כי תודיע בתחילת השבוע לגבי עמדת הממשלה בסוגיה.

אם גם שבדיה תצטרף לברית הצבאית, הרי שכל מדינות האזור הנורדי יהיו חלק מנאט"ו, אחרי שנורבגיה ודנמרק כבר הצטרפו אליה בעבר. ביחד עם המדינות הבלטיות, רוב הגבול המערבי של רוסיה יהיה בשליטת מדינות החברות בברית. סעיף 5 של הברית קובע כי התקפה על אחת מהחברות בה משולה להתקפה על כולן, וכי יש להיחלץ צבאית לעזרתה.

לא ברור כמה זמן ייקח תהליך ההצטרפות, שכרוך באישורים פורמליים ב-30 המדינות החברות כעת בברית ובהצבעה סופית בפינלנד ובשבדיה אחרי האשרורים על הצטרפות.