הירידה בסחר האונליין פגעה גם בטרמינל X: שוויה נחתך במיליארד שקל בחצי שנה

אתר האונליין של קבוצת פוקס סיים את הרבעון הראשון ב־2022 עם הפסד של 2.7 מיליון שקל ועומד על נתונים שליליים רבעון שני ברציפות • ברקע, ירידה בהוצאה העולמית על מסחר מקוון מאז סיום סגרי הקורונה

הראל ויזל / צילום: איל יצהר
הראל ויזל / צילום: איל יצהר

קטר המכירות המקוונות של פריטי האופנה מדשדש והמשקיעים מאבדים סבלנות. לאחר שטרמינל איקס  פרסמה דוחות כספיים מאכזבים לרבעון הראשון, בבורסה התל אביבית שלחו המשקיעים את מנייתה לירידה של יותר מ־1% ביום המסחר הראשון של השבוע, על אף המגמה החיובית בבורסה.

טרמינל איקס, הנשלטת על ידי קבוצת פוקס של הראל ויזל (יו"ר החברה), עוסקת ביבוא, שיווק ומכירה של פריטי אופנה ולייף סטייל דרך אתר האינטרנט הנושא את שמה (Terminal-X). היא רשמה שחיקה בהכנסות שלה ברבעון הראשון, תוך שהיא מסכמת רבעון שני רצוף עם הפסדים של מיליוני שקלים בשורה התחתונה.

מניית טרמינל איקס נפלה ב־58% מהשיא

בסיכום שלושת החודשים הראשונים של 2022 רשמה טרמינל איקס הכנסות של 90.6 מיליון שקל, ירידה של 2.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הסיבה לירידות נבעה מכך שבתקופה המקבילה אשתקד החנויות הפיזיות היו עדיין סגורות בשל סגרי הקורונה במשך 51 ימים, ולכן הקניות המקוונות של פריטי אופנה פרחו. בנוסף, עיתוי שונה של חג הפסח השפיע לחיוב על הרבעון המקביל בשנה שעברה.

שיעורי הרווח הגולמי מההכנסות נשחק ל-43.9% ברבעון החולף מול 46.7% ברבעון המקביל ב-2020, כאשר החברה רשמה עלייה בהוצאות התפעוליות שלה. במהלך הרבעון רשמה טרמינל איקס הוצאה של 38.7 מיליון שקל על מכירה ושיווק, עליה של 17% בתוך שנה, בשל השקעה מוגברת בפרסום ורכישת לקוחות חדשים.

 
  

הזינוק בהוצאות התפעוליות הוביל את החברה לרשום הפסד תפעולי ברבעון בגובה של 180 אלף שקל למול רווח תפעולי של 9.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה חתמה החברה את הרבעון הראשון בהפסד של 2.7 מיליון שקל למול רווח נקי של 7.3 מיליון שקל, כשבין הסיבות שתרמו להפסד היה גם תשלום מבוסס מניות בגובה של 3 מיליון שקל ברבעון.

הרבעון החולף היה השני ברציפות שבו מאכזבת טרמינל איקס את המשקיעים כשהיא מציגה הפסד בשורה התחתונה. זאת, לאחר שברבעון הרביעי של 2021 רשמה החברה צמיחה בשיעור חד ספרתי נמוך של 3.7% בהכנסות והפסד של 6.8 מיליון שקל, למול רווח נקי של 7.1 מיליון שקל ברבעון האחרון ל-2020.

טרמינל איקס, המנוהלת על ידי ניר הורוביץ הונפקה ביוני האחרון לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל לפני הכסף. במהלך החודשים מאז ההנפקה התלהבו המשקיעים ושלחו את שווי החברה לטפס.

בנובמבר האחרון הגיעה החברה לשווי שיא של כמעט 2 מיליארד שקל, אך מאז השיא, במקביל למגמה השלילית השוררת במניות הטכנולוגיה, נפלה המניה ב-56% ומגלמת לחברה שווי של 851 מיליון שקל בלבד. המשמעות היא שמאז השיא בנובמבר נמחקו יותר ממיליארד שקל משווי השוק של טרמינל איקס.

ירידה בקניות המקוונות ברחבי העולם

טרמינקל איקס לא לבד. ההוצאה העולמית על מסחר מקוון ירדה ברבעון הראשון של 2022 ב-3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. כך לפי דוח של חברת סיילספורס המבוסס על ניטור של יותר ממיליארד קונים ו-29 מיליארד ביקורים בכ-2,300 אתרי מסחר מקוון ב-61 מדינות. הירידה נרשמה לראשונה זה תשע שנים שבהן בוחנת את החברה את שוק הרכישות המקוונות ברחבי העולם.

התוצאות הכספיות של טרמינל איקס מצטרפות לתמונה מדאיגה שנחשפה בגלובס בסוף החודש שעבר. לפי דוח של ענקית קשרי הלקוחות בענן סיילספורס, נרשמה ברבעון הראשון של השנה, לראשונה מזה 9 שנים, ירידה בקניות המקוונות ברחבי העולם. לפי הנתונים, ההוצאה העולמית על מסחר מקוון ירדה ברבעון הראשון השנה ב-3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

סיילספורס מנטרת מידע מצרפי של מעל למיליארד קונים באינטרנט, שביצעו 29 מיליארד ביקורים בכ-2,300 אתרי מסחר מקוון ב-61 מדינות. הדוח מצביע עוד על כך שנרשמה ירידה של 2% בתנועת הגולשים (טראפיק) באתרי המסחר וירידה ממוצעת של 12% בנפח ההזמנות. עם זאת, בסיילפורס העריכו כי בהמשך השנה הצרכנים צפויים לחזור ולהגביר את היקף הקניות המקוונות ולהפגין יותר ביטחון ברכישות.