אחרי פינלנד: גם שבדיה הודיעה על כוונתה להצטרף לנאט"ו

ראשת הממשלה מגדלנה אנדשון אמרה הערב כי אם שבדיה תהיה המדינה היחידה באזור הנורדי והסקנדינבי שאינה חברה בנאט"ו, הדבר יציב אותה בעמדה מסוכנת • מחר ידונו הפרלמנטים של שתי המדינות בהצטרפות לברית הצבאית, נושא שהיה שנוי במחלוקת במשך עשורים רבים בהן

ראשת ממשלת שבדיה, מגדלנה אנדשון / צילום: Shutterstock
ראשת ממשלת שבדיה, מגדלנה אנדשון / צילום: Shutterstock

מנהיגי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית השבדית, העומדת בראש הממשלה הנוכחית, הודיעו היום (א') על כוונה היסטורית של שבדיה להצטרף לברית נאט"ו. ישנו רוב מוצק למהלך בקרב הציבור, לפי מדגמים וסקרי דעת קהל, ובמיוחד לאור כוונות ההצטרפות של המדינה השכנה פינלנד, שהודיעה היום רשמית על הצעד. צמרת המפלגה השבדית הודיעה כי חבריה הצביעו בעד ההצטרפות, וכי תקדם את המהלך בפרלמנט.

ראשת הממשלה מגדלנה אנדשון אמרה הערב כי אם שבדיה תהיה המדינה היחידה באזור הנורדי והסקנדינבי שאינה חברה בנאט"ו, הדבר יציב אותה בעמדה מסוכנת.

מחר (יום ב') ידונו הפרלמנטים של שתי המדינות בהצטרפות לברית הצבאית, נושא שהיה שנוי במחלוקת במשך עשורים רבים בהן. בשני הפרלמנטים צפוי רוב גדול לתמוך בהצהרות כוונת ההצטרפות. בדנמרק השכנה יצביעו בעוד כשבועיים התושבים במשאל-עם בזק אם להצטרף למדיניות החוץ והביטחון המשותפת של האיחוד האירופי, לאחר שעד כה נשמרה לדנמרק הזכות שלא לעשות זאת (Opt-Out). ישנו רוב קטן של 10% לתומכים בהצטרפות, לפי הסקרים האחרונים לפני המשאל, שיתקיים ב-1 ביוני. המניע לשלל צעדים אלו היא המלחמה שבה פתחה רוסיה נגד אוקראינה בפברואר האחרון.

בניגוד לפינלנד, לשבדיה אין גבול יבשתי עם רוסיה, אולם יש לה גבול ימי אתה, בין היתר מול חופי קלינינגרד, המובלעת הרוסית לחופי הים הבלטי. לפי הדיווחים, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התקשר לנשיא פינלנד ואמר לו כי הצטרפות המדינה לנאט"ו "תהיה טעות". הוא הזהיר כי הנטישה של הנייטרליות תוביל להידרדרות ביחסים בין המדינות.