בוריס ג'ונסון מאיים לבטל חלקים מהסכם הברקזיט ומאשים את האינפלציה

ראש ממשלת בריטניה מתכוון לקדם חקיקה שתבטל למעשה חלקים מהסכם הברקזיט • בתוכנית: מהלך חוקי שיאפשר לבריטניה להתעלם מפרוטוקול שקובע כיצד מתנהל הסחר מול צפון אירלנד לאחר התנתקות הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Associated Press, Frank Augstein
בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Associated Press, Frank Augstein

לאחר חודשים של רמיזות ואיומים הדדים, מדווחים היום (ב') כלי התקשורת בבריטניה כי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון מתכוון לקדם חקיקה שתבטל למעשה חלקים מהסכם ה"ברקזיט". הצעד יפתח עימות חריף עם האיחוד האירופי, דווקא בתקופה הנוכחית שמתאפיינת בשיתוף פעולה ביטחוני נגד רוסיה, ועלול לגרור "מלחמת סחר" קטנה אך משמעותית בין האיחוד לבריטניה, שתרע את המצב הכלכלי שלהם.

מדובר בפרוטוקול צפון-אירלנד, חלק מסובך משפטית שנוסח במשך חודשים רבים מול בריסל במגעים על פרישת בריטניה מהאיחוד, שנועד מצד אחד למנוע גבול קשיח בין צפון-אירלנד (חלק מהממלכה המאוחדת) לבין אירלנד (חלק מהאיחוד האירופי) אך מצד שני לאפשר כנדרש פיקוח על סחורות, יבוא ויצוא ושמירת ריבונות הדדית. הפרוטוקול למעשה קובע איך יתנהל הסחר מול צפון אירלנד אחרי הסכם הברקזיט, שנכנס לתוקף מלא לפני יותר משנה.

היום יבקר ג'ונסון בבלפאסט, ובימים הקרובים ככל הנראה תודיע שרת החוץ ליז טראס כי הממשלה תקדם חקיקה פנים-בריטית שתאפשר למעשה להתעלם מהפרוטוקול. בצפון אירלנד זעמו למעשה על הממשלה הבריטית בכך ש"הפקירה" את הריבונות על חלק האי ויצרה הגבלות ובדיקות מכס בסחר שבינו לבין האי הבריטי, כחלק מהפתרון לבעיה הסבוכה.

ג'ונסון מנצל את האינפלציה הגואה בבריטניה בחודשים האחרונים - שכבר חצתה את רף ה-8% בחישוב חודשי - כדי להצדיק את המהלך. הוא אמר כי הפרוטוקול מונע למעשה (בשם הגדרת סיוע ממשלתי אסור) את הוזלת האנרגיה בעבור התושבים בצפון-אירלנד שנעשתה בעבור יתר תושבי הממלכה, ומשפיע משמעותית על תחומים כמו יבוא תרופות ומוצרים אחרים. הכוונה היא לסובסידיה של 300 ליש"ט למשפחות שיתקינו פאנלים סולאריים. "משמעות הפרוטוקול היא שהיכולת שלנו לסייע בהתאוששות אחרי מגיפת הקורונה, והפיתוח הכלכלי של צפון אירלנד - מוגבלת מאוד", כתב ג'ונסון במאמר ב"בלפסט טלגרף" לפני הביקור.

הטענה של הממשלה הבריטית היא שההסכם נחתם לפני מגיפת הקורונה, ולפני ששילוב נסיבות הקשורות במלחמה באוקראינה, משבר שרשראות האספקה וגורמים נוספים הביא לזינוק במחירי הסחורות והמזון ולעלייה חדה באינפלציה. ג'ונסון היה למעשה מי שהתווה את הפרוטוקול.

למעשה, ג'ונסון ממשיך לשדר לאיחוד האירופי כי הוא נכון לפשרה - החרגות מהפרוטוקל הקיים, השעייה של יישומו או פתרונות אחרים - אך כי האיום בחקיקה מרחף מעל המגעים. גם אם החקיקה תעבור, יידרשו חודשים כדי להסיר את החלקים "הבעייתיים" בפרוטוקול, ואלו יצטרכו להיעשות באישור הפרלמנט. האיחוד האירופי הבהיר בעבר כי "יגיב בחריפות" לכל שינוי חד-צדדי בהסכם הברקזיט, ותגובה כזו עשויה להשפיע משמעותית על תנועת הסחורות לבריטניה כולה.