"לא היה קל לגייס בסכום שרצינו": אופטיבס הישראלית גייסה 100 מיליון דולר והפכה לחד קרן

אופטיבס, שמתכננת קווי אוטובוס ברחבי העולם, גייסה לפי שווי 1.3 מיליארד דולר - גבוה פי 2.5 מהשווי שלה לפני שנה • הגיוס הושלם על רקע הירידות החדות במניות הטכנולוגיה בבורסה, והמנכ"ל עמוס חג'אג' מודה כי "זה לא היה קל לגייס כמו בשנה שעברה"

מייסדי אופטיבס, עמוס חג'אג' ואיתן ינובסקי / צילום: אופטיבס
מייסדי אופטיבס, עמוס חג'אג' ואיתן ינובסקי / צילום: אופטיבס

הסטארט-אפ הישראלי אופטיבס, שפיתח תוכנה לתכנון ותפעול תחבורה ציבורית, הודיע היום (ב') על גיוס בהיקף של 100 מיליון דולר. הגיוס בוצע לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר לחברה, בהשוואה לשווי של כחצי מיליארד בגיוס הקודם שלה שהוכרז במרץ שנה שעברה.

לדברי עמוס חג'אג', מנכ"ל החברה ומייסד-שותף, כמחצית מהגיוס הגיע ממשקיעים קיימים של אופטיבס כולל אינסייט פרטנרס, בסמר, ורייזון ונצ'רס ופיטנגו, ועוד מחצית ממשקיעים חדשים כמו הענקית הסינית טנסנט וקרן הצמיחה של סטייט אוף מיינד ונצ'רס. בסך-הכול גייסה החברה 260 מיליון דולר מאז הקמתה ב-2014 על ידי חג'אג' ושותפו איתן ינובסקי (סמנכ"ל טכנולוגיות), כאשר כל כספי הגיוס הנוכחי ילכו לחברה.

הגיוס הנוכחי נסגר בשבוע שעבר, כלומר במהלך הירידות החדות במניות הטכנולוגיה בוול סטריט שהכניסו פחד גם למשקיעי ההון סיכון בשוק פרטי. חג'אג' מודה שהייתה לכך השפעה לא מבוטלת על מהלכו. "זה לא היה קל לגייס בסכום ובשווי שרצינו. בשנה שעברה אפשר היה לגייס יותר בקלות אבל הפעם המשקיעים עשו בדיקת נאותות יותר מעמיקה", הוא אומר. "הנושא הכי מטריד עבור סטארט-אפים הוא הירידה במכפילי ההכנסות לפיהם מתומחרות חברות טכנולוגיה בשוק הציבורי, אבל במקרה שלנו המשקיעים פחות הסתכלו על מכפילים ויותר בחנו את השאלה האם אופטיבס תוכל להשתלט על שוק התחבורה הציבורית העולמי ולהפוך לשחקנית הגדולה בו, ויש סיכוי גבוה שכן".

בישראל אופטיבס לא מתכננת קווים

אופטיבס עובדת כיום עם 150 לקוחות, שכוללים מפעילי תחבורה ציבורית (כמו לדוגמה קווים, אגד ודן בישראל), ערים ומשרדי תחבורה מקומיים וגם ענקיות הייטק (דוגמת פייסבוק, אפל ואמזון), שמשתמשות בפלטפורמה כדי לתכנן ולהפעיל מערך תחבורה לעובדים אל הקמפוס שלהן ובתוכו. בסך-הכול התוכנה של אופטיבס מתכננת קווים ביותר מ-1,000 ערים.

לדברי חג'אג', הכנסות אופטיבס עומדות על עשרות מיליוני דולרים, אך הוא אינו מפרט מעבר. התוכנה האינטרנטית של אופטיבס מאפשרת לחברות וארגונים לקבל החלטות בנוגע לתכנון והפעלת מערך התחבורה כולל באיזה שעה להוציא קווים, באיזה רכב להשתמש, מתי לתדלק, באיזו תדירות להפעיל את הקו והיכן כדאי שהוא יעבור. בנוסף לתכנון, התוכנה גם מאפשרת לתפעל את מערך התחבורה באופן יומיומי.

בניגוד לשאר המדינות בהן היא פועלת, בישראל אופטיבס לא מתכננת את הקווים, כי אלו מוכתבים לחברות המפעילות על ידי משרד התחבורה, שלא עובד עם החברה. כאן היא רק עוזרת לחברות התחבורה לתפעל את הקווים ולקבו למשל באיזה אוטובוס להשתמש, איזה נהג לשבץ לקו ומתי להוציא אותו להפסקה או לשלוח את האוטובוס לתדלוק.

לדברי חג'אג', המתחרות של אופטיבס הן חברות ותיקות כמו לדוגמה קבוצת טרפז (Trapeze), שקמה ב-1990. חברה קנדית נוספת בתחום היא GIRO שקמה ב-1979. "אבל רוב המפעילים שאנחנו מגיעים אליהם עובדים עדיין עם אקסל ולפעמים אפילו דף ועט לתכנון קווים, כמו שעשו לפני 40 שנה, ומבחינתנו התחרות הגדולה היא מול שינוי ומול השאלה למה לשנות", אומר חג'אג'.

מתחביב לסטארט-אפ של 300 עובדים

חג'אג' וינובסקי נפגשו במסגרת לימודי מתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון. אחר כך חג'אג' עבד כמהנדס במיקרוסופט וינובסקי כראש צוות פיתוח בסטארט-אפ GigaSpaces. הרעיון לחברה הנוכחית התחיל מאתגר שקיבלו מאביו של חג'אג, סמנכ"ל כספים בחברת קווים, לשפר את תכנון פעילות הקווים. בהתחלה הם עבדו על הרעיון בסופי שבוע וערבים כתחביב, לפני שב-2014 הפכו את זה לסטארט-אפ שמעסיק כיום 300 עובדים.

הרבה מפעילים עוברים למודל של נסיעות לפי דרישה, בסגנון באבל של דן וחברת ויה, אתם לא רואים בזה גם תחרות?
חג'אג': "יש ויכוח בעולם עד כמה התחום של נסיעות לפי דרישה יגדל וכמה גדול הוא יהיה. שירות כזה דווקא מתאים למקומות שבהם הביקוש לתחבורה נמוך, ולא למצב שאתה צריך להניע מסה גדולה של אנשים במהירות. אם אתה רוצה לנהל תחבורה בעיר גדולה, אי אפשר להתבסס על הזמנת נסיעות באפליקציה. אנחנו מייעצים ללקוחות שלנו מתי כדאי להם להחליף קו רגיל במודל לפי דרישה למשל".