נשיא אל סלבדור הלך על ביטקוין בכל הכוח, ואז המטבע החל לצנוח

הפסדי הביטקוין מוסיפים לחשש הגובר מחדלות פירעון בממשלו של הנשיא נאיב בוקלה • שווי השוק של ההחזקות של אל סלבדור בביטקוין, העומד על כ־100 מיליון דולר וצנח בערך בשליש בשוויו בימים האחרונים, סוחט את המדינה מבחינה פיננסית

נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה, מציג את תוכנית עיר הביטקוין, נובמבר 2021 / צילום: Reuters, JOSE CABEZAS
נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה, מציג את תוכנית עיר הביטקוין, נובמבר 2021 / צילום: Reuters, JOSE CABEZAS

הערך הצונח של מטבעות הקריפטו והביטקוין פגעו במשקיעי המטבעות הדיגטליים בכל מקום בעולם, אבל באל סלבדור ההשפעה גדולה במיוחד. המדינה בת השישה וחצי מיליון אזרחים הממוקמת במרכז אמריקה, הימרה בגדול על המטבע ונשיאה הוציא מאות מיליוני דולרים מכספי משלמי המיסים לרכישת ביטקוין והכנסתו לשימוש כמטבע רשמית בכלכלה.

ההנפקה המתוכננת של אגרת חוב בשווי מיליארד דולר, שמהמרת על כך שערך הביטקוין יעלה מתעכבת, מסרו פקידים בכירים במדינה. שווי השוק של האחזקות של אל סלבדור בביטקוין, העומדות על כ־100 מיליון דולר שצנח בערך בשליש בימים האחרונים, סוחט את המדינה מבחינה פיננסית. כלכלנים אומרים שבכך עלה הסיכוי שאל סלבדור תכריז על חדלות פירעון עם חוב ממשלתי בגובה 24 מיליארד דולר.

הממשל של הנשיא נאיב בוקלה הבטיח לעמוד בתשלומי החזר החוב של המדינה. בגלל שחדלות פירעון על החוב עלולה לפגוע בשאיפותיו של בוקלה להיבחר מחדש, "הממשלה תעשה כל שביכולתה להימנע מכך", אמר נגיד הבנק המרכזי לשעבר קרלוס אצ'בדו.

לא יכולה להדפיס כסף משלה

כדי להימנע מחדלות פירעון, אל סלבדור חייבת לשלם על מוצרי יבוא כמו נפט וכן לבצע תשלום בגובה 800 מיליון דולר על אגרות חוב בינואר. טלטלה כלכלית עלולה לגרום לגלים נוספים של סלבדורים להגר לארה"ב. כיום, אחד מכל ארבעה סלבדורים חי מחוץ למדינה, הרוב בארה"ב. כשלושה מכל עשרה דולרים שנכנסים למדינה מגיעים מתשלומים שנשלחים אליה מאנשים אלה.

מכיוון שהמדינה הענייה אימצה את הדולר האמריקאי כמטבע הלאומי לפני שני עשורים, היא לא יכולה להדפיס כסף משלה כדי לשלם חשבונות או לעודד הוצאה, והמשמעות היא שהיא צריכה לקצץ בהוצאות או ללוות כסף נוסף כדי לסגור את החודש. למרות זאת, הנשיא המשיך להוציא כסף ברמה גבוהה והשקיע את כספי המדינה בביטקוין - נכס תנודתי שנראה על ידי רבים כספקולטיבי במידה רבה, אם להסתמך על קרן המטבע הבינלאומית, שמעניקה הלוואות למדינות הנמצאות במשבר חוב.

"נראה שלנשיא הזה אין עוגן כלשהו בנושא של קביעת מדיניות כלכלית, וכתוצאה מזה, אל סלבדור מתהלכת כסהרורית אל תוך מה שעלול להיות משבר גירעוני", אמר פרנק מוצ'י, חוקר ב־LSE המתמקד באל סלבדור. "המסר שאתה שולח כשאתה מאמץ ביטקוין הוא שאין לך מושג מה סדר העדיפויות של המדינה ומה צריך לעשות כדי לצאת מהבוץ".

דירוג חוב עמוק בטריטוריית הזבל

החוב של אל סלבדור הוא בין הגבוהים במדינות מתפתחות השנה. אגרות החוב הממשלתיות שלה לעשר שנים (2032) נסחרות סביב 40 סנט לדולר, בעוד שאג"ח שתוקפו פג בינואר 2023 נסחרות כעת בפחות מ־80 סנט לדולר, עם תשואה של קרוב ל־50%, נתון המצביע על חששות בשוק שהאגרות לא ייפרעו.

מוקדם יותר החודש, סוכנות הדירוג מודי'ס קיצצה את דירוג החוב של אל סלבדור לדירוג Caa3, עמוק בטריטוריית הזבל. במודי'ס ציינו "סבירות גוברת של אירוע אשראי - מבנה מחדש, בורסה במצוקה או חדלות פירעון - בחומרה גבוהה יחסית".

שר האוצר של אל סלבדור, אלחנדרו זלאיה, אמר מוקדם יותר החודש שהנפקת אגרת החוב על הביטקוין מתעכבת בגלל הירידה בערך המטבע. "לחלק מהמשקיעים זה מדכא את הרצון לרכוש את אגרת החוב", אמר לעיתונאים.

בינתיים, אין סימנים לכך שבוקלה מתכוון לסטות מהמסלול שהתווה. בשבוע שעבר, כתב בטוויטר שאל סלבדור קנתה 500 מטבעות ביטקוין במחיר ממוצע של 30,744 דולר למטבע. "אל סלבדור הרגע קנתה בירידות!", צייץ הנשיא. הביטקוין נסחר כמה ימים אחר כך, ביום שישי, תמורת כמעט אלף דולר פחות.

בוקלה גם העלה צילומים שלו מפקח על שרטוטים של "עיר ביטקוין", מרכז כרייה ומקלט מס ליזמי קריפטו שאמור להיבנות בכספים שייכנסו מאגרת החוב על הביטקוין.

הנשיא מנסה להחליש את מוסדות המדינה?

משא ומתן עם קרן המטבע הבינלאומית על הלוואת סיוע בגובה 1.3 מיליארד דולר התעכב בשנה שעברה בעקבות ההחלטה המפתיעה של בוקלה להפוך את הביטקוין למטבע רשמית במדינה וצעדים נוספים שממשלת ארה"ב ראתה כניסיון של בוקלה לחזק את מעמדו על ידי החלשת מוסדות המדינה ושלטון החוק. כשהיחסים הדו צדדיים עם ארה"ב הידרדרו, איבדה אל סלבדור גיבוי פוליטי חשוב בקרן המטבע להבטחת הלוואת הסיוע.

בכיר בקרן המטבע הבינלאומית אמר שגירעונות פיסקליים גדולים ועליית הריבית ברחבי העולם תורמים לפסימיות של משקיעים לגבי יכולתה של אל סלבדור לשלם את החוב שלה.

שני הצדדים עדיין נמצאים בדיונים להקטנת הסיכון מהצעד של המדינה לאימוץ המטבע הקריפטוגרפי. מוקדם יותר השנה, עודדו בקרן המטבע הבינלאומית את אל סלבדור להפסיק להכיר בביטקוין כמטבע רשמי בגלל הסיכונים שהוא מציב ליציבות הפיננסית.

"כיום האפשרות לחבילת סיוע חירום נראית רחוקה", כך אמר אלחנדרו וורנר, מנהל מכון גורג'טאון אמריקה בוושינגטון, ולשעבר מנהל במחלקת חצי הכדור המערבי בקרן המטבע הבינלאומית. "קשה לקבל תמיכה בתקופה קצרה יחסית אם אתה מנהל מדיניות יחסי ציבור מאוד חריגה מבלי להתייעץ עם הקהיליה הבינלאומית", אמר.

קרנות הגידור קיבלו "רגליים קרות"

כמה קרנות גידור שבעבר היו מוכנות לעזור למדינה לממן מחדש את החוב שלה קיבלו רגליים קרות כשבוקלה החל להשקיע בביטקוין וקרן המטבע הבינלאומית הודיעה שלא נוח לה עם ההשקעות הספקולטיביות, כך אמר פיל טורס, מנהל תיקים בכיר ב־Aegon Asset Management המתמחה בשווקים מתעוררים. "אנשים רבים אמרו שמדובר במנהיגות גרועה ושהם לא הולכים לגבות את אגרות החוב האלה", אמר.

השימוש בביטקוין כמטבע הלאומי במדינה בת 6.5 מיליון התושבים לא המריא, כך מראים סקרים בנושא. לאחר שהממשלה הוציאה יותר מ־200 מיליון דולר על הצגת כספומטים של ביטקוין וארנק אלקטרוני שמכיל 30 דולר בביטקוין כמתנה לנרשמים חדשים, רוב המשתמשים השתמשו בכסף שקיבלו במתנה לרכישת מוצרים או המירו אותו לדולרים.

"הביטקוין היה אמור להציל את המדינה מסטגנציה כלכלית, אבל במקום זה הוא גורם לנזק בגלל שאף אחד לא באמת משתמש בו והממשלה ממשיכה להוציא כסף כדי לקנות עוד ועוד", אמר פרננדו מחיה, מעצב גרפי צעיר מסן סלבדור, בירת המדינה. "אנחנו רק מתחפרים עמוק יותר ויותר בתוך החוב".

תוך פחות משלוש שנים, ממשלת בוקלה הוסיפה לחוב שלה עוד 5 מיליארד דולר בכלכלה קטנטנה של כ־28 מיליארד דולר בלבד, והביאה כך את החוב הציבורי לכמעט 86% מהתמ"ג. הגירעון התקציבי הזה היה שווה ל־5.6% מהתמ"ג בשנה שעברה, וצפוי להיות לא פחות גדול השנה, כך אומרים כלכלנים.

כדי להתמודד עם זה, המדינה יכולה לבקש הלוואות ממוסדות פיננסיים איזוריים. היא יכולה גם להוציא מעט כסף מהבנק המרכזי, שבו רוב העתודות הן הפקדות שלמחזיקי חסכונות, או שהיא יכולה למצוא מזומנים ברפורמה שהיא מתכוונת לערוך במערכת הפנסיות במדינה.

אבל שימוש גובר במימון מקומי עלול לסכן את יציבות המערכת הבנקאית ולסכן את השימוש של המדינה בדולר כמטבע לאומי, כך נכתב בהודעה למשקיעים ששלח לאחרונה בנק ברקלייס.