הכישלון הצורם של התוכנית להגדלת מספר עובדי ההייטק בפריפריה

רשות החדשנות השקיעה מעל ל-600 מיליון שקל כסובסידיה לחמש חברות על מנת שאלו תגדלנה את מספר עובדי ההייטק בפריפריה, מה שהוביל להעסקתם של 180 עובדים בלבד • יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון: "מדובר בכ-3.5 מיליון שקל לעובד. הנתון הזה צריך להדהד ומחייב בדיקה של הממשלה. זה אירוע חמור שלא יכול לעבור לסדר היום"

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ מיכאל ביטון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בדיון שהתקיים היום (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת התברר כי אחת מתוכניות העבר של רשות החדשנות, שבמסגרתה הושקעו מעל ל-600 מיליון שקל כסובסידיה לחמש חברות, על מנת שאלו תגדלנה את מספר עובדי ההייטק בפריפריה, הניבה את העסקתם של 180 עובדים בלבד.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, אמר כי התוכנית הציגה תוצאות לא מוצלחות, בלשון המעטה: " מדובר בכ-3.5 מיליון שקל לעובד. הנתון הזה צריך להדהד ומחייב בדיקה של הממשלה כיצד קרה דבר שכזה. זה אירוע חמור שלא יכול לעבור לסדר היום". הוא קרא למשרד האוצר ולמבקר המדינה לחקור באופן יסודי את התוכנית שהקצתה סכום של 600 מיליון שקל לחמש חברות, כאשר חברה אחת קיבלה לבדה סכום של כ-300 מיליון שקל. "ראינו איך מביאים עובד להייטק בהשקעה של עשרת אלפים שקל - ובאירוע הזה לא הצליחו אפילו בסכום של למעלה מ-3 מיליון". כמו כן, קרא ביטון לראש הממשלה להקים שולחן עגול בין-משרדי לקידום פיתוח ההייטק בפריפריה. לבסוף ציין כי הוועדה תקיים דיון המשך בנושא בחודשים הקרובים.

בדיון שעסק בעידוד השקעות בפיתוח ההייטק בפריפריה, בהשתתפות  
הילה חדד-חמלניק, מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אמר ד"ר עמי אפלבום, יו"ר הרשות הלאומית לחדשנות, כי מטרת הרשות היא מיצוי הפוטנציאל הגלום בפריפריה וכי פעילות חד כיוונית כמו מתן סובסידיות לא תביא לתוצאות. לדבריו, יש לבנות אקוסיסטם שלם בפריפריה המערב יזמות, בניית חממות ומעבדות חדשנות, תעסוקה ועוד.

כך למשל, ציין אפלבום כי הרשות השקיעה מעל ל-30 מיליון שקל לטובת הכשרה והשמה של 1,500 איש בפריפריה. עוד אמר כי בין השנים 2015-2020 נרשם בעיר באר שבע גידול של 44% במספר חברות ההייטק הפועלות בה. אלא שח"כ יסמין סאקס פרדימן מיש עתיד העירה כי מאז שנת 2019, בה היו בעיר באר שבע 3,000 עובדים בהייטק, לא חל עד היום גידול נוסף במספר העובדים.

"במקום לנסות למשוך בכוח חברות, יש להשקיע בהון האנושי"

מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הילה חדד-חמלניק, הדגישה כי המדינה חייבת למצוא את הדרך לשלב אוכלוסיות מגוונות בתעשיית ההייטק, כדי להביא להמשך השגשוג בתחום. עוד העירה כי יש גם לקבוע יעדים ביחס להכשרות אשר תתקיימנה פיזית בצפון הארץ ובדרומה. "כשמדברים על השקעה במחקר ופיתוח צריך לקחת בחשבון שתוכניות יכולות להצליח אך גם להיכשל. נלמד איך לעשות טוב בצורה אחרת", הוסיפה.

ח"כ ענבר בזק מיש עתיד אמרה כי "ראש הממשלה החליפי הציג יעד של מיליון ישראלים בהייטק, ואי-אפשר לעמוד בו ללא שילוב הפריפריה. במקום לנסות למשוך בכוח חברות לפריפריה, יש להשקיע בהון האנושי - ביזמים ובחברות הזנק מקומיות. בנוסף, קיימת דרישה לעובדים בעלי ניסיון. משכך, אני מציעה להשקיע במלגות לסטודנטים אשר יוכשרו במקומות עבודה עוד במהלך הלימודים".

ח"כ מופיד מרעי מכחול לבן ציין כי ישנם תקציבים וכוונות טובות אולם בפועל אין כלום. כמו-כן, הוסיף כי על מנת להביא את ההייטק לפריפריה יש צורך בקידום תשתיות תחבורה ותקשורת - אינטרנט מהיר, סיבים אופטיים וכו', והבהיר כי יש לשים דגש על חינוך טכנולוגי מוכוון הייטק מגילאים צעירים. "אני בתחושה שיש אור בקצה המנהרה", אמר.