ליברמן: אנו נמצאים בתחילתו של משבר כלכלי עולמי שיגיע לשיאו בחורף

"מתחילת השנה מחירי הפחם זינקו פי 1.5, מחירי הגז הטבעי יותר מהוכפלו, ומחירי החיטה עלו ב-63%. כשר אוצר ישראלי אני לא יודע להשפיע לא על המחיר העולמי של פחם, לא על הגז הטבעי, לא על חיטה ולא על ברזל", אמר אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, והוסיף: "אנו עושים את המקסימום" • בהמשך הישיבה כינה ליברמן את אבו מאזן "מחבל" וקרא לממשלה להחרים אותו

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

שר האוצר ליברמן אמר בישיבת סיעת ישראל ביתנו היום (ב') כי אנו נמצאים בתחילתו של משבר כלכלי עולמי שיגיע לשיאו בחורף הקרוב. לדבריו, "מתחילת השנה מחירי הפחם זינקו פי 1.5, מחירי הגז הטבעי יותר מהוכפלו ומחירי החיטה עלו ב-63%. כשר אוצר ישראלי אני לא יודע להשפיע לא על המחיר העולמי של פחם, לא על הגז הטבעי, לא על חיטה ולא על ברזל. אני מסתכל על שתי הכלכלות הכי חזקות - ארצות הברית וגרמניה. בארצות הברית האינפלציה השנתית היא 8.2%, וגם שם מחירי הדיור עלו כמו במדינת ישראל, קצת יותר מזה, ובגרמניה האינפלציה היא 7.4%. אם אני לוקח מדינה כמו צ'כיה, האינפלציה השנתית שם היא 14.2%. אנו עושים את המקסימום".

"אנו רואים שיש ירידה חדה בלקיחת משכנתאות, עם התוכנית שנביא נשתלט על מחירי הדיור. אנו עובדים כל הזמן על התוכנית ואני מקווה שנצא עימה בהקדם האפשרי. אולי עד סוף החודש", הוסיף ליברמן.

ביחס למתן נקודות זיכוי נוספות ומענק עבודה אמר: "אני מקווה שאנחנו נעביר בקריאה שניה ושלישית את הצעות החוק למתן נקודות זיכוי ומענק עבודה. ברגע שהחוק עובר, מענק העבודה לאלה שמשתכרים בשכר נמוך, יעניק תוספת של 5-6 אלף שקל".

ליברמן מתח ביקורת על הליכוד שעדיין מתנגד להצעת חוק "ממדים ללימודים" המעניק שני שליש משכר הלימוד לחיילים קרביים משוחררים. "אנחנו מאוד לוחצים להעביר את חוק 'ממדים ללימודים'. אותי מרגיזה הצביעות של הליכוד והאופוזיציה, מדובר באנשים שלא עשו כלום ונתניהו שדאג לטרפד ולהקפיא את כל תוכנית מיגון הצפון, שלא העלו את דמי הקיום לחיילי צה"ל, לא יזמו את חוק 'ממדים ללימודים' ועכשיו הם מבקשים שבמקום מימון של שני שליש, שניתן 100%", תקף ליברמן. "הם סוג של טרמפיסטים וטפילים קלאסיים, אנשים שלא עושים שום דבר ויודעים רק לתפוס טרמפ וכל הזמן להקצין. אני מתבייש שכך הם מתנהלים כלפי חיילי צה"ל".

ליברמן: "אבו מאזן הוא לא איש שלום, הוא מחבל שעוסק בטרור מדיני"

אם חיפשנו עוד עדויות לקרבתן האפשרית של בחירות בישראל, שר האוצר העניק אותן בנאומו בישיבת הסיעה. בהתייחס ליושב ראש הרשות אבו מאזן אמר ליברמן: "אני קורא לכל בכירי ונציגי הממשלה הישראלית פשוט להחרים פגישות עם אבו מאזן, אסור להפוך אותו ללגיטימי. בן אדם שמגיש תביעות נגד המדינה ונגד חיילי צה"ל, תובע אותם על פשעי מלחמה הוא לא יכול להיות פרטנר לשום דבר".

"מה שראינו בחודש האחרון זה ניצול ציני של אבו מאזן, של כל אירוע מצער וכל תקלה, על מנת להסית נגד מדינת ישראל. הבן אדם לא לגיטימי, הוא מחבל בדיוק כמו כל שאר המחבלים, הוא עוסק בטרור מדיני ולפעמים הטרור הזה יותר מסוכן ויותר פוגע מטרור קובנציונלי", הוסיף ליברמן. "אבו מאזן הוא לא איש שלום, הוא מחבל שעוסק שנים רבות בטרור מדיני. אי אפשר לתת לו לגיטימציה, הוא לא יכול להיות פרטנר, מדובר במישהו שמוציא את דיבתה של מדינת ישראל כל הזמן, חדשות לבקרים, מסרב לשתף פעולה בחקירה במקרה של עיתונאית אלג'זירה ומסתיר את הממצאים ומאשים אותנו ברצח בכוונה תחילה".

הדברים נאמרים ברקע מגעים ופגישות של שרים ישראלים עם בכירי הרשות. אבו מאזן אירח את שר הביטחון גנץ ושרים אחרים בלשכתו ברמאללה והשר הנחשב ליורש אפשרי שלו, חסיין א-שייח' נפגש בקביעות עם עמיתיו הישראלים, לרבות אירוח בביתו של גנץ. בשבוע שעבר נפגש השר לשת"פ אזורי עיסאווי פריג' עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה בועידת המדינות התורמות בבריסל. דברי ליברמן מנוגדים למדיניות הממשלתית עד כה של מגעים קרובים בהרבה עם הרשות הפלסטינית, בעיקר בנושאים אזרחיים, אך גם בהכנת תשתית לחידוש מו"מ מדיני. עם זאת, ראש הממשלה בנט סירב להיפגש עם אבו מאזן או עם אישים פלסטינים בכירים אחרים.

לא רק ליברמן פוזל ימינה

גם שר המשפטים גדעון סער נשא בישיבת סיעתו נאום שפונה לימין. סער הביע התנגדות לקריאתו של ליברמן לשנות את חוק הלאום. "ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. לכן, חוק הלאום, שמעגן את זהותה של ישראל כמדינה יהודית, לא יבוטל וגם לא ישונה. החוק הזה גם עמד בהצלחה בביקורת שיפוטית בבג"ץ בהרכב של 11 שופטים. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי ובה שיוויון זכויות לכל אזרחיה. בחוק הלאום אין דבר הפוגע בזכויות הפרט של אזרחי ישראל, ללא תלות בדתם או עדתם. ראוי לעגן את עקרון השוויון בחוק יסוד אבל יש לעשות זאת לא בחוק הלאום, כי אם בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. הדגש הוא על שוויון בזכויות הפרט".

בישיבת סיעת יש עתיד, שר החוץ יאיר לפיד הפגין אופטימיות באשר לסיכויי שרידות הממשלה. "מתישהו כולם יבינו שהאופוזיציה מפיצה שקרים. סתם מנסה להכניס את המדינה לכאוס", אמר לפיד. "אני לא טוען לרגע שאין לממשלה בעיות, אבל היא עובדת, ועובדת מצוין. והיא תמשיך לעבוד ולעשות דברים טובים למען מדינת ישראל כל עוד המפלגות המרכיבות את הקואליציה ינהגו באחריות. ראשי המפלגות ישבו אתמול ודיברו. מושב הקיץ התחיל מצוין, הקואליציה מנוהלת טוב יותר, אנחנו נחושים להמשיך את המגמה החיובית".

עם זאת, האווירה בכנסת היא כי פיזורה והליכה לבחירות הן רק עניין של זמן, אך הקואליציה תנסה להגיע לפחות עד פתיחת כנס החורף כדי לאשר את התקציב, אשר יאושר ככל הנראה בממשלה ביוני.