אושר בכנסת: הגדלת מענק העבודה ונקודות זיכוי ממס להורים לילדים בגילאי 6-12

התוספת נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים, בהיקף של 2.1 מיליארד שקל, כאשר שוויי כל נקודת זיכוי הוא 2,796 שקל בחישוב שנתי • החוק עבר בזכות תמיכת הרשימה המשותפת, ולאחר שחברי האופוזיציה הודיעו מראש כי יתנגדו לכל החוקים הממשלתיים שיעלו מעתה והלאה במליאה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"

מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה. החוק עבר בזכות תמיכת הרשימה המשותפת, ולאחר שחברי האופוזיציה הודיעו מראש כי יתנגדו לכל החוקים הממשלתיים שיעלו מעתה והלאה במליאה.

החוק, שעלה במסגרת התוכנית הכלכלית שקידם שר האוצר אביגדור ליברמן כדי לתת מענה ליוקר המחיה, קובע כי בשנת 2022 תינתן נקודת זיכוי אחת נוספת להורה עבור כל ילד שגילו בין 6 ל-12 שנים. התוספת נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים, בהיקף של 2.1 מיליארד שקל, כאשר שוויי כל נקודת זיכוי הוא 2,796 שקל בחישוב שנתי.

בנוסף, החוק קובע את הגדלת מענק העבודה בשיעור של 40% בשנת 2022, ומי שהיה זכאי למענק עבודה בשנת 2021, יקבל סכום בשיעור 30% מסכום המענק כמקדמה על חשבון המענק לשנת 2022. התוספת תעמוד על 1,600 שקל בממוצע לזכאי, במקום 800 שקל במתווה שקודם לכתחילה על-ידי שר האוצר, בעלות כוללת של 500 מיליון שקל. במצב בו שני בני הזוג זכאים למענק העבודה, הסכום יכול להגיע עד ל-3,200 שקל. 

דיון נוסף בתשלום מענק האומיקרון

מוקדם יותר אתמול (ב'), ועדת הכספים סיימה דיון נוסף בחוק תשלום מענק האומיקרון לעסקים שנפגעו, ותמשיך לדון בו הבוקר. נציגי האוצר הציגו את עמדתם מול הקריאות של המגזר העסקי וחברי הכנסת לשיפור מתווה החוק המוצע, וציינו כי להערכתם כבר במתווה הנוכחי 25% מהעסקים לפחות יהיו זכאים לפיצוי. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, הורה לאוצר להציג מחר את נתוני הפגיעה השונים וכן מענה לסוגיות שונות במסגרת החוק.

בעלי העסקים דרשו כי במקום שתקופת הבסיס להשוואה במחזור העסקים תהיה החודשים ינואר-פברואר 2019, היא תכלול תקופה נוספת - ינואר-פברואר 2020. באוצר התנגדו ואמרו כי פעולה כזו תביא להכנסת עסקים רבים למעגל הזכאים לפיצוי, כולל כאלה שלא ניתן לייחס את פגיעת האומיקרון כסיבה לירידה במחזוריהם, וכי לעמדתם התקופה שנקבעה היא המדויקת ביותר. גם דרישת בעלי העסקים לקבלת פיצוי החל מחודש דצמבר בשל העובדה שאז הוכרז הגל החדש, נדחתה על-ידי פקידי האוצר בדיון.

לגבי היקף הפגיעה המזכה וקביעתו על 35% ירידה במחזור העסקים, באוצר ציינו כי גם עם פרוץ הקורונה נקבע רף של 40% ירידה מרצון לפצות עסקים קטנים שספגו פגיעה משמעותית, וכי הרף הורד ל-25% רק משהפגיעה הפכה ממושכת. כך טענו באוצר כי גם במקרה זה, האומיקרון הגיע כשברקע התאוששות המשק וחזרה ניכרת לעבודה אצל העסקים, כך שהרצון הוא למקד את הפיצוי בנפגעי השיעור הגבוה יותר, שבוודאות נפגעו מהאומיקרון ולא חוו ירידה במחזוריהם מסיבות אחרות.