ליברמן: "מבין נתוני המשק, אותי מטרידה הירידה בהייטק"

"מבין כל הנתונים של המשק, מה שאותי מטריד זו הירידה ביצוא ההייטק הישראלי אחרי הירידות בוול סטריט", אמר שר האוצר אביגדור ליברמן • על רקע המשך עליות מחירי הדיור, אמר: "אנחנו כן יכולים להשפיע על מחירי הקרקע, ופה יהיה המאמץ העיקרי"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ

ברקע נתוני הצמיחה של המשק ברבעון הראשון שהצביעו אתמול (ב') על התכווצות התוצר בשיעור של 1.6% וחשפו חולשה ביצוא השירותים מענף ההייטק, שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי הוא מודאג יותר מחולשת ההייטק מאשר קצב האינפלציה שעלה באפריל ל-4%.

"מבין כל הנתונים של המשק, מה שאותי מטריד זו הירידה ביצוא ההייטק הישראלי אחרי הירידות בוול סטריט", אמר ליברמן בוועידת האנרגיה הלאומית לאנרגיה של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה. "לגבי האינפלציה, אנחנו חלק מהכלכלה העולמית, ושתי הכלכלות החשובות, ארה"ב וגרמניה, רושמות אינפלציה גבוהה, וגם שם מחירי הדיור עלו בחדות", הוסיף.

על רקע המשך עליות מחירי הדיור שסגרו באפריל עלייה שנתית של יותר מ-16%, ליברמן התייחס לתוכניות שעתידות לצאת על מנת לטפל בבעיית היצע הדיור. "אנחנו כן יכולים להשפיע על מחירי הקרקע, ופה יהיה המאמץ העיקרי. נטפל בנושא מחירי הקרקע, הוצאת ההיתרים ותכנון ובנייה. התוכניות תקועות בוועדות כי אין עובדים".

במקביל לדבריו של שר האוצר, הכלכלן הישראלי ונשיא אוניברסיטת רייכמן פרופ' רפי מלניק ציין בכנס באוניברסיטה כי "אנחנו נכנסים לתקופת בלבול ואי ודאות קיצונית במשק".

נשיא האוניברסיטה הוסיף כי "בעולם של תעסוקה מלאה ואינפלציה מתנפחת המדיניות המוניטרית לא מתאימה למדיניות ריבית אפס. צריך להתאים את שער הריבית למדיניות החדשה שנוצרה . בעולם לפני המשבר הפיננסי היו שואלים כלכלן מה צריך להיות גובה הריבית בהתאם למשק שהיה לנו, הריבית צריכה להיות 4%. ברור שהריבית שלנו כיום לא תואמת, והיא חייבת לעלות. זה יוצר בלבול במשק, ואי וודאות קיצונית". 

נזכיר כי בישיבת סיעת ישראל ביתנו שנערכה אתמול (ב') אמר ליברמן כי אנו נמצאים בתחילתו של משבר כלכלי עולמי שיגיע לשיאו בחורף הקרוב. לדבריו, "מתחילת השנה מחירי הפחם זינקו פי 1.5, מחירי הגז הטבעי יותר מהוכפלו ומחירי החיטה עלו ב-63%. כשר אוצר ישראלי אני לא יודע להשפיע לא על המחיר העולמי של פחם, לא על הגז הטבעי, לא על חיטה ולא על ברזל. אני מסתכל על שתי הכלכלות הכי חזקות - ארה"ב וגרמניה. בארה"ב האינפלציה השנתית היא 8.2%, וגם שם מחירי הדיור עלו כמו במדינת ישראל, קצת יותר מזה, ובגרמניה האינפלציה היא 7.4%. אם אני לוקח מדינה כמו צ'כיה, האינפלציה השנתית שם היא 14.2%. אנו עושים את המקסימום".