רגע לפני פרוץ המשבר: החברה הזו גייסה במכפיל של פי 60 על ההכנסות

חברת הפינטק יוניט של היזמים איתי דמתי ודורון סומך הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר לפי שווי חברה של 1.2 מיליארד דולר • החברה יצאה לסבב גיוס בחודש ינואר האחרון ביוזמת אחד המשקיעים שלה - וסגרה אותו בסוף מרץ

עובדי חברת Unit / צילום: יוניט
עובדי חברת Unit / צילום: יוניט

האוויר החם כבר החל לצאת מבועת השווי, וברגעים האחרונים ישנן חברות שהצליחו ליהנות מהשארית שלו. יוניט הישראלית-אמריקאית היא חברה מצליחה ומוצלחת, עם קצב הכנסות שנתי חד-ספרתי שצפוי לגדול לדו-ספרתי עד סוף השנה, אך כלל לא בטוח שבאווירה הנוכחית החברה הייתה מצליחה לגייס לפי שווי כה גדול של 1.2 מיליארד דולר. למזלה, היא יצאה לסבב גיוס בחודש ינואר האחרון ביוזמת אחד המשקיעים שלה - וסגרה אותו בסוף מרץ.

כמעט חודשיים לאחר שגייסה את הסיבוב, מודיעה היום (ג') יוניט (Unit Finance) של היזמים איתי דמתי ודורון סומך על גיוס של 100 מיליון דולר לפי שווי חברה של 1.2 מיליארד דולר.

החברה צומחת בכ-30% בקצב ההכנסות השנתי (ARR) מדי רבעון, ובששת החודשים האחרונים צמחה פי 7 במדדים הבנקאיים לפיהם היא נמדדת: הפקדות, תנועות כספים, מספר משתמשי קצה - מה שככל הנראה הביא את המשקיעים שלה, בהם אינסייט, אקסל, אלף ו-TLV - להעניק לה פרמיה משמעותית על הצמיחה.

נכון להיום חברות סטארט-אפ מוצלחות ומהירות צמיחה מגייסות במכפיל של פי 12 על קצב ההכנסות השנתי, 15 לכל היותר. אלא שיוניט הצליחה לגייס במכפיל של פי 60 לכל הפחות, זאת בהנחה שהצמיחה שלה תישאר כפי שהיא עד סוף השנה. 

הגל החדש של הפינטק 

גל חדש של חברות פינטק מאפשר לכל חברה להציע שירותים בנקאיים ישירות ללקוח, במה שמכונה Embedded Finance, ומפרק לגורמים את מה שאנחנו קוראים לו בנק לשורה של שירותים שניתן להטמיע באינספור דרכים באפליקציות ובאתרים.

יוניט היא מהספקיות המובילות של טכנולוגיית ה-Embedded Finance, או בנקאות משובצת - האפשרות להטמיע מוצרים בנקאיים באפליקציות של שירותים אחרים כמו סופרמרקט או אתר מסחר אלקטרוני. הקימו אותה איתי דמתי ודורון סומך, ממייסדי חברת טכנולוגיית המסחר הישראלית לברייט, ששמו לב לשינוי חד בתעשייה.

"בדור הראשון של חברות הפינטק - כמו צ'יים או לנדינג קלאב - התמקדו במוצר פיננסי אחד או שניים שהוגשו באופן דיגיטלי, אבל הבנקים שהיה להם את יתרון הגודל והכוח, המשיכו לפעול לצידן. בגל השני, חברות במגוון תחומים - כמו שופיפיי, אובר או ליפט - משיקות מוצרים פיננסיים משלהן", סיפר דמתי בעבר לגלובס.

יוניט מתמקדת במגזר העסקי ומאפשרת לחברות להציע שירותים בנקאיים לעסקים אחרים או לעובדים שלהן. באמצעות יוניט, למשל, פלטפורמת גיוס ההמונים הגדולה אנג'ליסט החלה להציע לסטארט-אפים המגייסים הון דרכה חבילת מוצרי בנקאות הכוללת חשבונות עו״ש, כרטיסי אשראי, העברות כספים וניהול כספי השקעות. 

עבור האניבוק, חד-קרן ישראלי המספק פלטפורמת שירותי תוכנה לעסקים קטנים, כמו מערכת הזמנות, שיווק, תקשורת וקבלת תשלומים, מציעה יוניט שירותי בנקאות במיתוג משלו. לקוח של האניבוק, בעל עסק קטן, יוכל לקבל תשלומים, לשלם משכורות ולבצע העברות דרך השירות של יוניט - תחת המיתוג של האניבוק.

יוניט לא לבד בתחום הפרטת שירותי הבנקאות. מתחרים בה שירותים מובילים אחרים כמו Alviere הישראלית, Rails Bank, Aion Bank ואפילו בנקים מסורתיים שפיתחו שירותים דומים כמו די.בי.אס, גרין דוט או סטנדרט צ'ארטר. ענקית התשלומים סטרייפ נכנסה גם היא לתחום אך טרם נחלה בו הצלחה: לפי ההערכה, היקף ההכנסות שלה מהתחום מוערך בכמה מיליוני דולרים בודדים בשנה.

ההתמחות של יוניט ברגולציה נותנת לה יתרון יחסי בשוק: יוניט משמשת כערבה לעמידה של הלקוח שלה בתנאי הרגולציה הנוקשים של הפיקוח הבנקאי והפיננסי. היא גם גייסה לשורותיה את אמנדה סווברלנד, בנקאית אמריקאית בכירה בתחום הרגולציה ששימשה כמנהלת הסיכונים של כמה בנקים גדולים וחברות פינטק.