אפקט הטלטלה בשווקים: החברה הישראלית שהונפקה השבוע בוול סטריט וכבר איבדה 50% מערכה

חברת הטכנולוגיה אקטליס השלימה הנפקה ברשימה המשנית של הנאסד"ק לפי שווי של 70 מיליון דולר, אך בתוך ימים בודדים נחתך השווי שלה בחצי • הכנסותיה בשנת 2021 היו דומות לשנה הקודמת, אך ההפסד זינק

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

גם כשהשווקים תנודתיים במיוחד, בוול סטריט ממשיכות להתבצע הנפקות - אם כי בקצב איטי בהרבה מאשר לפני שנה. גם מישראל מגיעות חברות חדשות, אך בניגוד להנפקות הגדולות של 2021, הפעם מדובר על חברות קטנות שמגייסות סכומים צנועים.

אחת מהן היא אקטליס (Actelis Networks) שהשלימה השבוע הנפקה ברשימה המשנית של בורסת נאסד"ק, Capital Market, שם היא נסחרת תחת הסימול ASNS. בימים שחלפו מאז ההנפקה הספיקה המניה לאבד 50% מערכה, ולאחר שההנפקה בוצעה במחיר של 4 דולר למניה ובשווי שמתקרב ל-70 מיליון דולר לאקטליס, כעת מחיר המניה הוא 2 דולר, ושווי השוק הוא 34.7 מיליון דולר.

אקטליס היא ספקית של פתרונות רשת שמיועדים לאפשר תקשורת מהירה, בטוחה ויעילה עבור יישומי האינטרנט של הדברים (IoT). היא משלבת בפתרונות שלה תשתיות תקשורת קיימות ופעילות, כגון כבלי נחושת, אך מוסיפה טכנולוגיה משלה שלדבריה משדרגת את התשתית, ולעיתים משלבת גם סיבים אופטיים, כך שבסופו של דבר נוצרת רשת היברידית שמספקת לדברי החברה קישור מהיר ואמין. בין השווקים אליהם החברה פונה ניתן להזכיר את מערכות התחבורה החכמות, השוק הפדרלי והצבאי, שדות תעופה וערים חכמות.

אקטליס גייסה בהנפקה 16.9 מיליון דולר ברוטו, או 15.4 מיליון דולר נטו לאחר שהחתם, Boustead Securities, מימש אופציה לרכישת מניות נוספות, ולאחר ניכוי עלויות ההנפקה.

הפסד של יותר מ-5 מיליון דולר בשנה שעברה

אקטליס רשומה רשמית כחברה אמריקאית, אך רוב עובדיה (27 מתוך 44) מועסקים בישראל. מנכ"ל ומייסד החברה הוא טוביה בר לב שהקים את החברה בשנת 1998. לפי נתוני IVC, מאז הקמתה החברה גייסה 137 מיליון דולר, הגיוס האחרון בוצע ב-2016. אין כיום גופים מוסדיים או קרנות שהם בעלי עניין באקטליס, ובעל המניות המרכזי לאחר ההנפקה הוא בר לב שמחזיק ב-9.6%.

לפי התשקיף שפרסמה אקטליס לקראת ההנפקה, בשנת 2021 הכנסותיה היו 8.5 מיליון דולר, ללא שינוי בהשוואה ל-2020. עם זאת נרשמה בשנה זו עלייה בהוצאות וכתוצאה מכך ההפסד הנקי גדל מ-1.5 מיליון דולר ב-2020 ל-5.3 מיליון דולר ב-2021. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שבו היה איזון ב-2020, הפך לשלילי בגובה 1.1 מיליון דולר ב-2021.