מנכ"ל התעשייה האווירית: "אנחנו רוצים לקדם את ההנפקה. מאוד"

החברה דיווחה היום על קפיצה של 86% ברווח הנקי ברבעון הראשון, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל-78 מיליון דולר • היו"ר עמיר פרץ: "בחודשים האחרונים חלה תמורה של ממש בעסקאות הביטחוניות עם מדינות הסכמי אברהם, ומרוקו בראשן"

האנגר של התעשייה האווירית / צילום: יח''צ
האנגר של התעשייה האווירית / צילום: יח''צ

יו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ והמנכ"ל בועז לוי מקדמים את הנפקת החברה בבורסה. בראיון לגלובס אמרו השניים כי תוצאות הרבעון הראשון מעידות על מוכנות מלאה להנפקה וחשיבות ההנפקה לחברה גדולה הן כדי להגדיל את ההשקעות במחקר ופיתוח והן לקבלת ההטבות בתחום המס האמורות להפחית את תשלום מס החברות המלא שהחברה משלמת כיום.

לגלובס נודע כי פרץ נפגש השבוע עם מנכ"לית רשות החברות מיכל רוזנבוים, ונושא השיחה העיקרי היה קידום המהלכים לקראת ההנפקה.

בראיון אמר פרץ כי החברה ממתינה לקבלת מתווה החיסיון מלשכת היועמ"ש, לדבריו לשכת היועצת ביקשה וקיבלה תשובות לכל השאלות שהעבירה למשרד הביטחון. עוד אמר פרץ כי הסתיים סבב הידברות עם רשות ניירות ערך שמברכת על המהלך. לדברי לוי, "התעשייה האווירית רוצה לקדם את ההנפקה. מאוד. התהליכים מתקדמים, כשזה יקרה, כספי ההנפקה יושקעו במו"פ, וכדי שזה יקרה נגיע להסכמים עם העובדים, יש עוד חילוקי דעות, אבל ימצאו הפתרונות, כי היתרונות להנפקה עצומים".

האם הכספים אכן יישארו בחברה ולא יועברו לממשלה לדיבידנד? בחברה מדגישים כי לפי החלטת הממשלה על ההנפקה הכספים מיועדים למו"פ ולקידומה של החברה. לדברי פרץ "ההנפקה תשפר את יכולת ההתמודדות עם חברות פרטיות ותאפשר תוספת מהותית למחקר ופיתוח. אחריה יהיה מתווה של רגולציה יותר גמישה שתשפר את ההתמודדות לגיוס עובדים. וככלל, אם ההסכמה עם המדינה שתקבל אחוז קטן יותר, ערך ההנפקה יעלה כי המשקיעים ירצו שכספם ילך להשקעה בחברה ולא בדיבידנדים לממשלה".

פרץ מבטיח להשתמש בכשריו ובנסיונו בממשלה וכיו"ר ההסתדרות להתדיינות בשני הנושאים העיקריים, הדיבידנד לממשלה כאמור והמו"מ עם העובדים על הסכם השכר החדש ועל הפיצוי להם בעקבות ההנפקה. "אם היינו כבר בהנפקה בעלי המניות היו מוחאים כף ויוצאים בריקודים. על רקע התנודתיות בענפי ההייטק התעשייה האווירית היציבה תהיה אטרקטיבית מאוד למשקיעים".

מקווים להגיע להנפקה עוד השנה

בשיחות פנימיות אמר פרץ כי הכוונה היא להגיע להנפקה עוד השנה, הדבר יתאפשר רק אם אישור תעודת החיסיון יגיע בטווח הקרוב מלשכת היועץ המשפטי לממשלה.

ביחס לתוצאות הרבעון והעלייה החדה ברווחיות אומר פרץ כי הן נובעות בין השאר מחיזוק שיתוף-הפעולה עם משרד הביטחון, שיתוף-פעולה שסבל בשנה שעברה מכמעט החרמה מצד מנכ"ל המשרד אמיר אשל כלפי היו"ר הקודם של התעשייה האווירית, הראל לוקר. ועם זה חובה לומר כי התוצאות הטובות הן המשכיות של שלוש שנים של עלייה מתמדת ברווחי התעשייה האווירית ומעסקאות שנחתמו בעבר הקרוב ולא נולדו רק כעת.

פרץ מוסיף כי בחודשים האחרונים חלה תמורה של ממש בעסקאות הביטחוניות עם מדינות הסכמי אברהם, ומרוקו בראשן . עסקת ענק נחתמה בדצמבר עם מרוקו לאחר ביקור של שר הביטחון גנץ וביקור נוסף של פרץ והמנכ"ל בועז לוי ברבאט. לוי מוסיף כי  חל שינוי של ממש גם במדינות המפרץ, לאחר התחלה קשה. לדבריו "יש כמה וכמה עסקאות בדרך שבחודשים הבאים יבשילו ויראו גם במאזנים".

כאן בגלובס פרסמנו על עסקאות של התעשיות הביטחוניות בישראל שלא צלחו עם האמירויות במהלך השנה שעברה, בין השאר ברקע המשבר הפוליטי בישראל, אך גם בשל משאים ומתנים שנוהלו באופן שלא התאים לאמירתים.

לדברי לוי, יש תמורות בכל מדינות הסכמי אברהם, התהליך ילך ויגבר יש די הרבה התחלות ושיתופי-פעולה. הוא ציין כי מול האמירויות נחתמו בשנה שעברה בתחום האזרחי חוזים כמו השבחת והמרת מטוסים לתובלה.

לפי הדיווח לחברה צבר הזמנות של 14 מיליארד דולר המבטיח יציבות בהכנסות לתקופה הקרובה אבל העיניים נשואות כעת בעיקר לאירופה.

פרץ: "לאור התמורות הבינלאומיות אנחנו צריכים לעשות ניתוח של השווקים והצרכים. מלחמת רוסיה אוקראינה יצרה אתגר עצום ואנחנו צריכים להתקדם ולמצוא שווקים נוספים. בהקשר לכך כמה ממנהיגי אירופה לרבות גרמניה מגדילים מאוד את תקציבי הביטחון ואנחנו צריכים להיכנס לשם. הפוטנציאל מחייב אותנו לפעול באופן מהיר וגמיש, וזה יעשה הן דרך מקבלי ההחלטות ראשי המדינות והן דרך גורמי המקצוע הקובעים את סוג הרכש".

לוי מוסיף כי משרדי השיווק של התעשייה האווירית באירופה פעילים מאוד וכי המוצרים המוצעים הותאמו ללקחי מלחמת רוסיה-אוקראינה, מוצרים שצברו ניסיון קרבי הן בצה"ל והן בצבאות אחרים.

פרץ ולוי הדגישו את המעבר של חטיבת התעופה מהפסד של 8 מיליון דולר ברבע המקביל אשתקד ל 7 מיליון רווח נקי כעת. לפי פרץ הדבר נבע בין השאר מהימנעות על כניסה לחוזי הפסד שמטרתם היא רק שמירה על פעילות בקווי הייצור. 

קפיצה של 86% ברווח

התעשייה האווירית דיווחה היום על רבעון שיא נוסף עם קפיצה של 86% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-78 מיליון דולר. עוד בנתונים שנמסרו הבוקר בדיווח לבורסה לניירות ערך: עלייה של 58% ברווח התפעולי ל-106 מיליון דולר (8.8% מהמכירות) לעומת 67 מיליון ו-6.6% מהמכירות ברבעון הראשון ב-2021.

לעלייה ברווח תרמה הכנסה חד-פעמית גבוהה מאחת מהעסקאות שעשתה החברה ועם זה גם בלעדיה ניכרת עלייה של ממש ברווחים. עוד השפיעו גם עסקת מכירה גדולה שנחתמה עם מרוקו בחודש דצמבר, בעקבות ביקור של יו"ר החברה עמיר פרץ שנכנס אז לתפקידו ושר הביטחון בני גנץ בממלכה בצפון אפריקה. 

היקף המכירות גדל ב-18% ל-1.2 מיליארד דולר ברבעון, וצבר ההזמנות הגיע ל-14 מיליארד דולר. נתח המכירות ליצוא היה כ-70% והסתכם ב-836 מיליון דולר.

התע"א רשמה גם גידול של 34% ב-EBITDA הרבעוני, מ-120 מיליון דולר ל-161 מיליון דולר. ראוי לציון המעבר של חטיבת התעופה מהפסד נקי של 8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, לרווח נקי של 7 מיליון דולר ברבעון האחרון.

הוצאות המימון נחתכו בחצי מ-16 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד ל-8 מיליון דולר ברבעון זה.

הוצאות המסים נטו ברבעון הראשון השנה הגיעו ל-22 מיליון דולר לעומת 10 מיליון דולר בשנה שעברה. בחברה מזכירים כי החברה ממוסה מס חברות מלא בהיקף של 23% ללא הטבת חוק עידוד השקעות הון בשל היותה בבעלות ממשלתית מלאה. הנפקת מקצת המניות האמורה להתקיים עוד השנה תעניק לה הטבת מס משמעותית.