זאב הולצמן, קרן גיזה: "המשבר בהייטק יהיה ארוך וקשה ממה שחושבים"

פחות משנה אחרי אחד הקיצים הכי טובים עבור ענף ההייטק הישראלי, חברות הטכנולוגיה הישראליות נאלצות להתמודד עם משבר • זאב הולצמן, מייסד ושותף בכיר בקרן ההון־סיכון גיזה, מעריך: "המשבר הנוכחי נראה גרוע, אך עוד לפני שנראה שינוי הוא יהיה גרוע יותר. עד עכשיו ראינו ירידות של 25% בהיקף הפעילות של חברות, וזה יימשך"

זאב הולצמן - קרן גיזה / צילום: תמר מצפי
זאב הולצמן - קרן גיזה / צילום: תמר מצפי

ממש לא מזמן, בקיץ הקודם, רשם ענף ההייטק הישראלי את אחד השיאים שלו בכל הזמנים. חברות טכנולוגיה ישראליות גייסו יותר מ-35 מיליארד דולר בהנפקות ומיזוגי ספאק בחודש יוני לבדו. כשמנכ"לי החברות והמשקיעים נשאלו על היתכנותה של בועה, התגובה שנשלפה מהמותן הייתה אחידה: זה לא מזכיר את 2001 ולא את המשבר של 2008. בניגוד לימים ההם, טענו שם, יש כאן חברות אמיתיות שמייצרות הכנסות.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ענף ההייטק אמנם לא חווה כעת בשנית את משבר הדוט.קום או את משבר הבנקים הגדול, אבל יש לו משבר חדש משלו. חברות ישראליות מפיקות טכנולוגיות מצוינת ומייצרות הכנסות כאלה ואחרות, אך הקשר בינן לבין השווי שהוענק להן בשנה שעברה מקרי בהחלט.

זאב הולצמן, מייסד ושותף בכיר בקרן ההון־סיכון גיזה, סבור שהמצב רק יחמיר. "המשבר הנוכחי נראה גרוע, אך עוד לפני שנראה שינוי הוא יהיה גרוע יותר. עד עכשיו ראינו ירידות של 25% בהיקף הפעילות של חברות, וזה יימשך".

"במשבר, בעיקר בשוק ההון הציבורי, היכולת של חברות הסטארט-אפ לעשות אקזיטים יורדת משמעותית, כי חלק גדול מהמשקיעים מקפיאים את הפעילות ומחכים לתקופות טובות יותר. אני מעריך שהיקף הפעילות של חברות טכנולוגיה יצומצם מאוד".

מה גרם למשבר בעצם?
"במשך 15 שנה השוק היה בעלייה, כמויות הכסף שזרמו לשם היו אדירות, בין היתר בשל שערי ריבית אפסיים עד שליליים, ולכן זה היה צפוי. קם דור חדש של משקיעי הון־סיכון וסטארט־אפים שלא חוו משברים, הם לא ראו את הדם ברחובות בינואר 2000, וחלקם גם לא כל כך מודעים למשבר של 2008, שהיה קצר יחסית".

מה צריך לעשות?
"חברות חייבות להתנהל בצורה הרבה יותר מושכלת - לצמצם תוכניות השקעה גרנדיוזית, פרויקטים לא הכרחיים וכוח אדם, לשמור על הכסף ולהיות מוכנים שהמשבר הזה יהיה ארוך. החגיגה שהייתה ב־2021 נגמרה. אבל כלכלה בנויה על סייקלים, ובסוף החברות הטובות יצלחו את המשבר בצורה טובה ויראו תשואה יפה. אני די פסימי לטווח הקצר, אך אופטימי לטווח הארוך".