עובדי משרד הביטחון שובתים: "עסקאות במיליארד שקל תקועות"

לטענת העובדים, תנאי עסקתם ושכרם נפגעו, בין היתר בעקבות פרויקטים שאינם חלק משגרת העבודה • המשמעות: עיכוב בשיפוץ מעון רה"מ ובמעבר צה"ל לנגב

שר הביטחון בני גנץ / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
שר הביטחון בני גנץ / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

עסקאות ביטחוניות בשווי של יותר ממיליארד שקלים מעוכבות בשל העיצומים שבהם החלו לנקוט עובדי משרד הביטחון מחודש ינואר - כך לטענת הוועד. בתעשיות הביטחוניות מאשרים ששביתת העובדים מערימה קשיים על אישור עסקאות של משרד הביטחון. בין היתר, שביתת העובדים הובילה לעצירת השיפוצים בבית ראש הממשלה שבירושלים, ולפני חודשיים נעצר מעבר צה"ל לקריית המודיעין שבנגב.

לדברי נציגי הוועד, תנאי העסקה ושכר העובדים נפגעו, בין היתר בעקבות היעדר תגמול על ביצוע פרויקטים שאינם בתחום העיסוק הרגיל של משרד הביטחון. בעקבות זאת, טוענים נציגי הוועד שבחודשים האחרונים עובדים בכירים עזבו את המשרד, ובשלב זה אין מועמדים על התפקידים שהתפנו. לפני ארבעה חודשים החל מו"מ בין העובדים למשרד האוצר, אך עד כה הוא לא הניב תוצאות.

לפני שלושה שבועות הוועד הודיע על החרפת המאבק, לרבות עצירה בעסקאות ביטחוניות למעט דחופות ביותר. המשמעות היא שהוועד לא מאפשר מתן אישורים בעיקר בתחום השיווק לתעשיות הביטחוניות הגדולות, וחלק ניכר ממהלכי השיווק והמכירה נתקעו. מדובר בשלבים המקדימים לחתימה על העסקאות, שלבי הצגת מוצרים, סגירת תנאי עסקאות ועוד. לפי גורם בוועד המשרד, עסקאות היצוא נעצרו כמעט כליל, ומדובר בסכומים המגיעים ליותר ממיליארד שקלים עד כה.

פגיעה ביצוא הביטחוני

בתעשיות הביטחוניות מאשרים שאכן יש עיכובים רבים בקידום מהלכי יצוא של מוצרים ביטחוניים. לדברי אחד הגורמים, העיצומים פוגעים בקידום תהליכים שונים, לרבות עיכוב תשלומים וקבלת היתרים לשיווק בינלאומי. גורם אחר הוסיף שאישורי יצוא ביטחוני חדשים לא מונפקים והסכומים מצטברים. לדבריהם, יש גם עיכוב בתשלומים ובאספקה של מוצרים החייבים באישור משרד הביטחון.

לצד זאת, יש לציין שהוועד לא מונע אישורי יצוא לעסקאות שכבר נחתמו ונמצאות בהליכי אספקה. ועדת החריגים של הוועד והמשרד מאשרת מהלכים שעצירתם עשויה לגרום נזק מהותי לקשרים חיוניים עם מדינות אחרות.

התקופה הנוכחית קריטית לתעשיות הביטחוניות. מדינות רבות בעולם הגדילו את תקציבי ההגנה והביטחון, בין השאר במטרה לרכוש מוצרים ביטחוניים רבים מהתעשיות הישראליות.

עיצום נוסף הפוגע בחברות רבות הוא עצירת התשלומים לספקים של משרד הביטחון. לאחר ביקורת ראשונית, הוחלט להגביל את העיצום לתשלומים מעל מיליון שקלים כדי לא לפגוע בחברות הקטנות. עד כה נמנע הוועד מפגיעה באספקה לצה"ל, בתשלומים לתכניות פיתוח אמצעי לחימה ובתכניות רווחה לחיילים.

ששון פרץ, יו"ר ועד העובדים, אמר לגלובס שוועדת החריגים דנה בבקשות רבות המגיעות אליה ומשחררת תשלומים גם בהיקפים גדולים יותר, במיוחד כשמתברר שמפעלים וספקים נקלעים לקשיים של ממש בשל העיכוב בתשלומים. עם זאת, פרץ מאיים שאם בימים הקרובים לא יחול שינוי מהותי במו"מ - העיצומים יוחרפו.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "עיצומי העובדים הגיעו לאחר ארבע שנים שבהן משרד הביטחון מתריע על בעיות מתמשכות ביחס שבין המשימות למשאבים. אנו בשיח עם משרד האוצר ומקווים שהסוגיה תבוא על פתרונה בזמן הקרוב".