דוח פנימי של הביטוח הלאומי: 62% מהבקשות לקצבה בחברה הבדואית אינן מוצדקות

על פי נתוני הביטוח הלאומי, מרבית הבקשות לקצבאות שמגישים תושבי הנגב מהחברה הבדואית לא מוצדקות - ואינן משולמות • על פי דוח מבקר המדינה, ההכנסה החודשית מתשלומי קצבאות בקרב תושבי הנגב הבדואים עומדת על 544 מיליון שקל בשנה, פי 2.3 מהממוצע הכלל ארצי

התושבים הלא-יהודיים בנגב מקבלים יותר מ-11% מסך קצבאות הבטחת ההכנסה ששולמו לכלל תושבי המדינה / צילום: Shutterstock, leospek
התושבים הלא-יהודיים בנגב מקבלים יותר מ-11% מסך קצבאות הבטחת ההכנסה ששולמו לכלל תושבי המדינה / צילום: Shutterstock, leospek

 

המוסד לביטוח הלאומי חיבר דוח פנימי בעקבות בדיקה מדגמית שערך. מסקנת הבדיקה היא ש-62% מהבקשות לקצבאות שמגיעות מתושבי הנגב מהחברה הבדואית נמצאו על ידי אגף החקירות של הביטוח הלאומי כשיקריות, ואינן משולמות. נתונים אלו הוצגו בפני פורום מנכ"לי משרדי הממשלה בראשות שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן.

יש לציין כי על פי דוח מבקר המדינה, התושבים הלא-יהודיים בנגב מקבלים יותר מ-11% מסך קצבאות הבטחת ההכנסה ששולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי לכלל תושבי מדינת ישראל. ההכנסה החודשית מתשלומי הבטחת הכנסה, דמי אבטלה וקצבאות ילדים בקרב תושבי הנגב הבדואים עומדת על 544 מיליון שקל בשנה, פי 2.3 מהממוצע הכלל ארצי. בפורום המנכ " לים הוסכם כי יש צורך בשיתוף פעולה בין הרשויות, הקצאת כוח אדם וחלוקת קשב ראויה יותר לנושא זה על מנת לצמצם את היקף התופעה.

במסגרת הפורום נציגי הביטוח הלאומי פרסו בפני המשתתפים את החלוקה לפי תשלומי קצבאות. ביניהם: תשלומי הבטחת הכנסה, דמי לידה עבור ילדים שכלל לא מתגוררים בישראל אלא בשטחי הרשות הפלסטינית. נושא זה נדון כבר בדוח מבקר המדינה באוגוסט 2021, אשר קבע כי קיימת תופעה של נשים בדואיות תושבות ישראל שעברו לגור בשטחי יהודה ושומרון וממשיכות לקבל קצבה מהביטוח הלאומי.

עוד נדונה התופעה לפיה נשים מגורשות על ידי בעליהן ונשארות לחיות במקום מגוריו ואף סרות למרותו, אך מדווחות לבט"ל כמשפחות עצמאיות. מאז מאי 21, לאחר יישום מסקנות ועדת פלמור, הוקצו 6 תקנים בלבד לביטוח הלאומי לצורך ביצוע חקירות במגזר הבדואי. שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, ביקש לערוך בדיקה ומעכב אחר הנושא ולקבל סקירה לגבי יישום החקירות והפעולות שנעשו בתחום זה.

במהלך השנה וחצי האחרונות, חשפו ששת החוקרים מקרי הונאה שהסתכמו במעל ל-40 מיליון שקל בהתייחס לתשלומי גמלאות במרמה. כמו-כן נמצאו מאות מקרים של אי תושבות במדינת ישראל, ממצאים אלה הועברו על ידי הביטוח הלאומי לרשות ההגירה והאוכלוסין במסגרת שת"פ בין הגופים השונים.

בנוסף, בשל העובדה שאין סמכות חוקית לטיפול במקרי פוליגמיה, שהרי מדובר בעבירה פלילית במדינה שאמורה להתבהר במשטרת ישראל, צוותי החוקרים של הביטוח הלאומי העבירו אל המשטרה קרוב ל-200 מקרים בעלי חשד לפוליגמיה.

מבקר המדינה ציין כי בשל היעדר משאבים מתאימים וקשיים אובייקטיביים, הבט"ל אינו מצליח לבצע חקירות ובדיקות נאותות, שהיה בכוחן להוכיח כי מרבית הנשים המדווחות כמשפחות עצמאיות עדיין מקיימות חיי משפחה, בצורה כזאת או אחרת, עם הגבר שגירש אותן. היעדר אכיפה מספקת מאפשר את הניצול של תופעת הפוליגמיה לצורך קבלת קצבאות שלא כדין.

בימים אלה, הצוותים המקצועיים של הביטוח הלאומי מקיימים דיונים מול משרד המשפטים והמטה לביטחון לאומי בדבר הרחבת סמכויות לטיפול בנושאים אלו, אך נכון לשעה זו אין התקדמות.

בפורום המנכ"לים הוצע כי הביטוח הלאומי ייעזר בנתונים של רשות האוכלוסין על מנת לבדוק את הכניסות והיציאות מישראל על מנת להוכיח כי מרכז חייהם ברשות הפלסטינית עם זאת, מערכת זו אינה אידיאלית ולוקה בחוסר מידע.

נושאים נוספים שנדונו בפורום, בו נטל חלק גם המל"ל, היה תהליכי פלסטיניזציה שעוברת החברה הבדואית בנגב. תהליכים אלו יוחסו במידה ניכרת לתופעת הפוליגימיה במסגרתה גברים בדואים נושאים אישה שנייה משטחי הרשות הפלסטינית, אשר ממשיכה פעמים רבות להתגורר בשטחי הרשות וכך גם ילדיהם המשותפים.

עוד נדונה מגמת היציאה ללימודי השכלה גבוהה של בדואים באוניברסיטאות ברשות הפלסטינית. לדברי הנוכחים בפורום, יש לכך השפעה על תהליכי ההקצנה שעוברת החברה הבדואית. כמו כן, נדונו ענייני תכנון ובניה ותהליכי הסדרה. יש לציין כי בעקבות השיח הנוקב בפורום זה, אמר מנכ " ל משרד האוצר רם בלינקוב בדיונים על תקציב המדינה דברים חריפים נגד מתן הקצבאות המדוברות. עם זאת, משרד האוצר יצטרך להקצות משאבים ואישור לתוספת תקני כוח אדם כדי שיוכלו לטפל כייאות בהיקף התופעה. ללא הקצאות אלו, יהיה קשה להגיע לביצוע מקסמילי ולמיגור המצב הקיים.

על פי פרסום של פרשן חדשות 12 עמית סגל, בלינקוב התבטא ואמר כי "צריך להפסיק את הכספים לגברים בדואים שנשואים לארבע נשים. זה הפך פה לתעשייה, קצבאות הילדים. אם נפסיק את הקצבאות, הגידול באוכלוסייה הבדואית ייפסק".

גילוי מלא: הבכירים שנכחו בישיבה הבינו מלכתחילה כי הדוח מציין כי מעל 60% מתביעות הקצבאות המאושרות משולמות שלא כדין. וכך פורסם בכתבה. לאחר הפרסום, התברר כי נפלה בידיהם טעות בהבנת מסקנת הדוח, והכתבה תוקנה בהתאם.