האם השקט התעשייתי של הימים האחרונים באל על יישמר?

בעיות איוש הטיסות באל על עשויות לצוץ מחדש בסוף השבוע, והנוסעים עלולים לקבל הודעות ביטול שעות ספורות לפני טיסתם • ההנהלה והטייסים צפויים להתחיל במשא ומתן רשמי מחר, אולם עדיין פעורה תהום עמוקה בין הצדדים • בינתיים, לו"ז הקיץ הולך ומתמלא והביקוש לטוס גדל

מטוס אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מטוס אל על / צילום: מיכל רז חיימוביץ

מאז תחילת השבוע לא נרשמו ביטולי טיסות באל על, אך מוקדם לברך על תום המשבר. למעשה בימים רביעי וחמישי, ככל שלוח הטיסות יתמלא מטבעו לקראת סוף השבוע, בעיות איוש הטיסות עשויות לצוץ מחדש והנוסעים עשויים לקבל כמה שעות לפני טיסתם, הודעה על ביטולן. בתקווה שלא. בהמשך השבוע צפויים להיפגש הצדדים ולהתחיל בשיח רשמי שבו כל צד ימשוך את החבל לכיוונו.

יש לקוות שבאל על יפנימו את העובדה שהנוסעים כבר מזמן אינם שבויים, וכל יום שעובר מבלי לצאת עם פתרון מסב לחברה נזק, במסגרת שיקולי המזמינים, נוסעים לא מרגישים בטוחים להזמין טיסה שאולי תבוטל.

ההסתדרות עלולה להוות אתגר 

המחלוקת בין הטייסים להנהלה כבר עלתה בשיחות השוטפות בין הצדדים שייפגשו מחר רשמית, אולם עדיין פעורה תהום עמוקה בין הצדדים. דרישות הטייסים נחלקות לשתיים: ראשית דורשים הטייסים לבטל את החלטת בית המשפט מתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת ולאפשר להם להיפרד מהוועד הכללי באל על ולעבור להיות יחידת מקח עצמאית. באופן הזה הטייסים ייצגו את עצמם ולא יחזור על עצמו מקרה של חתימה על הסכמי עבודה "מעל ראשם" - חתימה שהיא הסיבה השנייה למחלוקת הנוכחית. מבחינת ההסתדרות, בה מאוגדים עובדי אל על - תרחיש שבו הטייסים יעברו לפעול כיחידת מקח עצמאית הוא בגדר דמיוני בלבד.

נקודה נוספת במחלוקת נעוצה בדרישת הטייסים לחזור לרמת השתכרותם טרום המשבר. בשיא משבר הקורונה בשעה שאל על נדרשה להתייעלות עמוקה היא נפרדה מכשליש מעובדיה. העובדים שעזבו הם מכלל הסקטורים בחברה. כיום מגייסת אל על עובדים חזרה - ממוקדי השירות ועד צוותי אוויר. גם טייסים, עשויה החברה להידרש לגייס אם היא תרצה לממש את תוכניותיה להרחיב את קווי הפעילות.

כשאל על צללה בתקופת הקורונה הטייסים התבקשו לקצץ משכר הבסיס שלהם 31% במקביל לקיצוץ באש"ל ובשעות הנוספות שהיוו חלק ניכר משכרם. הקיצוץ עוגן בהסכם עבודה חדש באמצעות ההסתדרות, ומאבק שניסו הטייסים לנהל בבית הדין לעבודה לא הצליח למנוע את החתימה על ההסכם במסגרת צו השעה "מעל ראשם" של הטייסים.

רחוקים מהגעה להבנה

כעת, הטייסים רואים שאל על מתאוששת, שעובדים בסקטורים אחרים מקבלים תמריצים ושקצב ההזמנות גדל - והם מבקשים לבטל את ההסכם שתוקפו עד לשנת 2026 ולחזור לתנאי העבודה עליהם סוכמו ב-2018 - גם אז אגב אחרי מאבק מתוקשר שכלל עשרות ביטולי טיסות.

המנכ"לית הטרייה דינה בן טל גננסיה הבטיחה שיהיה שיח וכי הצדדים יגיעו להסדר. במכתב ששיגרה אליהם בו טענה כי לא נענו ליד המושתת מכיוונה לשיח הגדירה את המציאות בחברה כ"שעת הכרעה". בינתיים השיחות שמתנהלות עדיין רחוקות מקו ההבנה הרצוי ויש להניח שהטייסים יקבלו לפחות חלק ממה שהם דורשים בכל הנוגע לתנאי השכר. ומה באשר לדרישתם לצאת מהוועד הכללי? אם יעברו את משוכת ההנהלה בעניין הזה הם יתקלו בחומה בצורה בדמות ההסתדרות שבשלב זה כאמור לא מתכוונת לאפשר את המהלך.

קברניט באל על פירט במכתב למנכ"לית מדוע שואפים הטייסים לישר קו עם מרבית הטייסים בחברות התעופה בעולם - המאוגדים באיגודים נפרדים (ובחלק מהחברות הטייסים מאוגדים במספר איגודים): "האם הדרישה לייצוג עצמאי היא מרחיקת לכת"? כך הקברניט. "לאחר 40 שנה הזמנים השתנו. הוכח שהרוב בנציגות העובדים לא רק שאינו מסוגל לייצג את מיעוט הטייסים אלא שהוא אינו נמנע מלנצל את כוח הרוב ולעשוק את מיעוט הטייסים בבחינת דיקטטורה של הרוב". את ההסכם שנכפה על הטייסים הוא מגדיר כ"מעוות ומסוכן" ואת הפתרון המחויב ויפה שעה אחת קודם למחלקות עם הטייסים הוא טוען כי יש לכרוך בהינתקות של החברה מהקונספט המיושן: "הטייסים אינם מתכוונים וגם אינם יכולים להכריע את החברה. החברה יכולה לעשות פעולות שונות בניסיון להכריע את הטייסים".

ובינתיים לו"ז הקיץ הולך ומתמלא והביקוש לטוס גדל. אל על מבטיחה לשפר את השירות שלה ולקצר את זמני ההמתנה שרחוקים כיום מרמת הסביר. שירות הוא גם לקיים את ההבטחה בהסכם מול הנוסעים ולהפעיל טיסות - וככל שאלה יבוטלו - גם איוש של 24/6 במחלקת השירות כבר לא יעזור.