סטגפלציה: התהליך הכלכלי שכל העולם חושש ממנו

מהי אינפלציה? • מהו התהליך הכלכלי ההפוך לה? • מה קורה כשעליית מחירים, מיתון ואבטלה מתרחשים בעת ובעונה אחת • ואיך אפשר לצאת מזה?

איפלציה / צילום: Shutterstock
איפלציה / צילום: Shutterstock

את המושג אינפלציה רבים מכירים, אפשר להרגיש אותו לפעמים אפילו בסיבוב קצר בסופר השכונתי. זהו אותו תהליך כלכלי שבו המחירים עולים בצורה מתמשכת, כך שכוח הקנייה של הכסף יורד, ובאותו סכום אפשר לקנות פחות מוצרים.

התהליך הכלכלי ההפוך לאינפלציה נקרא דפלציה - מצב שבו המחירים יורדים בצורה מתמשכת, כתוצאה מהאטה בפעילות המשק, כך שכוח הקנייה של הכסף עולה, אם כי פעמים רבות הצרכנים גם מקבלים פחות שכר.

אבל יש תהליך כלכלי נוסף, פחות מוכר ויותר נדיר, שבו מחד מתרחשת עליית מחירים אבל מחד המשק שרוי במיתון והאבטלה גבוהה. לתהליך הזה קוראים סטגפלציה - שילוב מילולי של סטגנציה (קיפאון) ואינפלציה - והוא זה שמדאיג את העולם הכלכלי בעיצומה של 2022.

אז איך זה קורה?

זה מתחיל מאינפלציה. הסגרים הארוכים בעקבות משבר הקורונה גרמו לשיבושים בשרשרות האספקה בעולם ולמחסור בחומרי גלם, שגרם לעליית מחירי הסחורות. המלחמה באוקראינה העצימה עוד את התהליך, בהיותן של רוסיה ואוקראינה ספקיות גדולות של כמה מחומרי הגלם החשובים, והתוצאה - אינפלציה.

כאשר מתרחשת אינפלציה, לבנקים המרכזיים של העולם יש תפקיד מרכזי - לרסן אותה. את זה הם יכולים לעשות בעזרת הכלי העיקרי שעומד לרשותם - הריבית. ככל שהריבית גבוהה יותר, המחירים אמורים לרדת. אבל הריבית היא מכשיר שעובדת לשני הכיוונים, והעיתוי והעוצמה של הפעלתה הם קריטיים. מצד אחד, העלאת ריבית עשויה לסייע בריסון האינפלציה, ומצד שני העלאה תלולה מדי ומהירה מדי עלולה להחליש את הצמיחה כי מחיר הכסף - הלוואות, משכנתאות - עולה, וזה עלול לגרום לעצירה של ביקושים ולעלייה באבטלה כי חלק גדול מכוח האדם כבר לא נדרש.

זוהי פרשת הדרכים שהעולם הכלכלי מצוי בה כעת, בעיצומה של 2022. נראה כי הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב והמשפיע ביותר בעולם, התמהמה והאינפלציה "ברחה" לו לרמות שקשה יהיה לו לרסן עם העלאות ריבית מתונות. מנגד, אם יבחר להעלות את הריבית בצורה אגרסיבית הוא מסתכן בחניקת הצמיחה במשק האמריקאי וגרירתו להאטה, בשעה שמחיריהן של חלק מהסחורות ממשיכים להיות גבוהים. האטה מתמשכת תגרור עצירה של פרויקטים והשקעות ותביא לאבטלה, והתוצאה - סטגפלציה.

איך יוצאים מזה?

איך נחלצים מסטגפלציה? מדובר בתהליך ארוך וכואב, שבו אין ברירה אלא לבחור מאחד משני צדי המשוואה - או לתת לאינפלציה להשתולל בתקווה שהצמיחה גם תתחדש בשלב מסוים, או לדרדר את המשק למיתון כבד ואז לשקמו בצורה נקייה, ללא חובות.

למדריכים נוספים באתר הון:

גם אינפלציה, גם מיתון וגם אבטלה? קוראים לזה סטגפלציה

איך משקיעים בדולר - כל הדרכים, יתרונות וחסרונות

* המדריך נכתב על ידי כותבי מערכת האתר הון, מדריכים פיננסים.  המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.