הסלמונלה, החומוס והמלחמה באוקראינה: הרווח הנקי של שטראוס נחתך ב-93% ברבעון הראשון

ענקית המזון רושמת עלייה קלה בהכנסות ברבעון הראשון של 2022, אך ירידה בכל הפרמטרים החשובים האחרים • לדברי החברה, פעילות ייצור השוקולד בארץ צפויה להתחדש עד סוף יולי • המנכ"ל גיורא בר דעה: "אנחנו מאמינים ביכולת שלנו לחזור לנתחי השוק שהיינו בהם בממתקים לפני אירוע הריקול"

גיורא בר-דעה, מנכ''ל קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר
גיורא בר-דעה, מנכ''ל קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר

על אף אירוע הריקול הדרמטי במפעל השוקולד שלה בצפון הארץ, התסבוכת במפעל החומוס שבארה"ב והלחימה בין אוקראינה לרוסיה שם היא פעילה בשוק הקפה, ענקית המזון שטראוס הגדילה את ההכנסות מפעילותה ברבעון הראשון של השנה. עם זאת, נרשמה ירידה חדה של 80% בשיעור הרווח הנקי.

הכנסותיה של שטראוס מכלל פעילותה העסקית הסתכמו בכ-2.2 מיליארד שקל ברבעון הראשון של השנה, עלייה של 11.5% לעומת לרבעון המקביל אשתקד. בעקבות הריקול הענק עליו הכריזה בחודש שעבר, ואשר היו לו השפעות חשבוניות גם על הרבעון הראשון של השנה, החברה דיווחה על ירידה של כ-65% ברווח התפעולי, שהסתכם בכ-102 מיליון שקל, וירידה חדה של כ-80% שמחקה את מרבית הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות. הרווח הנקי הסתכם בכ-43 מיליון שקל ברבעון שחלף.

לפי נתוני הדוחות הכספיים של שטראוס עצמה, בניכוי חלקם של השותפים השונים, המספרים עגומים יותר ומלמדים על צניחה של 80% ברווח התפעולי ל-53 מיליון שקל ברבעון הראשון, ומחיקת כמעט כל הרווח הנקי - 14 מיליון שקל בלבד, ירידה של 93%.

מתרכזים בתיקון הליקויים

ההשפעות המלאות של הריקול הענק צפויות להתברר במלואן רק במהלך הרבעונים השני והשלישי השנה. נזכיר כי המפעל בנוף הגליל הושבת לפני חודש עם גילוי הממצאים הראשוניים לזיהום הסלמונלה, עובר כיום הליכי ניקוי וחיטוי אינטנסיביים, ולדברי החברה היא התקשרה עם מספר ספקים בעלי מומחיות לתיקון הליקויים שזוהו, ולביצוע ההתאמות הנדרשות לטובת השבת המפעל לכושר ייצור מלא. בחברה טרם קיבלו החלטה האם לבצע בדיקת סלמונלה יותר מפעם בשנה (הדרישה הקיימת כיום).

נכון לתקופה זו עדיין נערכות אלפי בדיקות, אך פעילות ייצור השוקולד בארץ צפויה להתחדש עד לסוף יולי הקרוב. במקביל יתחיל הליך חידוש המלאים בחנויות. החברה מעריכה, על פי אומדנים ראשוניים, כי היקף הפגיעה ברווח הנקי שלה בשל האירוע יגיע ב-2022 ל-230-170 מיליון שקל.

האומדנים כוללים עלויות השבת המפעל לכושר ייצור מלא, אובדן רווחים בהתאם לתחזיות בדבר מועד סיום השבתת המפעל וחזרה לייצור, ומכירות המבוססות על תרחישים אפשריים שונים, וכן בהתחשב בהערכת החברה בדבר קיומו של כיסוי ביטוחי לחלק מהנזקים שנגרמו לה. כמו כן, החברה בוחנת את מבנה העלויות שלה, ואת האפשרות ליישם תהליכי חסכון והתייעלות בטווח הקצר.

צמיחה בפעילות הקפה

בניתוח מגזרי הפעילות השונים של שטראוס, מגזר הבריאות ואיכות חיים (הכולל בין היתר את פעילויות המחלבה, יד מרדכי וחטיבת האוכל) רשם צמיחה של כ-5% בהכנסות הרבעון הראשון והסתכם בכ-670 מיליון שקל. סך המכירות של שטראוס ישראל ברבעון, כולל הפגיעה בחטיבת ממתקים, הסתכמו ב-975 מיליון שקל, עלייה של כ-0.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובהפסד תפעולי של כ-15 מיליון שקל.

מניית שטראוס איבדה כ-12% מערכה בחודש האחרון - ירידה השקולה לאובדן שווי של כ-1.1 מיליארד שקל. עם זאת, נראה כי המשקיעים קיבלו באור חיובי את תוצאות הרבעון הראשון, משום שלאחר פרסומן עלתה המניה ב-1.5% במהלך המסחר, לשווי שוק של כ-9.9 מיליארד שקל.

 
  

פעילות הקפה של החברה נהנתה מרבעון ראשון חזק שהסתכם בצמיחה של 32.6% במכירות, שנבעו הן מעלייה במכירות של מגזר הקפה הבינלאומי והן במכירות של מגזר הקפה בישראל, וכן מגידול של כ-7% ברווח התפעולי לכ-105 מיליון שקל. פעילות הקפה בברזיל, בפולין, ברומניה ובסרביה צמחה ברבעון זה בשיעור דו ספרתי, והפעילות בישראל צמחה בכ-2.7%. שטראוס מציינת בדוחות כי היא "מבצעת מעקב שוטף אחר האירועים באוקראינה, ברוסיה ובשווקים. עד למועד אישור הדוחות הכספיים, ההשפעה בפועל של האירועים על הקבוצה לא הייתה מהותית".

בצל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שטראוס ביצעה הפרשה בגובה של 25 מיליון שקל בגין הפעילות באוקראינה. בפברואר האחרון נעצרה פעילות החברה שם בשל המלחמה שפרצה מול רוסיה, אולם כעת נרשמת חזרה מסוימת לשגרת פעילות. ברוסיה המכירות נמשכות כרגיל. ככלל, שטראוס מציינת כי ההשפעה בפועל של האירועים בשתי המדינות אינה מהותית מבחינתה, למעט תנודות חדות בשערי המטבעות שלהן.

לדברי גיורא בר דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס, "אנחנו קבוצה חזקה שידעה כבר תקופות ואירועים משבריים מורכבים. החוסן של הקבוצה אפשר לה מאז ומעולם לא רק לצאת מהמשבר באופן מוצלח, אלא אף לצמוח מתוכו ולהפוך לחברה טובה יותר. האתגר הוא תפעולי, פיננסי ושיווקי, אני משוכנע כי החוסן המותגי, הפיננסי והאנושי יאפשר לנו שיקום מוצלח וחזרה לפעילות ולצמיחה בטווח זמן לא ארוך.

"אנחנו מאמינים גדולים ביכולת שלנו לחזור למדפים, לרמת המכירות ולנתחי השוק שהיינו בהם בממתקים לפני אירוע הריקול, מהסיבה שאנחנו רואים את האמון של הציבור במוצרים שלנו. רואים את זה יפה מאוד בכל הקטגוריות שהן לא ממתקים".

השפעות הסלמונלה בסברה

חברת הבת של שטראוס, סברה (בבעלות משותפת עם קונצרן המזון האמריקאי פפסיקו), חולשת על יותר מ-60% משוק סלטי החומוס המצונן בארה"ב - ונמצאת גם היא במוקד הבעיות העסקיות של שטראוס. בנובמבר התגלו ממצאי סלמונלה במפעל בארה"ב, והחברה עצרה מיוזמתה את הפעילות ואימצה תוכנית מול רשות המזון והתרופות (FDA) לתיקון הליקויים.

לשטראוס אין שם חשיפה משפטית בצורה של תביעות ייצוגיות, שכן עצרה מיוזמתה את הפעילות ולא הייתה צריכה לבצע ריקול. עם זאת, החזרה של המפעל לפעילות תקינה היא מדורגת ואורכת זמן רב יחסית, ועל כן החברה סבורה שתיתכן השפעה מהותית על פעילות סברה הן במכירות והן ברווח.

פעילות סברה ברבעון הראשון רשמה בירידה במכירות של 32.4%, שהסתכמו עבור שטראוס ב-97 מיליון שקל, ועם הפסד תפעולי של כ-15 מיליון שקל. מאחר שלא סופקו מוצרים לשוק, נתח השוק של החברה ירד מכ-62% לכ-46% ברבעון הראשון של שנת 2022, בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. בשבועות האחרונים חזרה החברה לייצור ולמכירות בהיקף חלקי.

החברה מעריכה כי המפעל יחזור לכושר ייצור מלא במהלך המחצית השנייה של שנת 2022, וצופה כי הרבעון השני יסתיים עבורה בהפסד תפעולי של 15-17 מיליון דולר, מתוך זה סכום חד פעמי בטווח של 6-8 מיליון דולר.