הונאה | בלעדי

קנס בגובה רבע מיליון שקל הוטל על חברה המצויה בלב פרשת הונאת משקיעים

משרד הבינוי והשיכון הטיל עיצום כספי על "סיגניצ'ר ספיר", אותה מנהל כיום יזם הנדל"ן דוד כץ שמצוי תחת חקירה של רשות ני"ע • הקנס הוטל על החברה לאחר שנמצא כי הפרה את חוק המכר בנוגע למתן בטוחות במכירת נדל"ן בפרויקט בדרום הארץ • לטענת כץ הוא לא היה מעורב בחברה בתקופה הרלוונטית אלא במועד מאוחר

דוד כץ / צילום: יוסי כהן
דוד כץ / צילום: יוסי כהן

בזמן שרשות ניירות ערך מנהלת חקירה נגד יזם הנדל"ן דוד כץ וקבוצת בראשית שבבעלותו, משרד הבינוי והשיכון הטיל עיצום כספי של 250 אלף שקל על חברת "סיגניצ'ר ספיר", אותה כץ מנהל כיום, ונמצאת בלב החקירה המתנהלת בשנה האחרונה. העיצום הכספי הוטל לאחר שנמצא כי החברה מכרה נדל"ן בפרויקט בדרום הארץ עם בטוחות המנוגדות למתחייב בחוק המכר.

לרוכשים הוצג בפרסום הרשמי של החברה פרויקט מעונות יוקרה לסטודנטים בשם "אחוזת ספיר" במושב שובה בנגב המערבי, שיכלול 32 יחידות דיור, בריכות שחייה, חדר כושר, קולנוע ומועדון דיירים. זאת לצד תשואת רווחים קבועה של 7%-11%. הבטחת התשואה הובילה לחקירה על מכירת ניירות ערך ללא תשקיף.

שלב אחר שלב: כך פעלה השיטה של "מוכר חלומות הנדל"ן" החדש 

משרד הבינוי מצא, בעקבות תלונה של רוכש, כי כספי רוכש בפרויקט הועברו בנאמנות לחשבונו של עוה"דגיא אבני, שליווה את העסקאות ושנחקר אף הוא במסגרת החקירה ברשות ני"ע. הכספים הועברו לחשבונו של עורך הדין במקום ל"חשבון ליווי", חשבון ייעודי לצורך ניהול הפרויקט בלבד. בנוסף, כחלק מהבטוחות נרשם משכון לטובת הרוכש שכלל לא עומד בהוראות החוק.

במקביל הרוכשים טוענים בבית המשפט כי הוצגו להם מצגים שקריים כי מדובר ב"מפעל מאושר" במסגרת החוק לעידוד השקעות הון וכי הפרויקט נהנה משותפות עם משרדי הכלכלה, האוצר והמשרד לפיתוח הנגב והגליל תוך שימוש בסמלי המשרדים. בדיקת גלובס העלתה כי למשרדי הממשלה אין כל קשר לפרויקט.

הרוכשים טוענים גם כי כץ הוא הרוח החיה ומי שאחראי באופן מלא וישיר למצגים שהובילו להשקעתם. לאחר שהפרויקט לא יצא אל הפועל והתגלה כי מעולם לא התקבל היתר בנייה, סירבה החברה להשיב להם את כספם.

בכוונת משרד השיכון והבינוי לפתוח בהליך מנהלי לבחינת כלל ההתקשרויות של החברה. אם החברה לא תחזיר את הכספים לרוכש או תספק בטוחה כחוק להבטחת הכספים ששולמו - העיצום הכספי יצבור ריבית של 2% ליום. יש לציין כי רוכשי דירות יכולים לפנות לאגף להגנה על רוכשי דירות במשרד הבינוי והשיכון לצורך ייעוץ.

התנערות המעורבים מהחברה

העיצום הוטל על סיגניצ'ר ספיר, שכלל לא הגיבה לתלונה נגדה. כל מי שקשור לסיגניצ'ר, שמולה חתמו הרוכשים, מתנער מאחריות לרוכשי הנדל"ן. החברה רשומה בבעלותו של נני סבג ספר מנתיבות. גם עו"ד אבני שליווה את העסקאות וכתובת משרדו רשומה ככתובתה של החברה - מתנער מאחריות.

כץ טוען כי כי אין לו כל אחריות על ההסכמים שחתמו הרוכשים בשנים 2018-2019. שכן לטענתו, רק בדצמבר 2019 חתם על הסכם מול החברה וכי החברה שבבעלותו לקחה על עצמה את הפרויקט רק בשלב זה.

כץ מפנה את האחריות הבלעדית לעו"ד גיא אבני, שהיה אחראי על הקשר עם המשקיעים שגויסו וביצוע ההסכמים שנחתמו עמם, לרבות הבטוחות. לטענתו, תחום האחריות שלו כלל את קידום הפרויקט ברמה הקבלנית בלבד בכל מה שקשור לבנייה ולא היה לו קשר לבטוחות שהובטחו ולמשקיעים.

הרוכשים מצידם מציגים ראיות הסותרות טענות אלו. מכתב מיולי 2019 עליו חתום כץ המציג את עצמו כמנהל החברה. בנוסף הרוכשים הגישו לבית המשפט החלטה של חברת סיגניצ'ר מאוקטובר 2019 לפיה כץ השתתף בישיבה של החברה כ"מנהלה הכללי" שדנה בבקשת ביטול הסכמי המכר של שניים מהרוכשים.

בנוסף כץ הגיש תביעת לשון הרע באוקטובר 2020 מטעם סיגניצ'ר ספיר נגד עורכת הדין שייצגה את הרוכשים וטענה נגד החברה. מצד אחד, הוא טוען בהליך נגדו כי הוא אחראי רק על ההיבט הקבלני של הפרויקט. אך במקביל בהליך אחר שפתחה החברה עצמה, הוא מציג עצמו כמנהלה ואף התייצב בבית המשפט וחזר מהתביעה בכובעו הניהולי. הוא הצהיר בבית המשפט כי אין לו כל טענות כלפי עוה"ד וחויב ב-25 אלף שקל הוצאות משפט.

בעל החברה: אין לי קשר לחברה. היא נפתחה במרמה

כאמור סיגניצ'ר רשומה בבעלותו של סבג ואשתו. סבג נחקר ברשות ני"ע ביולי האחרון עם תחילת החקירה הגלויה. בתביעה שהגיש בדצמבר האחרון הוא טוען כי נדהם לגלות בחקירה ברשות ני"ע כי נפתחו על שמו חברות, בהן סיגניצ'ר ספיר. בחקירה הוטחו בו האשמות קשות בהן חשד להלבנת הון, מרמה ומס. לטענתו הוא נפל קורבן למעשי מרמה והונאה.

סבג הוא הבעלים של מגרש בשובה ובשנת 2018 פנה אליו לדבריו איש עסקים בשם אריק מימון עמו הייתה לו היכרות שטחית מוקדמת. מימון הציע לו לרכוש את הקרקע ב-1.96 מיליון שקל לחברה בשם "א.סיגניצ'ר בת גלים" ונחתם הסכם מכר.

מימון עזב את הארץ והחוזה בוטל לאחר שהתשלומים לא הועברו. לדברי סבג, בחקירתו גילה כי החברה שרכשה ממנו את הקרקע רשמה אותו, בניגוד לידיעתו, כבעלים וכי כל פעולות חברת סיגניצ'ר עליה נרשם כבעלים, לא ידועות לו וחתימתו על ייפו כוח, מכוחו פועל עו"ד גיא אבני, זויפו.

גם רב היישוב לשעבר, שהוא בעל קרקע נוספת בשובה, הגיש תביעה לבית המשפט לאחר שערך חוזה מכר. בתביעה טען כי כץ הציע לרכוש מהם את הקרקע. התביעה הסתיימה בפשרה לפיה הקרקע תחזור לבעלות הרב.

תגובות

עוה"ד רן פלדמן, שהם רז ועמית בכר ממשרד ש.הורביץ' המייצגים את כץ מסרו: "מרשנו דוחה מכל וכל את הטענות. יש לתמוה מה פשר הכתבה ומי יזם אותה, שעה שמתנהל הליך תלוי ועומד במסגרתו נמסרה גרסה מפורטת ובית המשפט הוא שיכריע".

עוה"ד חן בראון וגיל דחוח המייצגים את עו"ד גיא אבני מסרו: "הנסיון לפרסם את החומרים הללו, בשלב הזה, הוא חלק ממסע סחיטה שמתנהל כנגד עו"ד אבני. עו"ד אבני מעולם לא זייף חתימה כלשהי חס וחלילה ומעולם לא פעל במרמה. עו"ד אבני שימש כ'נאמן' בפרויקטים המדוברים. עו"ד אבני, פעל בהתאם להסכמי הנאמנות ללא דופי. עו"ד אבני מסר למחלקת החקירות ברשות ניירות ערך את מלוא האסמכתאות לכל האמור. משרד הבינוי והשיכון לא קבע כי עו"ד אבני פעל בניגוד לחוק".

עוד נמסר מטעמו של אבני כי התביעות נגד אבני נדחו. בדיקת גלובס העלתה כי ישנן תביעות של רוכשים שונים, בין היתר בפרויקט אחוזת ספיר, ותביעה נוספת של בעלי קרקע בשובה שעדיין מתנהלות וטרם התקבל בהם פסק דין.

***חזקת חפות: החקירה בפרשת קבוצת בראשית וסיגניצ'ר ספיר נמשכת. החשודים לא הורשעו ועומדת להם חזקת החפות.