בעל חברת התיירות שזיהה הזדמנות עסקית באוכלוסייה הבוגרת: "הם רוצים לטייל, ורק זקוקים לארגון והדרכה"

סימן עובדיה, תושב שוהם, בן 54, נשוי לורוניקה פלוס 3 (תמיר, אסף, איתי) • מנכ"ל ובעלים חברת קרוז תור ובשביל הזהב, חברות טיולים מאורגנים המתמחה בטיולי שייט נהרות וקרוזים בעולם • "הביקוש לתיירות חוץ עולה על גדותיו לאחרונה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

סימן עובדיה, מנכ''ל ובעלי חברת קרוז תור / צילום: קרוז תור
סימן עובדיה, מנכ''ל ובעלי חברת קרוז תור / צילום: קרוז תור

לפני שנים רבות זיהה סימן כי בעולם התיירות ישנו נתח שוק בעל פוטנציאל אדיר שאינו מטופל. מדובר בקבוצת הגיל השלישי המעוניין לטייל בעולם אך זקוק לארגון והדרכה וביכולתו לשלם עבור טיולי איכות מהסוג הזה. מתוך החלום של סימן נולדה חברת בשביל הזהב ובהמשך חברת קרוז תור- חברות טיולים מאורגנים המתמחות בטיולי שיט נהרות, קרוזים וטיולים יבשתיים בעולם.

ענף התיירות ספג מכה אנושה בעקבות מגפת הקורונה במרץ 2019. גבולות הארץ נסגרו וענפי התיירות מצאו עצמם ללא כל עשייה ופעילות. לסימן יש ביקורת על התנהלות הממשלה הנוכחית וטיפולה בענף התיירות פנים וחוץ. "הממשלה ניתקה את החמצן עבור העסקים התיירותיים" הוא אומר. למרות שהצליח לא לפטר אף עובד, ההפסדים בעקבות הסגרים וביטולי הנסיעות גבו מחיר כלכלי. "הממשלה הגבילה בצורה משמעותית את ענף התיירות בתקופת הקורונה", הוא מסביר. "ומחובתה כיום לסייע ולפצות את העסקים במקום להציע לחפש עבודה אחרת".

סימן מספר כי "החוק להגנת הצרכן המאפשר לאנשים בני 65 ומעלה לבטל תשלומים ללא דמי ביטול עד שבועיים לפני מועד היציאה פוגע בנו משמעותית. החוק הזה שם את החברה בהתחייבויות אדירות מול ספקים מכל העולם, מול ספינות, מקומות תיירות, מדרכים וכו' ואותו אזרח שמחליט לבטל את הנסיעה, ללא מתן סיבה מוצדקת גורם לפגיעה משמעותית בעסק. החוק ביסודו אמור להגן על האוכלוסייה הבגירה אל מול נוכלים שגוזלים כספים סתם, אך במקרה של חברות הטיולים מדובר בפגיעה קשה ובהפסדים כלכליים גדולים". סימן משתף כי "אנו מתחייבים ומשלמים לספקים מהעולם חודשים מראש ובפועל כאשר אדם מבטל לנו שבועיים לפני המועד ללא סיבה מוצדקת אנו נושאים בעול הכלכלי. מדובר בלקונה בחוק ויש לפעול למען שינוי שיטיב עם כל האוכלוסייה".

"אתגר גדול נוסף בענף", אומר סימן. "הוא הקושי במציאת כוח אדם. בתקופות הקורונה, ענף התיירות ספג פגיעה קשה וחברות רבות פיטרו או שלחו עובדים לחל"ת ואלו נאלצו לחפש עבודה בתחומים אחרים. כעת הקורונה בדעיכה, ענף התיירות בשיאו, הביקושים לטיולים עלו ב-150% ויש בעיה אמיתית במציאת עובדים". לדבריו, "חלק מהבעיות אנחנו מצליחים לפתור בעזרת אמצעים טכנולוגים והמענה ניתן גם אונליין".

סימן משתף כי השאיפה שלו לעתיד העסק הוא "להמשיך ולהוביל את ענף הטיולים המאורגנים ולפתח טרנדים חדשים בעולם התיירות". סימן מגדיר את התקופה הנוכחית כתקופת פוסט קורונה בה "הביקוש לתיירות חוץ עולה על גדותיו, כמו כן גם ענף השייט והקרוזים. אוכלוסיית הגיל השלישי שנאלצה להסתגר בבית מחשש לבריאותה יכולה סוף סוף לצאת ולתור את העולם וכולי תקווה שענף התיירות יחזור לשגשג כפי שהיה בעבר".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il