עליית הריבית איזנה את ההפסדים משוק ההון: כלל רשמה רווח של 221 מיליון שקל

חברת הביטוח הקטינה את העתודות לעמידה בהתחייבויות הביטוחיות בסכום של כ-563 מיליון שקל • החברה הציגה צמיחה בכל מגזרי הפעילות, אך הרווח ירד בכ-45% בשל הירידות בשוקי ההון והפסד של 100 מיליון שקל בביטוחי רכב

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

חברת כלל ביטוח  הציגה ברבעון הראשון של 2022 רווח כולל (לאחר מס) בסך של כ־221 מיליון שקל, ירידה של כ-45% לעומת רווח כולל בסך של כ־402 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זאת כאשר ברקע נמצאת עסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס, בגינה חתמה חברת הביטוח על מזכר הבנות באפריל האחרון, ותצריך אותה להביא כ-500 מיליון שקל להשלמתה.

הקיטון ברווח מגיע בעקבות הירידות בשוקי ההון בו מושקעים הנכסים ארוכי-הטווח של חברות הביטוח וכלל בתוכן. ירידה זו קוזזה בשל קיטון בעתודות הביטוח בשל עלייה בעקום הריבית חסרת הסיכון, בסך של כ־563 מיליון שקל. זאת, לעומת הגדלת עתודות בסך של כ־91 מיליון שקל בשל ירידה בעקום הריבית חסרת הסיכון בתקופה המקבילה אשתקד.

הריבית חסרת סיכון היא הבסיס לחישוב ההתחייבויות של חברות הביטוח, וכשהיא עולה, כפי שקרה ברבעון האחרון, החברות רשאיות להקטין עתודות ולהגדיל בהתאם את הרווח לפני מס. וכך, השפעת הריבית תבוא לידי ביטוי רב יותר בחברות שיש להן הפרשה בגין התחייבויות ארוכות-טווח, בעיקר בביטוחי סיעוד וחיים. חברה שביצעה לאורך השנים הפרשות גדולות יותר, קרי הייתה שמרנית יותר, יכולה כעת לשחרר את ההפרשות. לכלל היו רזרבות גדולות בתחומי הבריאות והחיים והיא אכן שחררה את חלקן ברבעון הקודם. נציין, כי עליית הריבית המשיכה גם אל תוך הרבעון השני וחברות שרגישות במובן החיובי לכך, יכולות לאזן את ההפסדים בשוק ההון באמצעותן.

מנגד, הקיטון ברווח בתקופת הדוח נובע כאמור בעיקר מירידה בתשואות שהחברה השיגה בשוקי ההון (בשיעור קטן יותר מהרוב המכריע בשוק), כך שנרשם מרווח פיננסי שלילי בביטוח חיים בסך של כ־128 מיליון שקל ואף נוצרה התחייבות למבוטחים בגין גביית דמי ניהול משתנים בתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים בביטוח חיים בסך של כ־100 מיליון שקל. כן נרשמו הפסדים מהשקעות שלא הוקצו למגזרים בסך של כ־30 מיליון שקל לעומת מרווח פיננסי חיובי בביטוח חיים בסך של כ־520 מיליון שקל והכנסות מהשקעות שלא הוקצו למגזרים בסך של כ־209 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

כאשר בוחנים את הצמיחה של כלל לאורך הרבעון, רואים כי הפרמיות והתקבולים שהורווחו (ברוטו), הסתכמו לסך של כ-7.2 מיליארד שקל, גידול של כ-29% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בתחום הגמל הכפילה החברה את שיעור דמי הגמולים לכדי 1.1 מיליארד שקל, כאשר גידול של כ-700 מיליון שקל לכ-3 מיליארד שקל נרשם בתחום ביטוח החיים ושל כ-350 מיליון שקל הציגה החברה בתחום הפנסיה, לדמי ניהול בסך של 1.9 מיליארד שקל.

בבחינת הרווח הכולל, התחום הרווחי ביותר עבור החברה היו ביטוחי הבריאות עם רווח של 256 מיליון שקל, לעומת אפס ברבעון המקביל אשתקד, ואילו החיסכון ארוך-הטווח הביא לרווח של 253 מיליון שקל, לעומת 430 מיליון בתקופה המקבילה. לעומת, בביטוח הכללי נרשם הפסד של כ-102 מיליון שקל לעומת רווח של 10 מיליון בשנה שעברה. ההפסד מגיע בעיקר מתחום רכב חובה (54 מיליון שקל) ורכב רכוש (51 מיליון). זאת בשל העלייה בשכיחות התאונות, גידול בגניבות רכבים והתייקרות מחירי החלפים.

במהלך תקופת הדוח חל גידול בנכסים המנוהלים על ידי כלל פנסיה וגמל. הגידול בנכסים המנוהלים נובע משיפור בהיקפי הניוד הנכנס וזאת על אף ההשפעה השלילית של התשואות על הנכסים. היקף הנכסים המנוהלים של החברה הגיע לשיא חדש של כ-290 מיליארד שקל, גידול של 1.3%, אל מול סוף שנת 2021.

סך ההון המיוחס לבעלי המניות של החברה הסתכם בכ-8.4 מיליארד שקל, זאת לעומת כ-7.7 מיליארד שקל בסוף 2021, גידול של כ-9% הנובע מרווחי החברה ומהנפקת ההון שבוצעה בתחילת השנה. התשואה להון במונחים שנתיים ברבעון הראשון של 2022 עמדה על שיעור של כ-11.4%, לעומת שיעור של 25.5% ברבעון המקביל אשתקד.