הציבור יתחיל ליהנות מהרווחים: קרן העושר חצתה את סף מיליארד השקלים

שר האוצר יחתום על צו לפתיחת הקרן לאזרחי ישראל (קרן העושר) ב-1 ליוני השנה, לאחר שמנהל רשות המסים הודיע כי סך ההיטלים החלוטים שניגבו לפי חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע עבר את סף מיליארד השקלים • סך ההיטלים החלוטים שנצברו עד למועד זה עומד על סך 1.14 מיליארד שקל

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

לאחר דחיות רבות, הציבור אמור להתחיל ליהנות מהסכומים העודפים של רווחי משאבי הטבע: שר האוצר אביגדור ליברמן יחתום על צו לפתיחת הקרן לאזרחי ישראל (קרן העושר) ב-1 ביוני 2022. זאת, בהמשך להודעת מנהל רשות המסים, ערן יעקב, כי סך ההיטלים החלוטים שניגבו לפי חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע עבר את סף מיליארד השקל.

קרן העושר של אזרחי ישראל אמורה לצבור את כל ההכנסות שיגיעו לקופת המדינה ממס רווחי היתר המוטל על מאגרי גז מאז 2011 (ששינסקי 1), וההכנסות ממס רווחי היתר המוטל על מפיקי אוצרות טבע מ-2016, בהם אשלג, ברום, מגנזיום ופוספט (ששינסקי 2) .

40 מיליון שקל בשנה למטרות חברתיות, כלכליות, חינוכיות

ב-2014 נחקק חוק קרן לאזרחי ישראל, שעוסק בהקמת קרן לניהול הכספים שיתקבלו מגביית ההיטלים לפי חוק ההיטלים (חוק "קרן העושר"), במסגרתו נקבע כי על הקרן לנהל את הכנסות המדינה מההיטלים, בראייה כלכלית ארוכת-טווח על מנת למקסם אותן ולאפשר את המשך קיומה של הקרן לדורות הבאים.

לפי חוק "קרן העושר", הקרן יכולה להתחיל לפעול מרגע שבקופתה יצטברו מיליארד שקל. בחלוף שנה ממועד זה רשאית הקרן לחלק בכל שנה סכום של עד 3.5% מסך הכנסותיה למטרות חברתיות, כלכליות וחינוכיות, בהתאם להצעות שתגיש לה הממשלה ובכפוף לאישור מוסדות הקרן ובראשם המועצה .

תחילתו של החוק היא ב-1 בחודש שלאחר המועד שבו הגיעו ההיטלים החלוטים שהצטברו לסכום העולה על מיליארד שקל. וכעת כאמור הגיעה השעה המיוחלת כאשר משרד האוצר ורשות המסים הודיעו כי סך ההיטלים החלוטים שניגבו מכוח חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע הגיע ל- 1.14 מיליארד שקל, ולאור כך הקרן תפתח כבר בימים הקרובים (ב-1 ליוני).

בנוסף, ניגבו היטלים שאינם חלוטים בסך מצטבר של 0.836 מיליארד שקל. סך כל ההיטלים שניגבו עד ה-16 במאי השנה, בגין רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע, מסתכם ב-1.976 מיליארד שקל, אך עד שההיטלים הללו לא הופכים לסכום הגבייה הסופי הם לא נחשבים בספירת הכספים המוקצים לטובת קרן העושר.

היטלים חלוטים הם היטלים שנגבו עפ"י דוחות שנתיים שהגישו בעלי זכויות הנפט ומשאבי הטבע, וכן היטלים שנגבו בעקבות שומה סופית. היטלים שאינם חלוטים הם היטלים שנגבו כמקדמות או כניכוי במקור במהלך שנת המס וגבייתם עדיין אינה סופית. בתום שנת המס, בהתאם לסכום ההיטל שיחושב בדוח השנתי שיוגש, יהפוך ההיטל שנגבה, כולו או חלקו, לחלוט.

בחודשים האחרונים לקראת פתיחתה של הקרן לאזרחי ישראל עבד צוות משותף של רשות המסים, החשכ"ל, בנק ישראל ובעלי תפקידים המיועדים לכהן בקרן לאזרחי ישראל, בתכנון ההליכים להעברת הכספים והמידע על היטלים שניגבו והיטלים חלוטים באופן שיבטיח את העברת הכספים מרשות המסים לחשכ"ל ומהחשכ"ל לקרן לאזרחי ישראל במועדם.

הקרן לאזרחי ישראל תחל את פעולתה עם 1.14 מיליארד שקל. בנוסף, 3.5% מסכום זה - 40 מיליון שקל, יהוו את סכום ההקצאה השנתי הראשון של הקרן לממשלה, אשר ישמש למטרות חברתיות, כלכליות וחינוכיות בהתאם להצעת חוק שהממשלה תגיש לכנסת.

עיקר הגבייה מרווחי נפט במיזם תמר

הקרן נפתחת כארבע שנים לאחר המועד המקורי שנקבע להפעלתה, בשנת 2018. מועד תחילת פעילות הקרן נדחה מספר פעמים בשל הכנסות נמוכות מהצפוי מחלק מהמאגרים בשנים קודמות. מעבר רף מיליארד השקל של ההיטלים החלוטים נובע כעת בעיקרו מהיטלי רווחי נפט לשנת 2021 ששולמו ע"י בעלי הזכויות במיזם תמר. היטלים אלו מצטרפים אל היטלי רווחי נפט ששולמו החל משנת 2011 ע"י בעלי הזכויות במיזם אשקלון (ים תטיס).

"הכסף חוזר לאזרח", אמר היום שר האוצר אביגדור ליברמן. "הרווחים ממשאבי הטבע של ישראל צריכים לעמוד לתועלת האזרחים ואני שמח שתוך פחות משנה מאז שהקמנו את הממשלה הקרן מתחילה לעבוד וכבר עשרות מיליוני שקלים יזרמו חזרה לציבור . אני מודה לשרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות, אורית פרקש-הכהן, על צעידה משותפת בדרך להקדמת הגביה של היטל משאבי טבע לקופת המדינה" .

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה  אורית פרקש הכהן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
 שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

השרה פרקש-הכהן הוסיפה כי היא "מברכת על תחילת פעילותה של קרן העושר . ‏תיקון החוק שהשלמתי יחד עם שר האוצר, שינה את הכללים הקודמים, ויסייע סופסוף לציבור ליהנות מהפקדת מסים ראויה ומהירה לקרן העושר לרווחת כולנו" .