הצעיר בן ה־24 שמנסה להקים את הוולט של המדבירים: "בעלי המקצוע מתקשים להסתגל לעידן השיווק הדיגיטלי"

ליעד מרום, תושב פתח תקווה, בן 24 • בזוגיות • הבעלים של אתר מדבירייטינג, יועץ בתחום ההדברה • "ברגע שבעל מקצוע, שמופיע אצלנו באתר יקבל ביקורות טובות, הוא אוטומטית יקבל יותר ויותר לקוחות" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ליעד מרום, בעלי אתר מדבירייטינג / צילום: באדיבות ''מדבירייטנג''
ליעד מרום, בעלי אתר מדבירייטינג / צילום: באדיבות ''מדבירייטנג''

ליעד מרום הוא הבעלים והיזם מאחורי אתר מדבירייטינג ויועץ הדברה לעסקים וארגונים. ליעד החל את דרכו כמדביר מן המניין, בדרך הוא מספר כי נתקל בקושי גדול, הוא היה צריך גם לשווק את עצמו ובנוסף לכך גם להתמיד בעבודה כמדביר. מתוך הקושי הזה ליעד הקים פלטפורמה שמאפשרת למדבירים לקבל חשיפה ופניות וכך חוסכת מהם את ההתעסקות בשיווק. לדבריו, "לבעלי מקצוע קשה בעידן הדיגיטלי, הם צריכים להיות גם אנשי שיווק טובים מצד אחד וגם בעלי מקצוע איכותיים מצד שני. לרוב, כשמדובר בבעלי מקצוע אנחנו מדברים על אנשים שהם פחות דיגיטליים, לכן השילוב הזה הוא כמעט בלתי אפשרי עבורם".

"מה שאנחנו מבקשים מבעלי המקצוע שבפלטפורמה זה רק שיהיו טובים במה שהם עושים, שיגיעו בזמן ללקוח, שידאגו לתת שירות מקצועי, יחס חם ומחיר הוגן", אומר ליעד. "ברגע שבעל מקצוע, שמופיע אצלנו באתר יקבל ביקורות טובות, הוא באופן אוטומטי יקבל חשיפה רחבה יותר ולקוחות רבים יותר".

ליעד מספר כי "ענף ההדברה חטף מכה קשה מאוד מהמשרד להגנת הסביבה עם חקיקת חוק המדבירים החדש ב-2016 , חוק זה מחייב כל אדם שרוצה לעסוק כמדביר להחזיק ברישיון. החוק בעצם חילק את המדבירים לשלוש דרגות שונות של מדבירים, הראשונה היא מדביר בדירות - מותר לו לספק שירות למגזר הפרטי בלבד. הדרגה השנייה היא מדביר במבנים ושטחים פתוחים - למדביר מסוג זה מותר לספק שירות למגזר הפרטי והעסקי. הדרגה השלישית היא מדביר באיוד, גז - זוהי שיטה נוספת בהדברה המתאפשרת רק למחזיקים ברישיון מיוחד זה, בנוסף למדבירים באיוד מותר לבצע את כל פעולות ההדברה שמתאפשרות גם למדביר במבנים ושטחים פתוחים כמובן".

על הקשיים שנגרמו בעקבות החוק אומר ליעד כי "זה פשוט אבסורד. בגלל שחברות ההדברה הגדולות מעניקות שירות בעיקר לעסקים, למדבירים החדשים שמחזיקים ברישיון מדביר בדירות אין מקום עבודה שם. אף חברת הדברה גדולה לא צריכה מדבירי דירות כי אין לה מה לעשות איתם, הם לא יכולים לספק שירות ללקוחות החברה. זה גורם לאותם מדבירים חדשים לפתוח עסקים עצמאיים, בלי רקע וניסיון בהדברה ובלי ניסיון בניהול עסק. לרוב אותם מדבירים נכשלים ועושים טעויות רבות. אין להם ניסיון עם רעלים וזאת סכנה ממשית, שמעתי לא פעם על מדבירים חדשים שגרמו להרעלה של בעלי חיים ומי שאשם בכך זה המשרד להגנת הסביבה".

"ישנו שוני גדול מאוד בהתנהגות בין המדבירים בפריפריה לעומת המדבירים במרכז", אומר ליעד. "אנחנו בודקים את העבודות שמבצעים המדבירים במסגרת האתר ורואים שהמדבירים מהערים הגדולות, למשל תל אביב, אוהבים להישאר בתוך העיר ולבצע את כל העבודות באותה סביבה. לעומת זאת יש לנו מדביר מקרית גת ששם אין מספיק עבודה כנראה והוא ניאלץ לנסוע מדי יום לאזורים מרוחקים מאזור מגוריו כדוגמת ירושלים, תל אביב וצפונה".

אתר מדבירייטינג שהוקם רק לפני כ-6 חודשים מספק עבודה היום לכ-35 מדבירים הרשומים לאתר, זאת בנוסף לעובדים הקבועים באתר. ליעד מסביר כי "אצלנו בעלי המקצוע משלמים רק על עבודה שהם מבצעים, כך שאין מצב שבו הם יוצאים מופסדים, הם יודעים בדיוק מה הם מכניסים דרכינו ומה הם מוציאים לעומת זאת. אם מדביר לא ביצע עבודה - הוא לא משלם בכלל, אין דמי מנוי ואין עלויות נלוות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il