הסדר טיעון עם נוני מוזס בתיק 2000 עוד לא ירד לגמרי מהפרק

מוזס הסכים בעבר למתווה לפיו יודה בהצעת שוחד לנתניהו, ובתמורה הפרקליטות תבהיר כי לא התכוון לממש את אותה • חשיפת המו"מ שניהלה הפרקליטות עם נתניהו טרפדה את ההסדר של מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות" • האם העסקה תעלה פעם נוספת?

ארנון (נוני) מוזס בבית המשפט / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
ארנון (נוני) מוזס בבית המשפט / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

הפרקליטות ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס ניהלו משא-ומתן מתקדם לחתימה על הסדר טיעון במסגרת פרשת 2000 (שיחות נתניהו-מוזס), שלפיו מוזס יודה בעבירת הצעת שוחד והבטחת שוחד לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

מלכתחילה הציעו הסנגוריות של מוזס, עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, כי הוא יודה בעבירת סיוע להפרת אמונים - כך חשף גידי וייץ בעיתון "הארץ". לאחר שהנושא עמד על שולחן היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט במשך תקופה ארוכה ללא תשובה, הוחלט לדחות את ההצעה.

סמוך לפרישת מנדלבליט, העלתה הפרקליטות הצעה שבמסגרתה מוזס יודה בעבירת הצעת שוחד והבטחת שוחד, כפי שהוא מואשם כיום, אולם עובדות כתב האישום יתוקנו וישונו משמעותית - כך שמו"ל "ידיעות אחרונות" אומנם יודה בעבירה זו, אך יובהר כי לא התכוון לממש את המשא-ומתן עם נתניהו ולהגיע להסכם. 

אחרי עדות פילבר, תיק 4000 ספג מכה אנושה בליבו של כתב האישום

מו"ל "ידיעות אחרונות" טען משלב מוקדם כי לא ייתכן שעל אותם מעשים שביצעו נתניהו ומוזס, הראשון יואשם בעבירת הפרת אמונים בלבד, ואילו מוזס בעבירת הצעת שוחד. לטענתו, גם הוא לא התכוון לממש את המשא-ומתן, כך שאם הפרקליטות מקבלת את הטענה ביחס לנתניהו - כל שכן שעליה לקבל זאת ביחס למוזס.

בהמשך, מוזס, על-פי המידע שהגיע לגלובס, הסכים עקרונית למתווה שהציעה הפרקליטות, כאשר במסגרתו התיק הפלילי נגד העיתון "ידיעות אחרונות" אמור היה להיסגר. לבסוף ההסכם לא קרם עור וגידים אך לא נזנח, ולמעשה הוא ממתין לשעת הכושר. נראה כי העובדה שהגורמים שניהלו משא-ומתן עם מוזס לא היו מודעים למשא-ומתן שמתנהל במקביל עם נתניהו, ולהסדר שהתגבש לפיו סעיף האישום נגד נתניהו בפרשת 2000 יימחק - גרמה לכך שהצדדים לא חתמו על הסכם טיעון.

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים לשיחות עם סנגורים, בין שאלה מתקיימות ובין שלא, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש את הנטען בפנייה".

"נוני מוזס ימשיך להילחם על חפותו בבית המשפט"

עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג, המייצגות את נוני מוזס, מסרו: "ככלל, אנו נמנעות מלהתייחס לפרסומים אודות שיח עם הפרקליטות בעניינם של לקוחותינו, אך בעניין זה עלינו להבהיר: האמור בידיעה אינו נכון. נוני מוזס לא הציע שוחד לנתניהו, והוא ימשיך להילחם על חפותו בבית המשפט. אין בדעתנו להיגרר להתייחסות מעבר לכך".

כזכור, היועמ"ש אישר לפתוח בחקירה פלילית בפרשה ביוני 2016, ומו"ל "ידיעות אחרונות" נחקר בינואר 2017. בנובמבר 2019 החליט מנדלבליט על הגשת כתב אישום בפרשת 2000, שתמציתה עוסקת בסדרת פגישות בין ראש הממשלה דאז נתניהו לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" מוזס לפני הבחירות לכנסת ה-20.

לפי כתב האישום, בפגישה שהתקיימה ב-4 בדצמבר 2014, מוזס הציע לנתניהו שוחד. זאת, בכך שיביא לשינוי לטובה באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות" ולשינוי לרעה באופן הסיקור של יריביו הפוליטיים - עד כדי "רעידת אדמה" ו"סיבוב הספינה", כאמור בשיחתם. מוזס הציע כי יעשה כן באופן שיבטיח את המשך כהונת נתניהו כראש הממשלה לאורך זמן, ובתמורה לכך נתניהו ינצל את השפעתו כראש הממשלה במטרה לקדם חקיקה שתטיל מגבלות על "ישראל היום" ותביא להטבות כלכליות למוזס ולעסקיו.

ראש הממשלה דאז לא סירב להצעת השוחד. אף שלא התכוון לקדם את הצעת החוק, המשיך לנהל עם מוזס שיחה על מרכיבי ההצעה והציג בפניו מצג שלפיו יש אפשרות שישתמש בכוחו על-מנת לקדם חקיקה המיטיבה עם מוזס. נתניהו פעל, כאמור, כדי להמשיך את השיח ובכך לגרום למוזס להשפיע לטובה על אופן סיקורו בכלי התקשורת מקבוצת "ידיעות אחרונות".

שש שנים מפתיחת החקירה, והמשפט לא נראה באופק

ממועד פתיחת החקירה חלפו שש שנים, ותחילת המשפט בפועל לא נראית באופק. על כן, להתמשכות ההליכים ולעינוי הדין שנגרם למוזס יש משמעות לא מבוטלת מבחינת יכולת הפרקליטות להגיע לענישה משמעותית נגדו.

לאור החלטת מנדלבליט על חיבור פרשות 1000, 2000 ו-4000 לכתב אישום אחד, ממתינה פרשת 2000 ליומה בבית המשפט, חרף העובדה שכתב האישום הוגש כבר בינואר 2020. הערכה זהירה למדי גורסת כי אם התיק לא יסתיים בהסדר לפני כן, אזי הליך ההוכחות בפרשת 2000 יחל ב-2024, כשלפניה עוד צריכות להישמע פרשות 4000 ו-1000.

יש לציין כי למרות הזמן הרב שחלף ממועד פתיחת החקירה וממועד הגשת כתב האישום, הפרקליטות טרם החליטה אם להגיש כתב אישום נגד התאגיד "ידיעות אחרונות" בגין המעשים המיוחסים למו"ל והעורך האחראי מוזס. ההחלטה הסופית בעניין צריכה להתקבל על-ידי היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, ופרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.