הירידות בשוקי ההון פגעו בחברות הביטוח: הראל עם רווח של 322 מיליון שקל, מנורה מבטחים עם 91

שתי חברות הביטוח, כמו כלל לפניהן, הגדילו את סך הפרמיות והנכסים • הראל הגדילה את הרווח ב-28% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בזכות שחרור גדול של כריות ביטחון • אלייד רכשה 4.9% מחברת הפנסיה והגמל של מנורה מבטחים בתמורה ל-150 מיליון שקל

יהודה בן אסאייג, מנכ''ל מנורה מבטחים / צילום: יעל צור
יהודה בן אסאייג, מנכ''ל מנורה מבטחים / צילום: יעל צור

הירידות בשוקי ההון במהלך הרבעון הראשון של השנה הגיעו לדוחות הכספיים של חברות הביטוח ופגעו ברווחים שלהם. הרווח הכולל של הראל ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכם בכ-327 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של כ-255 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של כ-28%. מנורה מבטחים לעומתה, רשמה רווח של 91 מיליון שקל, אל מול רווח כולל של 200 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2021. הן מצטרפות לכלל ביטוח שדיווחה מוקדם יותר על תוצאותיה, ורשמה רווח כולל (לאחר מס) בסך של כ־221 מיליון שקל, ירידה של כ-45% לעומת רווח כולל בסך של כ־402 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ניר כהן, מנכ''ל הראל ביטוח / צילום: ורדי כהנא
 ניר כהן, מנכ''ל הראל ביטוח / צילום: ורדי כהנא

הרווח הכולל של הראל משקף תשואה על ההון של כ-15% (במונחים שנתיים). תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2022 הושפעו, בין היתר, מעלייה בעקום הריבית אשר הביאה לקיטון בהתחייבויות הביטוחיות. הראל נהנתה מכך מאוד כיוון שעליית הריבית משפיעה יותר על חברות עם תיקים ארוכי טווח גדולים, והראל היא החברה הגדולה ביותר בתחום ביטוחי הבריאות והסיעוד. מנורה מבטחים מחזיקה בתיק ביטוחי בריאות קטן יחסית אך בתיק ביטוח כללי גדול, שם הפוליסות קצרות יותר והשפעת הריבית קטנה יותר. בנוסף לעליית הריבית הושפעו הדוחות של חברות הביטוח גם מירידות בשוקי ההון, ומאי גבית דמי ניהול משתנים בשל תשואות ריאליות שליליות של הנכסים העומדים כנגד התחייבויות תלויות תשואה.

הראל דיווחה על כך שסך הפרמיות שהורווחו ברוטו, דמי הגמולים ותקבולים בגין חוזי השקעה ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכמו לכ-9.8 מיליארד שקל, לעומת כ-7.4 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-32%.

כאמור, הראל נהנתה מכך שתיק ביטוחי הבריאות שלה גדול, והרווח הכולל לפני מס במגזר ביטוח בריאות ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכם בכ-592 מיליון שקל, לעומת הפסד כולל לפני מס של כ-99 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. העלייה נובעת בעיקר מעלייה בעקום הריבית אשר הביאה לקיטון בהתחייבויות הביטוחיות בענף סיעוד.

לעומת זאת, בתחום החיסכון ארוך הטווח ההפסד הכולל לפני מס בפעילות הכוללת ביטוח חיים, פנסיה, גמל והשתלמות הסתכם בכ-193 מיליון שקל, לעומת רווח כולל לפני מס של כ-222 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. מתוך זה, בתחום ביטוחי החיים לבדו ההפסד הכולל לפני מס הסתכם בכ-218 מיליון שקל, לעומת רווח כולל לפני מס של כ-189 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. ההפסד נובע בעיקר מתשואות שוק ההון שהיו נמוכות מהתשואות ברבעון המקביל בשנת 2021, וכן מאי גבית דמי ניהול משתנים בשל תשואות ריאליות שליליות של הנכסים העומדים כנגד התחייבויות תלויות תשואה.

הרווח הכולל לפני מס בביטוח כללי ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכם בכ-54 מיליון שקל, לעומת רווח כולל לפני מס של כ-42 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021, גידול של כ-29%.

מנורה מבטחים: גידול של 11% בפרמיות

מנורה מבטחים רשמה כאמור רווח כולל של 91 מיליון שקל ברבעון הראשון. הרווח החיתומי (מפעילות הביטוח) של הקבוצה עמד על 119 מיליון שקל למול רווח חיתומי בסך של כ-201 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

תקופת הדוח התאפיינה בירידות בשוק ההון ותשואה ריאלית שלילית בפוליסות תלויות התשואה אשר הובילה לאי גביית דמי ניהול משתנים, כאשר בתקופה מקבילה אשתקד היו עליות משמעותיות בשוק ההון. בהתאם, ההפסדים מהשקעות בתקופת הדוח היו בסך של כ-316 מיליון שקל לעומת הכנסות בסך של כ-179 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

סך הפרמיות ודמי גמולים שנגבו ע"י הקבוצה ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכמו בכ-6.7 מיליארד שקל למול פרמיות ודמי גמולים של 6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-11.1%. ההכנסות מפרמיות ביטוח שהורווחו ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכמו בכ-1.8 מיליארד שקל למול פרמיות ביטוח שהורווחו של 1.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-6.6%.

בתחום ביטוח חיים וחיסכון לטווח ארוך הסתכם הרווח הכולל, לפני מס, ברבעון הראשון של שנת 2022 לכ-57 מיליון שקל, למול רווח הכולל, לפני מס בסך של כ-153 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הכולל לפני מס מביטוח חיים ברבעון הראשון של שנת 2022 הסתכם לסך של כ-20 מיליון שקל, למול רווח כולל לפני מס בסך של כ-97 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ההפסד הכולל לפני מס ברבעון הראשון של שנת 2022 בתחום ביטוח כללי הסתכם לסך של כ-14 מיליון שקל, למול רווח כולל לפני מס בסך של כ-68 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הקיטון ברווח נובע מעלייה בשכיחות התאונות, מהתייקרות חלקי החילוף ומעלייה בגניבות הרכב. כך, נרשם ההפסד כולל לפני מס ברבעון הראשון של שנת 2022 מביטוח רכב רכוש של כ-53 מיליון שקל למול רווח כולל לפני מס בסך של כ-49 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ההפסד הכולל לפני מס ברבעון הראשון של שנת 2022 מביטוח רכב חובה הסתכם לסך של כ-15 מיליון שקל למול רווח כולל לפני מס בסך של כ-17 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה ברווח חיתומי בתקופת הדוח בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד נובעת בעיקר מעלייה בעלות התביעות בשל עלייה בחומרה.

בתחום הבריאות הסתכם הרווח הכולל לפני מס לסך של כ-134 מיליון שקל למול רווח של כ-22 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. השיפור ברווח נובע מירידת עקום הריבית חסרת הסיכון, שקוזז בחלקו על ידי קיטון בהכנסות מהשקעות ומרווח חיתומי.

התשואה על ההון במונחים שנתיים הסתכמה בכ-6.5% וסך הנכסים הפיננסים המנוהלים ע"י הקבוצה הסתכמו בכ-276 מיליארד שקל. נכסי קרן הפנסיה מבטחים החדשה, קרן הפנסיה החדשה הגדולה בישראל, הסתכמו בכ-188 מיליארד שקל, גידול של כ-1.3%.

השווי של חברת הפנסיה והגמל 54% מחברת ההחזקות

זמן קצר לפני פרסום הדוחות הודיעה מנורה מבטחים כי אלייד החזקות מימשה את האופציה להגדלת החזקותיה במניות חברת הבת שלה, מנורה מבטחים פנסיה וגמל. סכום ההשקעה עבור 4.9% מהמניות עומד על 150 מיליון שקל ומשקף למנורה מבטחים פנסיה וגמל שווי של 2.65 מיליארד שקל כאשר החברה רשומה בספרי הקבוצה לפי שווי של 828 מיליון שקל. השווי שמשקפת העסקה הינו יותר מחצי מהשווי של החברה האם, מנורה מבטחים החזקות, הנסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 4.9 מיליארד שקל.

לאחר מימוש האופציה ורכישת מניות נוספות תחזיק אלייד כ-9.99% ממניות החברה והיא קיבלה את אישור רשות שוק ההון להגדלת ההחזקה. מנורה מבטחים פנסיה וגמל מנהלת כאמור את קרן הפנסיה הגדולה בישראל והיקף הנכסים תחת ניהולה עומד נכון לסוף הרבעון הראשון על 223 מיליארד שקל מתוכם כ-188 מיליארד שקל נכסי פנסיה.

יו"ר דירקטוריון החברה הנו ערן גריפל, וזאת בנוסף לכהונתו כיו"ר קבוצת מנורה מבטחים. מנכ"ל החברה הנו גיא קריגר.