האיש החזק של ענף הנדל"ן: רפי אלמליח נבחר לעמוד בראש מינהל התכנון

המרוץ לראשות ערכאת התכנון הגבוהה בישראל הוכרעה, לאחר ששרת הפנים החליטה שאלמליח יחליף את דלית זילבר • המנהל החדש אמנם לא מגיע מתוך מינהל התכנון, אך הוא בעל ניסיון עשיר במגוון תפקידים במגזר הציבורי • בתקופה הקרובה צפויים מינויים נוספים במינהל

רפי אלמליח, ראש מינהל התכנון החדש / צילום: דוברות רמ״י
רפי אלמליח, ראש מינהל התכנון החדש / צילום: דוברות רמ״י

פחות מ-24 שעות לאחר הכרזת ועדת האיתור על 3 המועמדים הסופיים לעמוד בראשות מינהל התכנון, הודיעה שרת הפנים איילת שקד על בחירת רפי אלמליח, איש רשות מקרקעי ישראל, שיעמוד בראש ערכאת התכנון הגבוהה בישראל.

ראשית, ומעל לכול, יש לשים לב כי לא מדובר באיש מינהל התכנון. זאת, בניגוד למנכ"לית הנוכחית, דלית זילבר, שתסיים את תפקידה בחודש אוגוסט הקרוב ושימשה במשך שנים רבות בתפקידים שונים במינהל התכנון. אלמליח "בילה" את השנים האחרונות ברשות מקרקעי ישראל, ובעשור האחרון היה ראש האגף הבכיר לתכנון של רמ"י, וחבר הנהלת הרשות. מדובר במינוי חיצוני למערכת, על אף שמועמדים רבים במכרז הנוכחי הגיעו מתוך מינהל התכנון עצמו.

מעולם לא היה בברנז’ה

במסגרת תפקידו האחרון ברשות מקרקעי ישראל ניהל אלמליח כ-80 עובדים, בהיקף תקציב שנתי של 300 מיליון שקל, ובהיקף פעילות של 800 תוכניות - תוכניות בינוי, תשתיות וסביבה. לצד תפקיד זה כיהן כחבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה, בוועדה לתשתיות לאומיות, בוועדות המחוזיות, בוותמ"ל, בוועדות המשנה של המועצה הארצית ובמוסדות תכנון, במועצת גנים לאומיים ושמורות טבע ובקרן לשמירה על שטחים פתוחים.

בין התוכניות הבולטות שיזם וקידם היו מפרץ החדשנות במטרופולין חיפה, פינוי הבסיסים בשדה דב, בצריפין, בתל השומר, בסירקין ועוד. כבר לפני הבחירה הרשמית, גורמים שליוו את עבודת ועדת האיתור העריכו שאם הבחירה של שקד תהיה על סמך ביצועים, היא תבחר באלמליח. "זה הסיפור שלו: לא היה משהו שנתנו לו לעשות והוא לא עשה - גם תוכניות ענק לתוספת יחידות דיור, וגם הרבה יותר מזה. הוא אדם מוטה פיתוח, וחשוב שבזמן הנוכחי יהיה אדם כזה בתפקיד הזה.

"לא רבים יודעים, אבל תיקון 4 של תמ"א 35 עבר הרבה בזכותו. בזמנו הייתה מחלוקת אדירה בוולנת"ע בין הרשויות המקומיות והשלטון המקומי לבין מינהל התכנון סביב התיקון הזה. מי שהביא את הפשרה, שכולם בירכו עליה, היה רפי".

אל מול הביצועים, כל הגורמים שדיברנו איתם מזכירים את חוסר הבולטות של אלמליח, ואת העובדה שלא היה "פוּשר". במקום לדחוף את עצמו קדימה במהלך העשייה הממושכת שלו ברשות מקרקעי ישראל, הוא השאיר לאחרים את המקום תחת אור הזרקורים.

חשוב להבין עד כמה משמעותי העניין: בתפקידו כמנהל אגף התכנון היה אלמליח בקשר עם כלל הגורמים בעולם התכנון - מרמ"י עצמה כמובן, דרך מינהל התכנון ועד לבכירי המשרדים הרלוונטיים. למרות זאת, נדמה שרבים לא הכירו אותו, בוודאי בקרב הציבור הרחב, ולא הרגישו בפועל את המהלכים שעשה.

יש הטוענים כי התכונה הזו עלולה לפגוע בו. "החיסרון של רפי הוא שמדובר באדם שמעולם לא היה בברנז’ה ולא חלק ממנה", אומרים גורמים שעבדו מולו ולצידו במשך תקופה ארוכה. "הוא אדם שקט, וזה בעוכריו - אבל מצד שני הוא ידע להתנהל מול גורמים רבים בעולם התכנון במינימום חיכוכים.

"מדובר באיש ניהול טוב ומועמד ראוי, שיכול לעשות עבודה טובה במינהל התכנון. הוא מגיע מעולמות המעשה, וזה בהחלט יכול לסייע למינהל לקדם את התוכניות החשובות קדימה".

מינויים נוספים בקנה

מינוי המנהל החדש העסיק רבות את הגורמים בסביבת השרה שקד, ובוודאי היה אחד הצעדים החשובים ביותר בעת הנוכחית - שגם כך מתאפיינת בחוסר ודאות ובחוסר יציבות.

בנוסף, לאחר לא מעט עימותים מתוקשרים של השרה שקד והמנכ"לית היוצאת זילבר, בתנאי המכרז נכתב במפורש כי התפקיד של אלמליח ישונמך - הוא יכהן כמנהל מינהל התכנון ולא יוגדר "מנכ"ל", מהלך שיכפיף אותו להנהלת משרד הפנים.

בכל מקרה, המינוי הזה הוא רק תחילת הדרך. יש לזכור ששקד אמורה להחליט בזמן הקרוב על מינויים נוספים במנהל התכנון: יו"ר הוועדה המחוזית במחוז מרכז, יו"ר הוועדה המחוזית במחוז ירושלים, יו"ר הוועדה המחוזית במחוז צפון ועוד. למנהל החדש אלמליח תהיה עבודה לא פשוטה - גם מבחינת תפיסת מקום חזק ויציב על כיסא המנהל, וגם בקיבוץ כל עובדי המינהל יחדיו - עובדים שבוודאי חוששים נוכח המציאות החדשה המתגבשת לנגד עיניהם.

מאחורי הקלעים: המועמדים שנשארו בחוץ והשוק הפרטי שנעדר

כשמסתכלים על המועמדים הסופיים שהגישה ועדת האיתור לתפקיד המנהל החדש של מינהל התכנון, ועל המועמד שנבחר, בולט פרט אחד מרכזי: אף אחד מהם לא מגיע מהמינהל עצמו. וזה לא שהם לא ניסו. רשימת המועמדים ההתחלתית מנתה שמות רבים מהמינהל - החל משירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים ועד רונית מזר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ארצי במנהל. כולם נשארו בחוץ ולא הגיעו לשלב הסופי.

העובדה הזו מצטרפת לדיבורים רבים הנשמעים לאחרונה באשר לרצונה של שרת הפנים להחליש את כוחו של מינהל התכנון, שעוצמתו התגברה מאוד בזמן כהונתה של המנכ"לית זילבר. עם זאת, גורמים שליוו מקרוב את עבודת הוועדה מדגישים שהיא לא רצתה ‘לשבור’ את המינהל. "הרי יש כאן 350 עובדים שאי-אפשר פשוט לזרוק לפח".

ברשימת שלושת המועמדים הסופיים שהוגשה על ידי ועדת האיתור, עוד לפני הבחירה של שקד באלמליח, היה שם מפתיע אחד - ורד סולומון-ממן. מהצד השני, שם אחר היה חסר, ומבחינה זו היווה כנראה הפתעה גדולה יותר: דקלה פרסיקו.

פרסיקו הייתה במשך זמן רב "השם החם" מבחינת המועמדים לעמוד בראש מינהל התכנון. ההערכות הן שהטענות לניגוד עניינים בשל עבודתה כיום בחברת ICR שבשליטת ישראל קנדה של ברק רוזן, ידידה של שקד, הם שמנעו את ההמלצה עליה.

דבר בולט נוסף סביב עבודת ועדת האיתור היה נוכחותו הדלילה של השוק הפרטי ב"מרוץ" לתפקיד. מדובר, כאמור, במשרה החזקה ביותר בענף הנדל"ן בישראל, ובכל זאת - את מספר המועמדים מהשוק הפרטי אפשר היה לספור על אצבעות בודדות. כשכבר הייתה מועמדת חזקה מהכיוון הזה, פרסיקו, היא הוצאה מהתמונה.

לאורך הדרך נעשו מאמצים, גם מצד אנשי ועדת האיתור עצמה, למשוך מועמדים מהשוק הפרטי אשר עומדים בקריטריונים שהציב המכרז. אך החלק המכריע של המועמדים הגיע מהמגזר הציבורי, ורובם כאמור ממינהל התכנון עצמו. "תנאי המכרז כפי שגיבשה נציבות שירות המדינה הביאו את אותם אנשים, מאותו סוג ומאותה סביבה, להגיש מועמדות", אומרים גורמים המעורבים בתהליך. לטענתם, מדובר באכזבה עצומה אשר מעידה על האטרקטיביות הנמוכה כיום של התפקיד בעיני גורמים שאינם מגיעים מתוך "הקלחת התכנונית" הקיימת.

רפי אלמליח

אישי: בן 55, נשוי ואב לשלושה, גר במודיעין
מקצועי: בעל תואר שני בתכנון ערים ובעשור האחרון כיהן כראש אגף התכנון ברמ"י. במקביל לתפקידו, הוא כיהן כחבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה, בוועדה לתשתיות לאומיות, בוועדות המחוזיות ובוותמ"ל
עוד משהו: בענף מעידים שאלמליח לא דוחף את עצמו ומשאיר לאחרים את אור הזרקורים