3 מעיינות צוננים בצפון, בדרום ובמרכז, לכבוד פתיחת העונה של טיולי המים

לכבוד חג המים, כמה המלצות לקפוץ לטבילה מרעננת, לפני או אחרי החג, כקדימון לטיולי הקיץ שבפתח • אל המעיין

עין תאו / צילום: אורלי גנוסר
עין תאו / צילום: אורלי גנוסר

לא ברור מה הופך כל מעיין זורם, גם אם מדובר בזרזיף, לשכיית חמדה אטרקטיבית, המושכת המוני מטיילים שמוכנים להרחיק כדי לשכשך רגליים, לטבול ולהצטלם, אבל עובדה היא שבשנים האחרונות לכל מעיין, קטן כגדול, יש ביקוש היסטרי ופופולריות מטורפת. בעת האחרונה יש יותר ויותר כותרות על מעיין סודי/חדש/נסתר שאף אחד לא הכיר ומישהו טרח "לגלות" לטובת הכלל. אלא שחשוב לדייק שאין מעיינות סודיים, כולם קיימים וידועים, הם נובעים ושופעים במשך שנים, אולם אינם מוכרים לכולם - בסך הכל הגיוני.

אם גם אתם חובבי מעיינות, חג השבועות הידוע כחג המים הוא הזדמנות קלאסית, להכיר כמה מעיינות ברחבי הארץ, ואם יזדמן לכם לעבור בסביבתם תנו קפיצה, הם שופעים מים כל השנה, וודאי אחרי חורף כה מבורך, והם יצננו לכם את ימי הקיץ החמים (ותוכלו להעלות לאינסטגרם ולהשוויץ שגיליתם מעיין סודי).

צפון: עין תאו - הג'חולה

כשהייתי בתיכון, הג'חולה הייתה אתר לחגיגות יום ההולדת שלי, בריכה פסטורלית ויפהפייה, עטופה צמחיה סבוכה ועצי תאנה, עם מים צלולים וקרירים הבוקעים מתוך מערה. כמה שנים אחר כך הוכרזה עין תאו כשמורת טבע בזכות חי וצומח נדירים, והכניסה אליה נאסרה, אולם בסמוך יש בריכה קטנה מותרת לרחצה.

ליד אזור החניה פונה שביל צר ימינה גולש מטה מתעקל ומתפתל לימין ולשמאל ומגיע למתקן שאיבה. סמוך אליו יש בריכה שאליה מוזרמים עודפי המים, ואפשר לטבול ולהתרענן. הבריכה חוסה בצלו של עץ תות ענק שנפגע בשריפה בקיץ שעבר. המים צוננים להפליא, צמחייה מעטרת חלקים מהבריכה, ואף שהיא סמוכה לכביש 90, יש בה שלוות עולמים.

עין תאו / צילום: אורלי גנוסר
 עין תאו / צילום: אורלי גנוסר

סביב לבריכה אין צל, לכן רוב המטיילים עוצרים לזמן קצר וממשיכים הלאה. בכל מקרה חשוב לקחת את האשפה כי אין פינוי, ולזכור שגם השטח מסביב מוגדר כשמורת טבע, אנא שמרו על ערכי הטבע במקום.

איך מגיעים: מכביש 90 פונים בצומת ישע שמאלה ומיד אחרי תחנת האוטובוס יש פניה ימין לשביל הגישה. שער גדול ניצב בכניסה ונסגר בערב, חשוב לצאת עד 17:00.

מרכז: עין ספיר - בריכה במערה

הרי ירושלים התברכו בשפע מעיינות. מי הגשמים היורדים בשדרת ההר המרכזית, מחלחלים בסלע הגיר וכאשר הם נעצרים בסלע קשה, מחפשים מוצא ומצליחים. כשזה קורה מתרחש הפלא, ומעיין מים זכים נובע ויוצא. בשולי מושב אבן ספיר שוכן עין ספיר, מעיין חבוי שנובע בתוך מערה חצובה. עץ רחב מעל פתח המעיין ולצדו פינות לפיקניק או סתם קפה קצר.

עין ספיר / צילום: אורלי גנוסר
 עין ספיר / צילום: אורלי גנוסר

בפתח המעיין בריכה חיצונית אליה מובילות כמה מדרגות. משם נכנסים לבריכה הפנימית בתוך המערה, שבשוליה יש מעין ספסלי אבן. המים רדודים למדי, אפשר לשבת וליהנות מהקרירות והרעננות ואם יש לכם פנס, תוכלו לצעוד פנימה אל תוככי המערה, לבחון את מקור הנביעה מקרוב ולגלות את המים זולגים מן הסלע. גם כאן אין פינוי אשפה, לכן חשוב לאסוף את הפסולת לטובת המטיילים הבאים.

איך מגיעים: כביש 3875 מוביל למושב, אחרי הכניסה הראשית ממשיכים ישר ובפניה השנייה פונים ימינה. בהמשך פונים שמאלה לרחבת עפר המעיין נמצא בקצה משמאל.

דרום: עין עקב - מים במדבר

מים במדבר הם תמיד פלא, וכל ביקור מרגש מחדש. שלא כקודמיו, כדי להגיע למעיין שבשמורת מצוק הצינים, צריך לצעוד כ-6.5 קילומטרים לכל כיוון, או להגיע ברכב שטח.
המעיין שעל תוואי נחל עקב, שופע מים כל השנה. המים זולגים כמו מפל מסלע גבוה, ונקווים לבריכה שכמו נחצבה בתוך גוש אבן גדול. בקיץ המקום כמעט תמיד שוקק, ילדים משתעשעים והשמחה גדולה. מכיוון שמדובר בשמורת טבע, אין להישאר באזור לאחר רדת החשיכה, שכן בעלי החיים מגיעים למעיין להרוות את צמאונם. גם הדרך למעיין היא חלק מהטיול, היא יכולה להיות מאתגרת, תלוי ברכב, ומזמנת נופים נהדרים.

איך מגיעים: מהכניסה לשמורה, ליד קבר בן גוריון במדרשת בן גוריון, גולשים מטה בכביש פתלתל ופונים שמאלה לשביל אדום ובהמשך ימינה לשביל כחול. בקצה הדרך יש חניה. ממשיכים ברגל בשביל כחול ותוך דקות מגיעים למעיין. מי שבא ברגל, חונה בכניסה לשביל האדום.