צ'ק של שני מיליון שקל בדרך לכל חבר אגד: עסקת הענק למכירת החברה נכנסה לישורת האחרונה

קרן קיסטון, שתרכוש 60% מחברת התחבורה ב-2.8 מיליארד שקל, עדיין נדרשת לגייס חלק מהסכום, ובינתיים מנייתה סובלת מחולשה • נראה כי מבחינת בעלי המניות של אגד, התשלום הגדול שמצפה להם בעסקה היה בבחינת "הצעה שאי אפשר לסרב לה", אולם גם באגד ובקיסטון הופתעו משיעור התמיכה הדרמטי

אוטובוס של אגד
אוטובוס של אגד

אחרי שאישרו השבוע ברוב חריג של מעל 99% את מכירת השליטה בחברת אגד לידי קרן קיסטון, ממתינים 1,315 בעלי המניות בחברת התחבורה הציבורית לצ'ק השמן שהם צפויים לקבל - על פי ההערכות בתוך פרק זמן של בין חודשיים לחצי שנה.

על פי תנאי העסקה, קרן התשתיות קיסטון ושותפים שתגייס ירכשו 60% מאגד תמורת 2.8 מיליארד שקל (לפי שווי חברה של 4.77 מיליארד שקל), והמשמעות היא שלכל חבר אגד צפוי תשלום ראשון של 2.1 מיליון שקל (ברוטו). הקרן התחייבה להעניק אופציה שלפיה יוכלו חברי אגד למכור לה את יתרת החזקותיהם בשנים הבאות תמורת כ-2 מיליארד שקל נוספים - מה שיגדיל את התמורה לבעלי המניות של אגד ל-3.6 מיליון שקל (ברוטו) כל אחד.

נראה כי מבחינת בעלי המניות של אגד, התשלום הגדול שמצפה להם בעסקה היה בבחינת "הצעה שאי אפשר לסרב לה", אולם גם באגד ובקיסטון הופתעו משיעור התמיכה הדרמטי. האסיפה לאישור העסקה התכנסה בזום, וקרן קיסטון, המנוהלת על ידי נבות בר, המוביל את הקרן לצד גיל דויטש ורוני בירם, רשמה הצלחה סוחפת בשכנוע בעלי המניות של חברת התחבורה הוותיקה.

מעתה יתרחשו שני תהליכים במקביל. האחד הוא קבלת האישורים הרגולטוריים, שלא אמורה להיות מורכבת, שכן קיסטון איננה גוף ריכוזי, מה שיקל על התהליך מול רשות ההגבלים. נוסף על כך, את תהליך המכירה יזם משרד התחבורה - מה שצפוי להקל גם כן על האישור הנדרש ממנו. לפי ההערכות השלמת האישורים תארך בין חודשיים לשישה חודשים, והסבירות גבוהה שהאישורים יתקבלו בתוך ארבעה חודשים, קרי עד לתחילת אוקטובר הקרוב.

התהליך השני הוא הכנסת שותף לעסקה, מעבר לקרנות ההשתלמות של המורים והגננות. קיסטון מתכננת להישאר בעלת השליטה בקונסורציום שיחזיק בשלב ראשון ב-60% מאגד.

המשמעות היא שבכוונתה להכניס גוף אחד נוסף כשותף, ומגעים עם מספר גופים שונים כבר מתקיימים. מתוך התשלום לבעלי המניות של אגד (2.8 מיליארד שקל) השיגה קיסטון אשראי בהיקף של 1.4 מיליארד שקל מהבנקים. המורים והגננות העמידו תשלום נוסף של 300 מיליון שקל, והמשמעות היא שעל קיסטון להשיג 1.1 מיליארד שקל נוספים. 

מניית קיסטון השלימה ירידה של כ-15% מתחילת השנה. החשש של המשקיעים הוא שקיסטון, שהינה קרן ריט, תיאלץ לבצע דילול משמעותי של החזקותיהם באמצעות גיוסי הון משמעותיים, או לבצע גיוס חוב גדול בריבית גבוהה.

לפי שעה, שווי השוק של הקרן עומד על 730 מיליון שקל, קצת יותר ממחצית משווי נכסיה (1.4 מיליארד שקל). בצירוף מקרים מעניין, השלימה השבוע קיסטון עסקה אחרת להשקעה בתחנת הכוח חגית. קיסטון השלימה את העסקה באמצעות מתן הלוואות לרכישת 16.3% מתחנת הכוח, השוכנת בצפון הארץ.