אחרי חמש שנות שתיקה וגיוס של 600 מליון דולר, אולטימה יוצאת לאור

החברה שהוקמה על ידי גלעד אלמוגי רוצה להוזיל ולשפר את המהירות של הריצוף הגנומי • אחד משקיעים הראשונים בחברה הוא מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט • המתחרה העיקרית, אילומינה, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 37 מיליארד דולר

גלעד אלמוגי / צילום: אולטימה ג'נומיקס
גלעד אלמוגי / צילום: אולטימה ג'נומיקס

חברת אולטימה ג'נומיקס כבר גייסה 600 מיליון דולר, ומעסיקה 350 עובדים, מהם 50 בישראל. אז איך זה שרק היום פרצה החברה לתקשורת? ובכן, אולטימה שמרה על סודיות מלאה, והצליחה למנוע דליפת מידע גם מן העובדים, המשקיעים ומרכזי הפיתוח עמם עבדה.

היום אפשר לגלות כי החברה פיתחה מכשיר אשר לדבריה, ועל פי מחקרים שעומדים להתפרסם בכתבי עת מדעיים מובילים, מאפשר ריצוף של הגנום ב-100 דולר, לעומת כ-500-600 דולר לריצוף גנום אחד על ידי חברת אילומינה, המתחרה המובילה בשוק. בנוסף, כך טוענת החברה, הריצוף שלה הוא מעמיק יותר, כלומר נותן יותר מידע על הגנום, וגם מהיר יותר.

שמרה על חשאיות כדי לא לעורר את המתחרים

התועלת של השיפורים הללו, שהתאפשרו בזכות פטנטים שהחברה עדיין אינה חושפת, היא בעיקר בשני כיוונים. באמצעות הטכנולוגיה הזו, כך מעריכה ומקווה החברה, ניתן יהיה לרצף את הגנום גם לתא יחיד, וכך לאבחן מוקדם מחלות שונות, ובעיקר את מחלת הסרטן. בנוסף, ריצוף זול, מהיר ועשיר במידע, עשוי לאפשר לקדם במהירות רבה יותר פרויקטים אשר משווים את הגנטיקה לתחלואה בפועל של אנשים רבים מאוד, כדי למפות את הגנים המשתתפים במחלות שונות.

גורמים מסביבת החברה מסרו כי הסיבה לחשאיות עד כה הייתה הרצון להגיע להוכחה של המוצר לפני שיוצאים בהכרזות. כמו כן, העדיפה החברה לא לעורר מדי את המתחרה העיקרית, אילומינה.

היזם, גלעד אלמוגי, הוא בוגר תלפיות וכך גם המיליארדר מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט, שהיה אחד המשקיעים הראשונים בחברה. נכט היה המייסד של קרן אמון שתחילה השקיעה מנכסיו שלו והיום היא קרן עצמאית שגייסה בשנים האחרונות קרן צמיחה בהיקף של 750 מיליון דולר, הקרן הגדולה ביותר לתחום מדעי החיים בישראל עד היום. לאחר תיווך של נכט הפכה גם אמון למשקיעה באולטימה.

אלמוגי, היום תושב ארה"ב, היה מנהל באורבוט, באפלייד מטיריאלז, ניהל את חברת Cogenra Solar בתחום האנרגיה הסולרית, ובסוף 2016 הקים את אולטימה. משקיעים נוספים בחברה הם: General Atlantic ,Andeerssen Horowitz ,D1 Capital, קושלה וונצ'רס, Playground Global ,Founders Fund, מריוס נכט, קרן אמון ולייטספיד.

המתחרות: אילומינה ו-Beijing Genomics

אולטימה לא הייתה מוכרת עד היום גם לשוק הלקוחות שלה, אלא עבדה בחשאי עם כמה מכוני מחקר מובילים, כך שאין לה עדיין הכנסות משמעותיות. המודל העסקי שלה יהיה דומה לזה של אילומינה, כלומר מכירת שירותי ריצוף גנומי למכוני מחקר ובתי חולים. אין לה כרגע כוונה לפתח תרופות בעצמה.

אילומינה  היא כאמור המתחרה העיקרית, והיא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 37 מיליארד דולר. הכנסותיה ב-2021 עמדו על 4.5 מיליארד דולר, גידול של 40% לעומת התקופה המקבילה - עדות לקצב שבו גדל למעשה כל השוק, שאילומינה היא המובילה הבלתי מעורערת בו. רווחי החברה עמדו על 762 מיליון דולר, אך רוב הרווח הגיע ממימוש השקעה בחברה חיצונית.

התקווה היא כי הורדת המחירים לא תפגע בשוק, אלא תוביל לצמיחתו כאשר הריצוף יאפשר סוגים רבים יותר של אבחון ושל מחקר.

מתחרה משמעותית נוספת היא Beijing Genomics, הנסחרת בבורסה של שנחאי לפי שווי מקביל ל-4 מיליארד דולר. חברה זו פחות מצליחה בארה"ב בשל שיקולי הפרטיות של גופים מסויימים בארה"ב שמעדיפים שלא לחשוף את המידע הגנטי שלהם לחברה מסין. אולטימה היא באופן רשמי חברה אמריקאית ואינה צפויה לסבול מבעיה זו.

***גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס". השניים מצויים במחלוקת אישית וכלכלית.