ממשלת השינוי | טור סופ"ש

כולם מכחישים, אבל מאחורי הקלעים נרקם מפץ פוליטי בין סער לליכוד

שר המשפטים רץ לאולפנים להצהיר שאין מגעים עם הליכוד, אך גם נמנע מלהתחייב שלא יישב תחת נתניהו לאחר נפילת הממשלה • בינתיים, למרות שלא הגיעו להסכמות, באופוזיציה כבר מתחילים לחפש מינויים מוסכמים לשרים בכירים • ומה משמעות התמונה של לפיד עם סער?

סער ובנט / צילום: Associated Press, Menahem Kahana
סער ובנט / צילום: Associated Press, Menahem Kahana

במסדרונות הכנסת מתכוננים לתרחיש הבא: האצבע ה-61 לפיזור הכנסת נאספת לטובת האופוזיציה בעקבות משבר רנדומלי, והחוק לפיזור הכנסת עובר בקריאה טרומית, אולי אפילו ראשונה. אז יגיע גדעון סער, מצויד בהסכמים להקמת ממשלה עם הליכוד - עוד בכנסת הזו, ויציל את ישראל מבחירות. אם בנט נפרד מכל ההבטחות שלו כדי למנוע סבב בחירות נוסף וזכה לאהדה בחוגים מסוימים, למה לא סער?

ההכחשות הכמעט מתוזמנות מצד הליכוד ותקווה חדשה על המגעים בין סער לליכוד להקמת ממשלה אחרת, עוד בכנסת הזו, עוררו בעיקר חיוכים מרומזים בשתי המפלגות. המגעים מזמן הפכו לעובדה מוגמרת, ועצם זה שנשמרו בסוד כל כך הרבה חודשים מעיד על רצינותם. לא מדובר בהחלפת טיוטות בתיווך של עו"ד אטרקצ'י, אבל מדובר בחימום יחסים הדרגתי ומתמשך שבסופו, לפחות על פי התכנון, תתכן גם לחיצת יד.

בליכוד, במפלגות החרדיות ובציונות הדתית עובדים במספר צירים במקביל. הקואליציה שהייתה מורכבת, עד לפרישת עידית סילמן, משבע מפלגות, מורכבת כעת מחמש - יש עתיד, ישראל ביתנו, מרצ, רע"ם והעבודה - ומ-11 חברי כנסת בודדים, זכר לתקווה חדשה ולימינה. כל אחד מה-11 הוא כתובת מבחינת האופוזיציה, חלק מהם כבר נושאים ונותנים עצמאית. המטרה הראשונה התחלפה, לאור שינוי הכיוון מול סער: מפיזור הכנסת - להרכבת ממשלה בכנסת הנוכחית.

כך למשל, בתקווה חדשה מנהלים מגעים מול הליכוד גם מצד השר אלקין וגם מצד גדעון סער - בנפרד. אלקין מעדיף להגיע יחד עם סער והמפלגה, אך מכין גם חלופה שתבטיח את עתידו הפוליטי. הלחצים שהופעלו על סילמן מתפזרים כעת בין ה-11 (מינוס הנורבגים), תחרות משיכת החבל בין הימין לשמאל בקואליציה מסייעת למאמצי פירוק הממשלה ומתדלקת את מי שממילא מחפש רק תירוץ לעזוב.

לסער יש שתי חלופות גרועות

המקרה של גדעון סער מורכב. רק לפני שנה עמדו בפניו הצעות חלומיות מצד הליכוד - ראשות ממשלה ברוטציה כשהוא ראשון הייתה הטובה שבהן, ועם זאת, סער הצהיר שעם נתניהו הוא לא יישב והצטרף לממשלת בנט-לפיד. אלא שפרישת סילמן והצטברות החוקים הלאומיים שהקואליציה לא מסוגלת להעביר הובילו לחישוב מסלול מחדש, כך מעידים בסביבתו. לסער יש שתי חלופות גרועות: יציאה לבחירות כשמצבו בסקרים ספק יציב על 4 מנדטים, וחשש להכחדה, והשנייה - הבטחת עתידו הפוליטי בטווח הקרוב בכהונה בממשלה אחרת, תחת נתניהו.

סער יוצא מנקודת הנחה שכדי לסיים את עידן נתניהו, צריך לתת לו לעבור שוב בעמדת ראש הממשלה לזמן קצר. על פי ההערכות, וביתר שאת אחרי השבוע האחרון במשפט נתניהו - התיקים יסתיימו בעסקת טיעון טובה מאוד לנתניהו בשנתיים הקרובות. לשבת תחת נתניהו לזמן קצר כשבאופק נמצאת סיום כהונתו היא מחיר קטן לשלם מבחינת סער. החלופה היא הישארותו של נתניהו לעוד שנים ארוכות וטובות.

למרות שהשיחות לא הגיעו לישורת האחרונה, כבר מתקיים חיפוש אחר מועמד נייטרלי לתפקיד שר המשפטים, בהנחה שסער בדרך למשרד החוץ. אחרי סער ותקווה חדשה, בפוטנציאל יצטרפו לממשלה גם סיעת שקד-אורבך-קרא, ואילו בנט, על פי ההערכות מיצה את מה שיכל מהאקזיט לראשות הממשלה, ויפרוש לזמן קצוב מהזירה הפוליטית. עד כה סער אמנם לא נכח במקום פיזית בזמן השיחות, אבל "היה על הקו". גורם מעורב נוסף הוא מנכ"ל ממשלתי שמתווך בין הצדדים בידיעת סער ואלקין.

בראיון שהתקיים השבוע, הכחיש סער את קיום המגעים, אך במקביל סרב להשיב לשאלה האם ישב עם נתניהו במילים: "לא אשב עם נתניהו". האזנתי רוב קשב וסער הצליח במלאכת מחשבת של התפתלויות שהמילים לא ייאמרו ולא ישמשו נגדו כשכוונות יהפכו למעשים. אגב, מתבוננים מהצד גם חברי כחול לבן, שחברם למפלגה נקלע לקרב קשה מול ראש מפלגת העבודה מרב מיכאלי שסופו לא נראה באופק.

גנץ אמנם לא יבוא ראשון לממשלה עם נתניהו, אך במערכת הפוליטית נאמר שגנץ ונתניהו מקיימים מערכת יחסים לא פורמלית ונעימה עד מאוד. אם תוקם ממשלה אחרת בכנסת הזו, לא מן הנמנע שגם גנץ יקבל הזמנה ותיק ביטחון, ויצטרף בשמחה אך יידרש לעבור משוכות אחרות בתוך הליכוד ובציונות הדתית שכבר מכינים תוכניות ימין מלא, למימוש עם הקמת ממשלה אחרת.

הדילמה החדשה של מרצ

מי שצפה ביום רביעי בשידורי ערוץ הכנסת מהמליאה ראה איך אט אט נפרמים כל ההסכמים הקואליציוניים העומדים בבסיס הממשלה. חופש ההצבעה על חוק הדגל של ח"כ אלי כהן מהליכוד (שעלה להצבעה בתמיכת אלקין), שנועד למנוע הנפת דגלי הרשות הפלסטינית בקמפוסים, עבר בקולות הקואליציה, לצד האופוזיציה - ובמיוחד בקולו של ראש הממשלה בנט. חוק אחר שזכה לרוב משותף נועד להציב ועדות קבלה בפתחם של יישובים גדולים (ובלי שזה נאמר במפורש: למנוע כניסת ערבים אליהם), למורת רוחם של השותפים ממרצ ומרע"ם.

גם מתוצרי יום רביעי: תמונה מחויכת של לפיד עם סער, אלא שתמונה דומה הפיץ לפיד כשהוא מחובק עם אשכנזי ימים ספורים לפני שכחול לבן התפצלה והתמזגה לתוך ממשלה עם הליכוד. הקרב המאסף של כניסה ללשכת ראש הממשלה, גם הוא נמשך במלוא העוז ודרישותיה של זועבי שלא אומתו עד לרגע זה תוקשרו היטב כדי להוביל את אורבך להצביע נגד הממשלה ולהכניס את לפיד ללשכה.

נקנח בתחזיות ליום שני הקרוב: גדעון סער הודיע מספר פעמים בשבוע האחרון שאם חוק יהודה ושומרון נופל - לקואליציה אין זכות קיום. החוק שמאפשר את קיומם של חצי מיליון ישראלים מעבר לקו הירוק בתוקף עד לסוף החודש, אם לא יעבור עד אז, תושבי יהודה ושומרון יקבלו פטור מהצבא אבל גם מהצבעה בבחירות ויאבדו את זכותם לביטוח לאומי, שירותי בריאות ועוד.

במרצ נוטים להאמין שאם החוק לא יעבור השבוע, האופוזיציה תתגייס להעביר אותו, אך הם לא יובילו לבחירות באצבעותיהם ויתפשרו ככל הניתן, גם בתמיכה בחוק שמעולם לא תמכו בו כדי להישאר על הגלגל. רע"ם עוד לא הודיעה מה תעשה. כך או כך, המשבר הבא כבר מוכן לפתחה של הממשלה: חידוש הבנייה בשטחי E1 בסמוך לירושלים על ידי שר השיכון אלקין. ח"כ מוסי רז הגדיר את הצעד "הרסני". אך בין התוכניות יתממשו ובין אם לאו - המטרה שהוצבה היא הריסה למטרת בנייה של ממשלה חדשה.