אסדת מאגר כריש עגנה בישראל. בלבנון מאיימים: "הצבת האסדה מהווה פלישה של האויב הישראלי"

אסדת הפקת הגז הצפה של חברת אנרג'יאן, המחזיקה ברשיונות הפקת הגז ממאגרי כריש ותנין, הגיעה לנקודת העגינה שלה ליד מאגר הגז כריש, כ-80 ק"מ מחופי חיפה • בעקבות ההודעה על הגעתה, נשיא לבנון מישל עאון וראש הממשלה נג'יב מיקאטי הזהירו מפני ההשלכות של תחילת הפקת הגז: "זהו צעד חמור ומסוכן, שעלול להצית מתיחות שלא ניתן לחזות את השלכותיה"

אסדת הפקת הגז Energean Power / צילום: באדיבות אנרג'יאן
אסדת הפקת הגז Energean Power / צילום: באדיבות אנרג'יאן

חברת אנרג'יאן, המחזיקה ברשיונות הפקת הגז ממאגרי כריש ותנין, הודיעה היום (א') כי אסדת הפקת הגז הצפה שלה, Energean Power, הגיעה לישראל, לנקודת העגינה שלה ליד מאגר הגז כריש, כ-80 ק"מ מחופי חיפה. בעקבות ההודעה על הגעתה, לבנון הביעה מחאה ואיומים, בשל המחלוקת על גבול המים הכלכליים בין המדינות.

המחלוקת היא על משולש ימי שנוצר בשל שוני בין המדינות על זוית הקו התוחם את השטח הימי ואינו כולל בתוכו את מאגר כריש. לבנון, בצעד שנועד לשרת את המו"מ, הודיעה כי המחלוקת מבחינתה כוללת שטח גדול יותר שבתוכו גם כריש.

על סמך ההודעה החד צדדית הזו, נשיא לבנון מישל עאון וראש הממשלה נג'יב מיקאטי הזהירו כי להתחלת הפקת הגז יהיו השלכות. מיקאטי אמר "הצבת האסדה מהווה פלישה של האויב הישראלי למרחב העושר הימי. זהו צעד חמור ומסוכן, שעלול להצית מתיחות שלא ניתן לחזות את השלכותיה".

גם נסראללה הצטרף לאיומים

נשיא לבנון מישל עאון הנחה את צבא לבנון לספק מידע ומפות לגבי מיקומה של האסדה ומאגר הגז. "המו"מ לשרטוט הגבול הימי הדרומי עדיין נמשך, וכל פעילות באזור שנמצא בסכסוך מהווה פרובוקציה ופעילות עוינת". איום מפורש יותר נתן קודם לכן מנהיג חיזבאללה חסן נאסראללה שאמר כי לבנון לא תאפשר לישראל להפיק גז מהמאגר שלטענתו שייך לה והודיע כי כל קידוחי הגז של ישראל בסכנה.

בישראל לא המתינו לאיומים: מאגרי הגז של המדינה, לרבות כריש שהוא הצפוני ביותר והקרוב ביותר ללבנון, מקבלים הגנה של חיל הים באמצעים שונים, לרבות ספינות וצוללות וכן חיישנים מסוגים שונים לאיתור ניסיונות פגיעה. בנוסף הזהירה ישראל את לבנון כי כל פעולה נגד קידוחי הגז הישראליים תוביל לתגובה חריפה במיוחד.

בהודעת אנרג'יאן נאמר כי האסדה נגררה על ידי שתי גוררות מהמספנה בה נבנתה בסינגפור, כל הדרך לישראל. המסע הימי, שארך כ-5,532 מייל (כ-8,900 ק"מ), נמשך 35 ימים במהלכם עברה דרך שישה ימים, ולקראת סופו חצתה את תעלת סואץ. האסדה נכנסה למימיה הכלכליים של ישראל בסוף השבוע, ולאחר מכן המשיכה במסעה עד שהגיעה ב-5:00 לפנות בוקר למיקומה ליד המאגר.

אנרג'יאן תחל מיידית בפעולות העיגון וחיבור האסדה לבארות הגז ולצנרת, ובהרצה של המערכות השונות. בחברה מעריכים כי פעולות ההרצה יימשכו כ-3-4 חודשים עד להגעה להזרמת גז ראשון, הצפויה ברבעון השלישי של השנה. אנרג'יאן חתמה בחודש שעבר על הסכם אספקת גז טבעי לתחנת הכוח המופרטת חגית מזרח, לטווח של 15 שנה ובהיקף של עד 12 BCM (כשני מיליארד דולר). בנוסף חתומה אנרג'יאן על אספקת גז טבעי לחברת החשמל - ושני ההסכמים הם על מלוא קיבולת ההפקה של האסדה הצפה - כ-8 BCM בשנה.

משמעותה של התחלת ההפקה של אנרג'יאן היא הגברת התחרות במשק האנרגיה הישראל, ובענף הגז הטבעי במיוחד, ומכאן התקווה היא גם להפחתת מחירי האנרגיה והשירותים הכרוכים בה (שבישראל בתחום הגז נחשבים נמוכים ביחס לעולם), והבטחת מקור אספקה נוסף לעצמאותה האנרגטית של ישראל.

המתקן, מסוג FPSO, הוא כלי שיט המשמש את תעשיית הגז והנפט, לשם הפקה ועיבוד גז טבעי ממאגרים ימיים. לטכנולוגיית האסדה הצפה, שלא מקובעת לקרקעית הים, יש שורה של יתרונות משמעותיים בזכות יכולת הפקה יעילה, כלכלית, ירוקה ובטוחה יותר.

"תחרות חדשה בשוק הגז האזורי"

מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן: "אני שמח לאשר כי Energean Power, האסדה הצפה של אנרג'יאן, הגיעה הבוקר בבטחה לישראל. זוהי נקודת ציון משמעותית ביותר לקראת הגז הראשון ממאגר כריש, הצפוי ברבעון השלישי של השנה. פרויקט הדגל שלנו יספק ביטחון אנרגטי לישראל ולאזור, ותחרות חדשה בשוק הגז האזורי. נקודת הציון הזו מצטרפת לתגליות האחרונות של אנרג'יאן באזור אולימפוס, שיהוו בסיס משמעותי להמשך הצמיחה של החברה ולפיתוח משק האנרגיה המקומי והאזורי".

הגז הטבעי יזרום מהבארות של "כריש" הנמצאות בעומק מים של 1,700 מטר ובעומק תת קרקעי של 3-4 ק"מ דרך צנרת תת מימית לעבר האסדה. שם, יעבור הגז הטבעי טיפול, יוזרם למשק המקומי באמצעות צנרת המגיעה לאזור פוריידיס, ויתחבר למערכת ההולכה.

שרת האנרגיה קארין אלהרר בירכה על הגעת האסדה. לדבריה, חיבורה של האסדה השלישית יאפשר לעוד ועוד גורמים במשק לעבור משריפה של פחם ומזוט לשימוש בגז טבעי. היא הוסיפה כי האסדה אמורה להתחבר למאגר כריש ולמאגרים נוספים באזור ולספק למשק המקומי כמחצית מהביקוש לגז הטבעי במשק המקומי. עוד אמרה כי חיבור אסדת "כריש" ממצב את ישראל כמעצמת גז טבעי, ויאפשר להגדיל את ייצוא הגז למצרים ולירדן, ומשם למדינות נוספות באירופה, הזקוקות למקור גז טבעי נוסף בעקבות משבר האנרגיה העולמי. לדבריה, ייצוא הגז הטבעי משמש כמנוף מדיני ותורם לישראל מבחינה גיאו-פוליטית, זאת תוך שמירה על כמות הגז הטבעי הדרושה לצריכת המשק המקומי.

בהודעתה של אלהרר נאמר כי חיבורה של אסדת הגז הטבעי "כריש", הוא עוד פרי של מתווה הגז הטבעי אשר תקופת הביניים שלו הסתיימה בהצלחה בשנה שעברה. בהמשך למתווה, יהיו לישראל שלושה מאגרי גז טבעי נפרדים המחוברים למשק המקומי באמצעות שלוש מערכות הפקה נפרדות ובלתי תלויות, מה שמבטיח למשק הישראלי עצמאות אנרגטית. צעד זה גם משלים תנאי נוסף בדרך להפסקת פעילות היחידות הפחמיות.