הקרב של אילון מאסק בבוטים בטוויטר הפך לעניין אישי

כצייצן שגרתי שיש לו כמעט 100 מיליון עוקבים, מנכ"ל טסלה הוא 'חריג בין חריגים'

אילון מאסק / צילום: Associated Press, John Raoux
אילון מאסק / צילום: Associated Press, John Raoux

הקרב של אילון מאסק נגד בוטים בטוויטר הוא עניין אישי.

בשלושה השבועות מאז שאמר מאסק שחשבונות מזויפים הן הסיבה לכך ש"השהה" את הרכישה המתוכננת של טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר, משקיפים ומשתתפים בעסקה תהו לגבי החשיבה שבבסיס הדברים שאמר הטייקון. הנושא הזה הרי לא חדש עבור מאסק, שמתלונן כבר שנים לגבי היכולת של טוויטר למדוד ולנהל חשבונות אוטומטיים בפלטפורמה שלעתים קרובות מייצרים ספאם.

תהיה הסיבה שלו להעלות את הנושא דווקא בעת האחרונה אשר תהיה, מה שברור הוא שהאינטראקציות של מאסק עם בוטים היו גדולות במיוחד. כצייצן סדרתי עם יותר מ־95 מיליון עוקבים, מנכ"ל טסלה כנראה סובל מחשיפה הרבה יותר גדולה לחשבונות מזויפים וחשבונות ספאם לעומת רוב האנשים בפלטפורמת הרשת החברתית, כך אומרים חוקרים. לפי הערכה אחת חשבונות ספאם, מזויפים או לא פעילים הם רוב העוקבים אחרי מאסק.

מאסק הוא "חריג בין חריגים", אמר דריוס קזמי, מתכנת מחשבים שבילה עשור ביצירת ולמידת בוטים וכיום הוא מהנדס תוכנה בכיר ב־Meedan, עמותה טכנולוגית שמטרתה להילחם בדיסאינפורמציה. "החוויה שלו הולכת להיות שונה לא רק מזו של המשתמש הממוצע, אלא של הידוען הממוצע".

מאסק לא הגיב לבקשות תגובה. בטוויטר סירבו להגיב לכתבה זו אבל הגנו על המלחמה של החברה נגד חשבונות ספאם.

מאסק הוא מגנט למפיצי ספאם

חוקרים אומרים שהבולטות של מאסק והאינטראקציה שלו עם משתמשים אחרים, וכן הנושאים עליהם הוא מצייץ, הופכים אותו למגנט עבור אנשים המבקשים להפיץ ספאם ותוכן חשוד אחר. הוא צייץ כמעט כל יום בארבע השנים האחרונות, ורוב הציוצים שלו הם אזכורים או תגובות לציוצים של משתמשים אחרים, וזה מעודד אנשים המחפשים תשומת לב - גם בני אדם וגם בוטים - להגיב אליו.

אנשים אחרים עם מספר עוקבים עצום - כמו הנשיא לשעבר ברק אובמה, הזמר ג'סטין ביבר ושחקן הכדורגל כריסטיאנו רונלדו - לא מצייצים לעתים כל כך קרובות או עונים לעוקבים שלהם הרבה.

חשבונות ספאם ומזויפים הם בעיה של כלל התעשייה ויכולים לגרום בעיות למפרסמים וחוויות רעות למשתמשים. עלול להיות קשה לגלות חשבונות כאלה והם לרוב מנוהלים על ידי בוטים, תוכנות מחשב שיכולות לעשות אוטומציה של פוסטים ותגובות. בוטים רבים תוכנתו להשגת מטרות רעות, כמו הפצת מידע שגוי או הונאת אנשים כך שיוציאו כסף, כך אומרים אנליסטים של טכנולוגיה ורשתות חברתיות, אבל ישנם גם בוטים עם מטרות טובות, כמו הפצת חדשות והתראות על מזג האוויר.

האופן בו מאסק פתאום ניפח את עניין הבוטים בחודש שעבר גרם לרבים מהמשקיפים על הסכם הרכישה לחשוד שהוא משתמש בזה רק כתרגיל מיקוח כדי לפתוח מחדש דיון על המחיר לאור התנודות בשוק, או אפילו כדי לסגת לגמרי מהרכישה. בין היתר, מאסק כבר מתלונן על חשבונות מזויפים בטוויטר שנים - הרבה לפני שהסכים לרכוש את הפלטפורמה בסוף אפריל, הסכם שבמסגרתו וויתר על בדיקת הנאותות המקובלת בעסקאות מסוג זה. ב־2018, צייץ, "הרבה חשבונות מזויפים בטוויטר מאופיינים על ידי מניין גבוה של עוקבים ונעקבים כדי שייראה כאילו מדובר בהרבה אנשים אמיתיים, כשהמצב אינו כזה. מעניין למה".

הערכות חיצוניות של כמות החשבונות המזויפים בטוויטר משתנות

הפיד של מאסק מוצפים בציוצים המקדמים מוצרים, מבקשים מאנשים כסף או מקדמים אג'נדות פוליטיות שעלולים להיות מחשבונות של בוטים, קבוצות מתואמות או אנשים פרטיים. התגובות לאחרונה לציוץ של מאסק על תכנות מחשב, למשל, ניסה לקדם מטבעות קריפטו חדשים לאנשים שיש להם חיות מחמד ולקהילה הלהט"בית. ישנם בוטים שהם שקופים, למשל אחד שבביוגרפיה שלו מובהר שמדובר בבוט שמטרתו לפשט ציוצים אחרים לשפה פשוטה יותר.

הערכות חיצוניות של כמות החשבונות המזויפים בטוויטר משתנות - וכולן סובלות מכך שהחברה לא מספקת גישה לנתונים רשמיים. אבל מה שלא יהיה האחוז הסופי, מומחים אומרים שבמקרה של מאסק, הוא גבוה בהרבה לעומת כמות העוקבים שלו שהם אנשים אמיתיים.

כ־70% מעוקביו של מאסק בטוויטר הם חשבונות ספאם, מזויפים או לא פעילים, לעומת 41% לגבי כל החשבונות האחרים שיש להם בין 65 מיליון ל־120 מיליון עוקבים, כך נכתב בהערכה בחודש שעבר של SparkToro, יצרנית של תוכנה למחקר על התנהגות קהלים. אם בודקים את כל המשתמשים בטוויטר, למשתמש הממוצע פחות ממאה עוקבים ופחות מ־10% מהם הם חשבונות מזויפים או ספאם, כך הראה המחקר.

מאסק "מושך כל כך הרבה תשומת לב שאנשים אולי מנסים להשתמש בו כדי למצוא מטרות לשלוח אליהן דואר זבל", אמר קאיצ'נג יאנג, מדען מחשבים ומועמד לדוקטורט באוניברסיטת אינדיאנה שהחוקר פעילות של בוטים ברשתות חברתיות ועזר לבנות כלי לזיהוי בוטים שנקרא Botometer. "אם אני מפעיל חשבון שרוצה להפיץ תרמיות, האם אחפש את המשתמש הממוצע? לא".

"הוא צודק שמדובר בבעיה"

בטוויטר אומרים שהחברה נלחמת בחשבונות מזויפים וספאם באופן תקיף ומשהה וחוסמת מיליוני חשבונות כל שבוע. החברה מפרסמת כבר זמן רב הערכה לפיה חשבונות מזויפים או ספאם מהווים פחות מ־5% מכמות המשתמשים היומית שניתן לעשות ממנה כסף (הצגת פרסומות) - נתון השווה כיום לכ־229 מיליון חשבונות, על פי דברים שאמרה החברה למפרסמים.

מאסק תהה לגבי ההערכה הזו והביע חשש שהמניין האמיתי גבוה הרבה יותר. לאחרונה אמר שהכללים של טוויטר "מאוד ידידותיים לבוטים". בשבת הפנה את תשומת לב הגולשים לציוץ שבו נכתב שחשבונות ספאם ובוטים משמשים להפצת "מידע שגוי ופייק ניוז על אילון". מאסק הגיב לציוץ במילה אחת: "מעניין". התגובה הזו זכתה לכמעט 20 אלף לייקים.

טוויטר מתעקשת על המניין שהציגה. "אנחנו לא מאמינים שניתן לבצע הערכה ספציפית זו מבחוץ, בהתחשב בצורך הקריטי לעשות שימוש גם במידע ציבורי וגם במידע פרטי (שאנו לא מנועים מלשתף)", כתב מנכ"ל טוויטר פראג אגראוול בחודש שעבר, בציוץ בו ענה לדברים של מאסק על כוונתו להקפיא את העסקה בגלל ספקות לגבי הערכת כמות הבוטים של החברה. מאסק הגיב לציוץ הזה של המנכ"ל באמוג'י של קקי.

"כל מי שמשתמש בטוויטר מודע היטב לכך ששרשור התגובות מלא ספאם, דואר זבל ופשוט הרבה חשבונות פייק", אמר מאסק בכנס טכנולוגיה באמצע מאי שנקרא All-In Summit.

מנהלים בתחום השיווק אמרו שמפרסמים מודעים לכך שישנם חשבונות אוטומטיים וחשבונות ספאם ברשתות חברתיות - לא רק בטוויטר - והם לוקחים את זה בחשבון באסטרטגיות שלהם ובמדידת חשיפת הפרסומות.

תהיה כוונתו של מאסק אשר תהיה, בוטים רעים וחשבונות מזויפים יכולים להוות איום בטוויטר, למשל אם הם גורמים לנושא כלשהו להיראות כאילו הוא טרנדי ולהשפיע כך על התנהגות משתמשים אחרים, כך אומרים מומחי טכנולוגיה ורשתות חברתיות.

"פתאום משהו שהיה פופולרי באופן מזויף הופך לפופולרי באמת", אמרה סנדי קריאלי, אנליסטית ראשית ב־Forrester Research. "אמנם לא הייתי עושה ספקולציה לגבי הסיבות בגללן מאסק הבליט את הבעיה הזו, אבל הוא צודק שמדובר בבעיה".