מרקל בראיון ראשון אחרי המלחמה באוקראינה: "אין על מה להתנצל"

"(המלחמה באוקראינה) היא התקפה ברוטלית המפרה את החוק הבינלאומי, שאין לה שום צידוק", אמרה מרקל במפגש בברלין שהיה הפעם הראשון שהופיעה בציבור מאז שפרשה מתפקיד הקנצלרית  • היא סיפרה כי היחסים מול רוסיה ומול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חוו "שבר חד" אחרי סיפוח קרים והמלחמה במזרח אוקראינה ב-2014

אנגלה מרקל / צילום: יואב דודקביץ'
אנגלה מרקל / צילום: יואב דודקביץ'

אנגלה מרקל, לשעבר קנצלרית גרמניה, הופיעה אתמול לראשונה בפני הציבור במדינה במסגרת שיחה ארוכה, בה התמודדה עם שאלות בנוגע למדיניות שלה מול רוסיה והמלחמה באוקראינה. מאז שפרשה מתפקיד הקנצלרית אחרי 16 שנות כהונה בדצמבר האחרון, מרקל כמעט ולא הופיעה בציבור, או ענתה לשאלות עיתונאים. אמש, במפגש בהנחיית עיתונאי מגזין "דר שפיגל" בברלין, ובנוכחות קהל רב בתיאטרון ה"ברלינר אנסמבל", התייחסה לראשונה להאשמות על המדיניות שהובילה כלפי רוסיה.

"(המלחמה באוקראינה) היא התקפה ברוטלית המפרה את החוק הבינלאומי, שאין לה שום צידוק", אמרה מרקל בפתח הדברים. כשנשאלה אם היתה יכולה למנוע את המלחמה ואם המדיניות שלה כלפי רוסיה, שעיקרה "שינוי באמצעות סחר" לא היתה טעות, אמרה מרקל "איני מאשימה את עצמי".

הקנצלרית לשעבר ביקרה באופן מרומז את העובדה ש"לא ניתן היה ליצור ארכיטקטורת ביטחון אירופית שתמנע זאת (המלחמה)", וציינה כי כישלון הדרכים הדיפלומטיות אינו טעות, אלא פשוט דרך שלא צלחה. למרות זאת, הודתה כי היא השקיעה מחשבה רבה בשאלה "האם היה ניתן למנוע את הטרגדיה הנוראית הזאת?". היא אמרה כי ביוני 2021 היתה נחושה להמשיך בדיאלוג עם הנשיא הרוסי, אולם האיחוד האירופי היה חלוק בדעותיו והדבר לא קרה כפי שרצתה. "אני לא יכולה להאשים את עצמי שלא ניסיתי", אמרה.

השיחה נגמרה בציטוט חלקי של דוד בן גוריון

העיתונאי במפגש, אלכסנדר אוזנג, הקריא למרקל התכתבות עם שגריר אוקראינה בגרמניה, אנדריי מלניק, שביקר בחריפות את מרקל בחודשים האחרונים ואת עסקאות האנרגיה שנחתמו מול רוסיה. הוא האשים אותה במדיניות פייסנית מול רוסיה, שרק העצימה את האיום מצד מוסקבה. "זו אינה דעתי בעניין", אמרה מרקל. היא הביעה תמיכה בהסכמי מינסק שהפסיקו את העימות ב-2014, אותם סייעה לגבש, ועדיין תומכת בהחלטה שלא לקבל את אוקראינה לנאט"ו. "אני לא רואה שעליי להצהיר שמדובר בטעות, ולכן לא אתנצל על כך", אמרה מרקל. היא אמרה כי "לבי פועם תמיד בעבור אוקראינה".

מרקל גילתה כי בביקור במעון נשיא רוסיה בסוצ'י ב-2017, שב וחזר פוטין על דבריו בעבר, לפיהם קריסת ברית המועצות היא הקטסטרופה הגדולה ביותר של המאה ה-20. היא השיבה לו כי מבחינתה "זו היתה ההתפתחות הנפלאה ביותר בחיים, משום שהייתי לפתע יכולה לבחור באופן חופשי מה לעשות". היא סיפרה כי היחסים מול רוסיה ומול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חוו "שבר חד" אחרי סיפוח קרים והמלחמה במזרח אוקראינה ב-2014. לדבריה פוטין יוצא נגד המודל הדמוקרטי המערבי כולו. היא גם הדפה את הביקורת בנוגע למצב הירוד של הצבא הגרמני, שהצטמצם בשנות כהונתה וסובל מכשירות לקויה, "הצבא הגרמני צריך להשלים קצת חוסרים", אמרה, אך הבהירה שאינה רואה טעות מהותית באופן ניהול הכוח.

באופן אישי, מרקל סיפרה כי היה נהנית מהזמן החופשי ונמצאת "במצב אישי טוב מאוד". היא סיפרה כי בילתה יותר מחודש לחופי הים הבלטי, יצאה להליכות והאזינה לספרים מוקלטים, למשל מחזות של שייקספיר. היא תהתה לפני הפרישה אם תשתעמם, אך אמרה כי "הימים עוברים היטב". השיחה בין השניים נגמרה בציטוט חלקי של דוד בן גוריון, אותו הזכירה מרקל בנאום בכנסת בעשור הקודם: "(בארץ ישראל) אדם שלא מאמין בנסים הוא אדם לא ריאלי".