ת"א בין 20 הערים היקרות בעולם לרילוקיישן. איזו ישראלית נוספת ברשימה?

הונג קונג היא העיר היקרה בעולם לעבור לחיות בה זו השנה השנייה ברציפות , על פי מחקר של ECA International • ניו יורק וז'נבה תפסו את המקום השני והשלישי בדירוג, תל אביב במקום החמישי, ובמקום ה-15 – ירושלים

תל אביב / צילום: Shutterstock
תל אביב / צילום: Shutterstock

מגמת עליית המחירים נמשכת בכל העולם, ומעלה את יוקר המחייה ברוב הערים הגדולות. מחקר של חברת הייעוץ ECA International, שמדד את עליית מחירי הדלק, השכירות, מוצרי הצריכה ואת ההבדלים בשערי המטבעות דירג את עשרים הערים היקרות בעולם לעשות אליהן רילוקיישן. לצד הונג קונג, ניו יורק, לונדון וז'נבה, נמצאת תל אביב ולא הרבה מתחתיה - ירושלים.

מחירים גבוהים יותר ומטבע חזק יותר בשנה האחרונה החזיקו את הונג קונג בראש הרשימה. כוס קפה ב-5.21 דולר, ליטר בנזין ב-3.04 דולר וק"ג עגבניות ב-11.51 דולר היו רק חלק מהמחירים שתרמו לשימור מעמדה המפוקפק. עליית עלויות השכירות היו חלק מהסיבה שלונדון וניו יורק תפסו את מיקומן בחמישייה הראשונה, בעקבות עלייה של 20% ו-12% בשתי הערים, בהתאמה.

"למרות שהונג קונג הושפעה מהאינפלציה הגלובלית העולה פחות ממקומות ואזורים אחרים בשנה האחרונה, היא בכל זאת נותרה המיקום היקר ביותר בעולם", כך מסר בהודעה לעיתונות המנהל האזורי של ECA International באסיה, לי קויין. "זה היה החוזק של הדולר ההונג קונגי, שמוצמד לדולר האמריקאי, בשנה האחרונה שאפשר לו לשמור על מעמדה [של העיר] כמיקום היקר ביותר בעולם, בעוד מטבעות אחרים נחלשו".

עוד בדוח הבודק את יוקר המחיה, הדירוג של סינגפור נשאר במקום ה-13, למרות עליות משמעותיות בשכר הדירה, במחירי הדלק ובשירותים. אלה התקזזו עם היחלשות הדולר הסינגפורי מול מטבעות אזוריים אחרים במהלך החלק האחרון של תקופת הסקר, שהחל במרץ, כך נמסר מ-ECA. הערים היפניות נפלו כולן במורד השורות בעקבות הין שנחלש, בעוד הערים הסיניות עלו, עם שנגחאי וגואנגז'ו במקומות ה-8 וה-9 בהתאמה, בזכות יואן חזק יותר.

ממצאים נוספים שעולים מתוך הסקר מראים כי מחירי הדלק עלו בממוצע ב-37% בהשוואה לשנה הקודמת, בכל הערים. את העלייה הגדולה ביותר רשמה ביירות, עם התייקרות של 1,128%. אנקרה של טורקיה היא העיר הזולה בעולם לעבור לגור בה, לאחר שנפלה בחמישה מקומות למקום ה-207. המלחמה באוקראינה הביאה לעלייה במחירי שמן הבישול, עם ממוצע של 25% בשנה שעברה, ברחבי הערים המדורגות. מחירי הדלק בטהרן היו הזולים ביותר, עם ליטר בנזין במחיר של 0.09 דולר בלבד.

ECA International מנתחת את עלות מוצרי הצריכה והשירותים ביותר מ-490 מקומות ברחבי העולם. בנוסף, נלקחים בחשבון נתוני הדיור, תוך השוואת עלויות שכירות באזורים המאוכלסים בדרך כלל על ידי עובדים שהעתיקו את מגוריהם, ביותר מ-410 מקומות ברחבי העולם. הדו"ח האחרון מדרג 207 ערים ב-120 מדינות.

אלו הם 20 המקומות היקרים ביותר בעולם לעשות אליהם רילוקיישן (עם הדירוג של שנה שעברה בסוגריים):

  1. הונג קונג (1)
  2. ניו יורק, ארה"ב (4)
  3. ז'נבה, שוויץ (3)
  4. לונדון, בריטניה (5)
  5. טוקיו, יפן (2)
  6. תל אביב, ישראל (7)
  7. ציריך, שוויץ (6)
  8. שנחאי, סין (9)
  9. גואנגג'ואו, סין (10)
  10. סיאול, דרום קוריאה (8)
  11. סן פרנסיסקו, ארה"ב (15)
  12. שנזן, סין (12)
  13. סינגפור (13)
  14. בייג'ין, סין (16)
  15. ירושלים, ישראל (18)
  16. ברן, שוויץ (17)
  17. יוקוהמה, יפן (11)
  18. קופנהגן, דנמרק (14)
  19. אוסלו, נורבגיה (19)
  20. טייפה, טייוואן (21)