ג'נט ילן: ארה"ב שוקלת לצמצם מכסים על יבוא מסין כדי להקל על האינפלציה

שרת האוצר של ארה"ב גם אומרת לחברי בית הנבחרים שהיא צופה לראות התקדמות בנושא הסכם המס העולמי

ג'נט ילן / צילום: Shutterstock
ג'נט ילן / צילום: Shutterstock

שרת האוצר ג'נט ילן אמרה שממשל ביידן שוקל דרכים לשנות את התעריפים המוטלים על יבוא מסין כדרך לעזור להקל על אינפלציה שהגיעה לרמות שיא.

ילן, שדיברה בשימוע של וועדת הדרכים והאמצעים של בית הנבחרים ביום רביעי, אמרה שהיא צופה שלממשל יהיה יותר מידע לגבי תוכניותיו בשבועות הקרובים, אם כי לא קבעה לכך תאריך יעד ברור.

"אני חושבת שאולי יש מקום לכמה צמצומים", אמרה ילן ביחס למיסי היבוא, והוסיפה שזה יכול לעזור להוריד מחירים. תעריפים הוטלו על פריטים מסוימים המיובאים מסין בזמן ממשל טראמפ.

עוד בשימוע, הגנה ילן על הסכם המס הבינלאומי שדנה עליו עם מקביליה ברחבי העולם ואמרה שהיא בטוחה שפולין - מדינה שבינתיים נמנעה מלהצטרף להסכם - תצטרף אליו בסופו של דבר.

ילן אמרה למחוקקים שבעוד שחלק מהתעריפים חשובים להגנה על הביטחון הלאומי של ארה"ב, העלות של חלק מהמכסים נגד סין בסופו של דבר גולגלה לפתחם של אמריקאים. כשהוטלו המיסים, לפני המגיפה, האינפלציה הייתה במגמה קרובה ל־2%.

כלכלנים מצפים שנתוני אינפלציה חדשים, שיפורסמו ביום שישי, יראו שקצב האינפלציה השנתי נותר במאי קבוע ב־8.3%, קרוב לשיא של 40 שנה. העלייה במחירי הדלק, מוצרי מזון ואחרים פגעה בתפישה של אמריקאים רבים על הכלכלה לקראת בחירות האמצע, למרות שהאבטלה נמוכה.

ממשל ביידן מפוצל לגבי השאלה האם לצמצם את המיסים המוטלים על יבוא מסין כדי לחסוך עלויות לצרכנים ולהקטין את האינפלציה. הממשל עוסק בבחינה מחדש של המיסים מתקופת טראמפ שנדרשת מבחינה משפטית. הקלת התעריפים יכולה לקרות בצורת הרחבת רשימת המוצרים המוחרגים מהמיסים.

זה משהו שנשקל באופן פעיל, אמרה ילן. עדיין, היא אמרה שהיא מאמינה שמדיניות התעריפים לא תהיה תרופת פלא לטיפול באינפלציה בגלל שסחורות הן רק שליש מהצריכה בארה"ב. רוב הוצאת הצרכנים נעשה על שירותים כמו סעודה במסעדות, חינוך או טיפולי בריאות.

בתוך ממשל ביידן, ילן ושרת המסחר ג'ינה ראימונדו דחפו להקלה בתעריפים כדרך להילחם באינפלציה, בזמן שפקידים אחרים, כולל נציגת הסחר של ארה"ב קתרין טאי, רוצים לשמור עליהם כדי להמשיך ללחוץ על סין.

"כל האופציות על השולחן מבחינת איך אנחנו מתמודדים עם הצרכים הכלכליים שלנו בטווח הקצר אבל העין שלנו צריכה להיות על המטרה לגבי טווחי הזמן הבינוני והארוך כדי שארה"ב תצליח לכוונן מחדש את מערכת יחסי המסחר והכלכלה" עם סין, אמרה טאי בריאיון מהעת האחרונה עם בלומברג.

בזמן השימוע של יום רביעי, ילן ענתה גם לשאלות של מחוקקים לגבי התגובה הנרחבת יותר של הממשל לאינפלציה. הממוצע הלאומי בארה"ב לגלון של דלק רגיל עמד ביום רביעי על מחיר שיא של 4.95 דולר, על פי איגוד הנהגים AAA.

ילן אמרה שהמלחמה של רוסיה באוקראינה מעלה את מחירי הדלק בעולם ומשפיעה על אספקת המזון. "כמעט כל המדינות המפותחות רואות אינפלציה גבוהה יותר", אמרה. "זה לא משהו שרק אנחנו חווים וכמובן חלק גדול מזה זו העלייה במחירי האנרגיה והמזון".

רפובליקאים האשימו את הדמוקרטים באינפלציה, וטענו שחבילת הסיוע לקורונה שהוביל ממשל ביידן בתחילת 2021 חיממה את הכלכלה יותר מדי. כלכלנים רבים רואים סיבות שונות לאינפלציה הגבוהה, שמונעת בעיקר על ידי כלכלה המשתקמת במהירות בשנה האחרונה ומתמודדת עם מחסור בחומרי גלם ובעובדים.

לגבי הסכם המס הבינלאומי עליו דנה ילן עם המקבילים שלה ברחבי העולם, אמרה: "דיברנו עם פולין ואני מאוד מקווה שפולין תחליט בקרוב שהאינטרס שלהם הוא להסכים לזה". ההתנגדות הפולנית מנעה מהאיחוד האירופי לקדם את פרטי ההסכם על מס חברות מינימלי בגובה 15%, שיותר מ־130 מדינות הסכימו עליו בשנה שעברה.

יישום הסכם המס מתעכב גם בארה"ב. הוא מהווה חלק מסדר עדיפויות כלכלי נרחב יותר של ממשל ביידן, שתקוע בסנאט בגלל התנגדויות של הסנאטור ג'ו מנצ'ין (דמוקרט ממערב ווירג'יניה), לגבי ההרכב וההיקף של תוכניות על בריאות, שינוי האקלים ומטרות חברתיות בהצעת החוק.

"החישובים שלנו מראים שההשפעה כנראה תהיה קטנה"

הדמוקרטים ברובם תומכים בהסכם מס החברות וכנראה יהיו להם כל האצבעות הנחוצות להצבעה עליו אבל הוא קשור לנושאים אחרים עליהם עדיין יש וויכוח. שיחות בין הדמוקרטים בסנאט עדיין לא הניבו הסכמה.

בלי האיחוד האירופי וארה"ב, הסכם המס המינימלי העולמי יהיה בסכנת קריסה.

ילן הדגישה שהמס המינימלי יכול להיטיב עם חברות אמריקאיות בהשוואה למתחרות שלהן הנמצאות במדינות אחרות, בגלל שארה"ב היא המדינה היחידה שכבר היום מטילה מס מינימום - 10.5% - על הרווחים הזרים של חברות אמריקאיות. המס נקבע כחלק מחוק המס שקידמו הרפובליקאים ב־2017, אבל הגרסה של הדמוקרטים אמורה להיות מרחיבה יותר ונוגעת לכל המדינות, וכך תבטל כל יתרון משהיה עד היום לרשימת רווחים עסקיים במדינות שנחשבות למקלטי מס.

חבר בית הנבחרים קווין בריידי (רפובליקאי מטקסס), הרפובליקאי הבכיר בוועדה, לחץ על ילן לגבי החלק השני של הסכם המס הבינלאומי, החלק שמאפשר למדינות עם בסיס לקוחות נרחב להרחיב את זכויות מס החברות שלהן. במסגרת הסכם רב צדדי שדנים עליו כעת, כמה מכוחות המיסוי האלה יועברו מהמדינות בהן נמצאים משרדי החברות, המפעלים שלהן והקניין הרוחני שלהן.

בריידי שאל אם הממשל מתכוון לסגת מכל הסכם שיקטין את ההכנסות של ארה"ב.

ילן נמנעה מלענות לו באופן ישיר, אבל ציינה שניתוח מלא של השפעת ההכנסות לא יכול להיעשות לפני שהמשא ומתן על חלק זה של ההסכם יושלם.

"החישובים שלנו מראים שההשפעה כנראה תהיה קטנה, בכל מקרה, בין אם חיובית או שלילית", אמרה.

אנדרו דואהרן השתתף בהכנת הכתבה.