אבישי אברהמי תובע משרד עו"ד על רשלנות בשל הפסד של 30 מיליון דולר

אבישי אברהמי טוען בתביעתו נגד משרד עו"ד בניו יורק כי פעלו ברשלנות בקשר להסכם ההלוואה לחברת נכסים הקשורה עם זיל פלדמן, בעלי פולאר • לטענתו אלו הבטיחו לו הגנה במקרה של חדלות פירעון, ולא דיווחו על הלוואות מוקדמות יותר שסופקו לחברת הנדל"ן

אבישי אברהמי WIX / צילום: שלומי יוסף
אבישי אברהמי WIX / צילום: שלומי יוסף

אבישי אברהמי, מייסד ומנכ"ל חברת האינטרנט Wix, תובע משרד עורכי דין מניו יורק בטענה שהפרו את חובתם המקצועית ופעלו ברשלנות, באופן שהסב לו הפסד של 30 מיליון דולר. מדובר בסכום כסף שהלווה אברהמי (יחד עם אנשים נוספים) לחברת נדל"ן ושלא הוחזר לו. בשבוע שעבר קבע בית המשפט בניו יורק כי בקשת משרד עורכי הדין לסלק את התביעה, נדחית.

תחילת הסיפור בהזדמנות עסקית שהוצגה לאברהמי באוגוסט 2020, שקשורה לחברות מקבוצת HFZ Capital Group של זיל פלדמן (בעל השליטה בחברת פולאר השקעות שבעבר נסחרה בבורסה בת"א, וחתמה בעשור הקודם על שני הסדרי חוב עם נושיה בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל).

לאברהמי הוצע על פי כתב התביעה לספק ל-HFZ של פלדמן הלוואה בסך 30 מיליון דולר שתובטח בחלקה בערבויות (assignments) של הלווים בדמות החזקות בשלוש חברות בנות, שהחזיקו בשלושה נכסים (מחסנים) בערים בפאלו בניו יורק, מילווקי בוויסקונסין ונשוויל בטנסי. אברהמי האמין כי במקרה של אי-החזר ההלוואה, יוכל לקבל את הבעלות על אותם נכסים.

כתב התביעה מפרט כיצד פנה אברהמי למשרד עורכי הדין מניו יורק, Meister Seeling & Fein (MSF), לייצג אותו בנושא, ובמקביל שכר עו"ד ישראלי, שחר שמעוני, שיטפל בנושא מול המשרד האמריקאי. לפי התביעה, שמעוני פנה ל-MSF בנושא שהוגדר "קריטי לאברהמי" והוא שאברהמי יוכל להבטיח את קבלת הנכסים במהירות ובקלות וללא הליכים משפטיים במקרה שהלווים לא יחזירו את ההלוואה. על שלושת המחסנים כבר הייתה משכנתה קודמת, וההחזקות של הלווים בנכסים אלה הועברו לנאמנות ב-MSF, כך שהובטח כי הם יועברו לאברהמי במקרה שלא יוחזר לו סכום ההלוואה.

התביעה מפרטת איך פנה עו"ד שמעוני במספר מיילים לוודא את הנושא מול MSF, וקיבל מהם תשובה לפיה התנאים הללו "יבטיחו את ההלוואה ויהוו חלופה להליך משפטי. המבנה הזה לא ידרוש מהמלווה (אברהמי) לפנות לבית המשפט במקרה דיפולט (חדלות פירעון) של ההלוואה".

עורך הדין הישראלי לא השתכנע ושאל שאלות נוספות, עליהן השיבו ב-MSF כי הלווים לא יוכלו למנוע את מכירת הנכסים, אך ציינו את המשכנתה שעלולה להפריע למלווה לקבל שליטה עליהם; לדבריהם, אם אברהמי ישלם את חוב המשכנתה במלואו, כולל ריביות וקנסות במקרה הצורך, הוא יוכל לקבל את הנכסים. על בסיס הניתוח הזה הסכים אברהמי להלוות את הסכום, שהועבר בספטמבר 2020.

 
  

חברת ההשקעות: "העברת הנכסים תהווה הונאה והפרת ההסכם עם הלווים"

הטוויסט בעלילה הגיע בנובמבר 2020, כחודשיים לאחר העברת הכסף, כשלמשרד עורכי הדין הגיע מכתב מ-Monroe Capital, חברת השקעות אמריקאית, ובו נכתב כי למונרו שיעבוד על נכסי הלווים, לאחר שב-2017-2018 העניקה להם שתי הלוואות בסך כולל של 160 מיליון דולר.

עוד נכתב שם כי הלוואות הבכורה שנתנה מונרו כבר היו ב"דיפולט" בזמן שאברהמי העמיד את ההלוואה, וכי הסכמי ההלוואות שלה לא מאפשרים ללווים לחתום על הסכמי הלוואה כמו זו שנתן אברהמי, ולא להעביר לו החזקות בנכסים. מונרו אף ציינה שהליך מכירת חלק מהנכסים (כולל אלה הקשורים להלוואת אברהמי) ייצא לפועל בתחילת דצמבר. MSF לא עדכנו את אברהמי בעניין עד ה-18 בדצמבר.

במרץ 2021, כשתשלומים בגין ההלוואה שנתן לא הועברו לו, אברהמי הודיע ללווים על אירוע דיפולט בהתאם להסכם ההלוואה. הלווים לא הגיבו לפנייה ועד כה לא שילמו אף סכום מההחזר. מספר ימים לאחר שהודיע ללווים, אברהמי פנה למשרד עורכי הדין בבקשה שישחררו את ההחזקות מנאמנות, אך מונרו הודיעה כי היא דורשת להימנע מכך וטענה כי העברת הנכסים בהתאם להסכם עם אברהמי תהווה הונאה והפרת ההסכם שחתמו הלווים איתה. עד כה, MSF לא שחררה את ההחזקות.

לפי אברהמי, בתביעה שהגיש בסוף 2021, הפרו MSF את חובתם המקצועית ופעלו ברשלנות בשל מספר סיבות: ראשית, בכך שלא סיפקו לו ייעוץ משפטי ראוי בנוגע להלוואה, וכן שלא אמרו לו שישנה דרישה בנוגע לנכסים; שנית, בכך שהבטיחו שהסכם הנאמנות יגן עליו במקרה של חדלות פירעון; שלישית, בכך שלא דיווחו לאברהמי על ההלוואות המוקדמות יותר שמונרו סיפקה ללווים; ורביעית בכך שלא הודיעו לו ולא נקטו בכל פעולה בזמן, בנוגע להודעה על המכירה הצפויה של הנכסים בדצמבר 2021.

אברהמי דורש פיצויים בסך לפחות 30 מיליון דולר, כולל עלויות ונזקים וכן הוצאות משפטיות הנוגעות להליך. לכאורה, משרד עוה"ד יכול לטעון שאברהמי אמור לקבל את הכסף מהלווים, אך מכיוון שהם בפשיטת רגל - הליך שכזה יהיה ארוך ומורכב. אולם אברהמי טוען שנגרם לו נזק מעבודה רשלנית של משרד עוה"ד, ולכן תובע אותם על הסכום. סביר להניח שאם יזכה במשפט, יקבל את הסכום מהביטוח של משרד עוה"ד.

לאברהמי החזקות ב-14 חברות, לאחר 6 אקזיטים 

אבישי אברהמי הקים את Wix, המספקת פלטפורמה להקמה ולניהול של אתרי אינטרנט, בשנת 2006, ובסוף 2013 הוביל אותה להנפקה בנאסד"ק לפי שווי של כ-600 מיליון דולר. כיום, שווי החברה מגיע ל-3.3 מיליארד דולר, אך בשיא, בפברואר 2021, שוויה נשק ל-20 מיליארד דולר.

אברהמי מחזיק ב-3.3% ממניות Wix ששווין כעת כ-112 מיליון דולר. במקביל, הוא מחזיק במניות חברת הטכנולוגיה מאנדיי, שבה השקיע באופן פרטי והוא מכהן בה כדירקטור. מאנדיי, שפיתחה מערכת הפעלה לעבודה, הונפקה בשנה שעברה בשווי של 6.8 מיליארד דולר, וכיום נסחרת מתחת למחיר ההנפקה, בשווי של 4.3 מיליארד דולר, לאחר ששוויה כבר זינק לשיא של מעל 19 מיליארד דולר בנובמבר שעבר. שווי החזקתו של אברהמי במאנדיי מגיע היום לכ-143 מיליון דולר.

לפי נתוני IVC, אברהמי פועל כמשקיע אנג'ל בסטארט-אפים שונים, כשהיום יש לו החזקות ב-14 חברות, לאחר שביצע 6 אקזיטים (במקרה זה המונח אקזיט מתייחס גם לחברות שבהן הוא עדיין מחזיק לאחר שהונפקו).