דולר שקל | סיקור שוטף

השווקים יורדים והמשקיעים רצים לנכס בטוח: הדולר מזנק ב-2% מול השקל

הדולר ממשיך במומנטום החיובי מסוף השבוע וקופץ לשער של 3.44 שקלים • גם האירו מטפס וחוצה את רף ה-3.6 שקלים, הליש"ט נסחרת ביציבות

הדולר בשיא של קרוב לשנתיים מול השקל / צילום: עינת לברון
הדולר בשיא של קרוב לשנתיים מול השקל / צילום: עינת לברון

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

14:50

הזינוק של מטבע הדולר התמתן קלות, וכעת הוא מטפס ב-1.9% מול השקל, ונסחר ברמה של 3.43 שקלים. האירו מתחזק ב-0.3% ועולה ל-3.59 שקלים, הליש"ט הבריטית שוב עברה לירידה של כ-0.6% ונסחרת סביב 4.18 שקלים.

11:20

שער הדולר ממשיך לזנק בחדות בהשוואה לשקל, וממריא כבר ב-2% לשער של 3.44 שקלים. הדולר משלים בכך עלייה של כמעט 11% מול השקל מתחילת השנה.

● חברת הקריפטו צלזיוס הקפיאה את כספי המשקיעים. מה קרה שם?
● הזדמנות או סכנה? הפנסיה שלכם מושקעת ברכבת ההרים של וול סטריט
● קבוצת חג'ג' נערכת לרכישת בזן? מכרה קרקע ב-385 מיליון שקל

האירו עבר אף הוא לעלייה של כ-0.7% וחוצה את רף ה-3.6 שקלים, הפאונד שנחלשה קודם מחקה את הירידה ונסחרת ביציבות מול השקל, בשער של 4.20 שקלים.

09:15

סוף השבוע האחרון התאפיין בירידות חדות בשוק המניות האמריקאי, וברקע תשואות האג"ח של ממשל ארה"ב זינקו בשיעורים גבוהים וגם הדולר החל לטפס. הבוקר, עם פתיחת המסחר הרשמי, מטפס הדולר ב-1.3% ועולה לשער של 3.42 שקלים.

בניגוד לדולר, האירו נסחר ביציבות מול השקל ולעתים נד לירידה קלה, ונסחר תמורת 3.57 שקלים. הליש"ט הבריטית מאבד 0.5% ושערה יורד ל-4.19 שקלים.

הדולר מזנק גם אל מול הין היפני, שיורד הבוקר לשפל של 24 שנה מול הדולר. ברקע - הפער בין תשואות האג"ח היפניות לאמריקאיות התרחב, אחרי שנתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את תשואות האג"ח הדולריות. הדולר עלה עד לשער של 135.22 ין, השער הגבוה ביותר מאז אוקטובר 1998.

בחודש שעבר כבר המריא הדולר לשער של 3.46 שקלים ורשם שיא של 20 חודשים. בין הסיבות להתחזקות הדולר היא הגידור של הגופים המוסדיים המקומיים, שיש להם חשיפה גבוהה למניות מחוץ לישראל ובעיקר למניות בארה"ב כחלק מניהול כספי הפנסיה של הציבור. כמו כל השקעה בנקובה במטבע זר, המוסדיים נוטים לגדר את חשיפות המטבע שלהם. הזינוק בביקוש לדולר הביא למחסור בדולרים בשוק המקומי עבור המוסדיים, מה שמחזק את הדולר מול השקל. מדובר בסכומים גבוהים מאד ויש להם השפעה על שער החליפין המקומי

הנהנים מהעלייה של הדולר הם אלו ששכרם או הכנסותיהם נקובים בדולר ומנגד הוצאותיהם או המשכורות שהם משלמים הם בשקלים. כמו היצואנים, למשל, שנזקקו בשנים האחרונות לתמיכה מצד בנק ישראל שרכש דולרים בהיקף של 35 מיליארד שקל בשנה על מנת למתן את התחזקות השקל. גם המשקיעים בנכסים שנקובים בדולר זוכים לחצי נחמה בהתחשב בירידות החדות בשווקים.

המשקיעים ממתינים בדריכות להחלטת הריבית של הפדרל ריזרב שתתפרסם ביום רביעי ב-21:00 (שעון ישראל). על פי התחזיות בשוק, יו"ר הפד ג'רום פאוול יכריז על העלאת ריבית בשיעור של 50 נקודות בסיס - אם כי לאחר נתוני האינפלציה החמה שפורסמו ביום שישי האחרון, חלק מהאנליסטים בשוק עדכנו את התחזיות שלהם לעלייה של 75 נקודות בסיס.

בישראל יתפרסם מדד המחירים לצרכן ביום רביעי ומעריכים שהוא עלה במאי ב-0.8%. "הדבר יעלה את קצב האינפלציה אל מעל 4%, פי שניים ויותר מאמצע היעד, מה שיצריך את בנק ישראל להגיב", אומר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות.

מנחם מזכיר שמה שחשוב לא פחות מהחלטת הריבית של הפד זה עדכון התחזית הכלכלית שלו. "בתחזית הקודמת, לפני 3 חודשים, העריך הפד שהתוצר יגדל השנה ב-2.8% והאינפלציה תסתכם ב-4.3%. היום, לאחר שהתוצר ירד ב-1.5% ברבעון הראשון והאינפלציה עלתה ב-4% מתחילת השנה וב-8.6% ב-12 החודשים האחרונים, התחזית החדשה תשתנה ללא הכר ותצביע (כנראה) על צמיחה נמוכה יותר ו(בטח) על אינפלציה גבוהה יותר".