תסריט האימה של תעשיית הקריפטו: למה צלזיוס הקפיאה את כספי המשקיעים ומה ההשלכות?

צלזיוס, חברת קריפטו ישראלית-אמריקאית, הודיעה שהיא עוצרת את כל המשיכות וההעברות בין חשבונות • איך זה קרה ולמה המטבעות המובילים מושפעים? • גלובס עושה סדר

דניאל לאון, מייסד שותף בחברת Celsius ועו''ד רוני כהן פבון, מנהל אסטרטגיה והכנסות ב- Celsius / צילום: איל יצהר
דניאל לאון, מייסד שותף בחברת Celsius ועו''ד רוני כהן פבון, מנהל אסטרטגיה והכנסות ב- Celsius / צילום: איל יצהר

ענקית הקריפטו הישראלית-אמריקאית צלזיוס הודיעה על עצירה של משיכות והעברות בין חשבונות. המטבע של החברה - CEL, קרס לאחר ההודעה, ובסך הכל השלים ירידה של כ-98% בשנה האחרונה. הקריסה של צלזיוס מושפעת ומשפיעה על המתרחש בשוק הקריפטו, ובייחוד במטבע האיתריום. השוק כולו חווה בוקר חריג של ירידות חדות של כ-7% במטבעות המובילים.

● חברת הקריפטו הישראלית צלזיוס מודיעה על הקפאת כספי המשקיעים
● מדוע ענקית הקריפטו צלזיוס לא מעוניינת בפיקוח של רשות שוק ההון

1. מה עושה צלזיוס?

צלזיוס שהוקמה על ידי הישראלים דניאל לאון ואלכס מישינסקי, פועלת בתחום ה-DeFi - כלומר התחום הפיננסי המבוזר. תחום זה אמור להיות הבנקאות החדשה, וכך גם צלזיוס מתגה את עצמה, כבנק. היא מאפשרת ללקוחותיה לשים כספים בפיקדון, ולצבור עבורו תשואה. הכספים בפיקדון מופקדים במנגנון "סטייקינג", כאשר הלקוח יכול לנעול את הכספים לזמן ארוך יותר, והתשואה בהתאם. החברה הבטיחה תשואה של עד- 17% על מטבעות. הלקוחות יכולים לנעול במנגנון הזה כל מטבע, אולם על מנת לתמרץ את הלקוחות לפעול במטבע של צלזיוס, CEL, ניתנות הטבות למי שפועל במטבע זה. בצד השני, צלזיוס פועלת כמלווה, וכמשקיע, על מנת להשיג תשואה יותר גבוהה על הכספים הנעולים.

2. האם לצלזיוס רשיון לפעול?

צלזיוס לא הגישה בקשה לרישיון מהממונה על שוק ההון, ורישיון כזה אף לא היה עוזר לה. צלזיוס מספקת שירותים שהם בתחום ההגדרה של רישיון ייחודי של בנק, ועל מנת לספק שירותים אלו היא צריכה רישיון מבנק ישראל.

3. מה הודיעה צלזיוס?

ההודעה של החברה היא שלאור תנאי שוק קיצוניים מוקפאות המשיכות, ההמרות בין מטבעות וההעברות בין חשבונות. צלזיוס ציינה שהיא נוקטת בצעד הזה כדי שתהיה יכולת לכבד את דרישות המשיכות ממנה על פני זמן, ולאזן את הנזילות. במקביל היא הבהירה שעל אף ההקפאה, היא תעמוד בהתחייבויות ללקוחות - כמו ריביות על הפקדונות.

המשמעות היא שלקוחות שיש להם כסף בחשבון של צלזיוס לא יוכלו למשוך אותו עד שהחברה לא תבטל את ההקפאה. עם זאת, בצלזיוס מבטיחים שהכסף ממשיך לצבור ריבית. 

4. מדוע צלזיוס נכנסה לבעיית הנזילות?

כל תחום ה-DeFi הוא תחום שפועל במינוף גבוה מאוד. כאשר גוף מבטיח תשואה דו ספרתית על פיקדונות, כאשר בבנקים מדובר על תשואה חד ספרתית נמוכה, יש לפער הזה מספר הסברים: ההסבר הראשון הוא שגופי הקריפטו והבנקאות החדשה פשוט יותר יעילים ורזים, עם עלויות נמוכות ולכן הם יכולים להציע יותר. ההסבר השני הוא שהבנקים משאירים את הרווחים אצלהם, וגופי הקריפטו מעבירים אותם למשתמשים, וההסבר השלישי הוא - שעולם הדיפיי מתנהל באגרסיביות גבוהה, במינופים גבוהים, ובסיכון - על מנת להשיג תשואה. חייבים להיות ערים לכך, שאם החברה לא מצליחה להשיג את התשואה שהבטיחה לעמיתים, למעשה נוצר מצב בעייתי שבו כל כסף חדש שנכנס משמש לתשלום התחייבויות לעמיתים ותיקים.

זהו הרקע: שוק הקריפטו נמצא תחת לחץ מתחילת 2022, כאשר המטבע המוביל - הביטקוין, איבד כ- 65% מערכו בשיא. הירידות האגרסיביות והמתמשכות גם מובילות לכניסת כספים חדשים נמוכה יותר לתחום, מובילות משקיעים שכבר נמצאים בתחום, משפרים עמדות ועוברים למטבעות יציבים על מנת להתגונן מהתנודתיות. הקריסה של בלוק טרה ושל המטבע טרה לונה שהיה פופולארי גם הוא בתחום הדיפיי, הובילה ללחץ בשוק, ומשיכות הכספים מהתחום התגברו. צלזיוס שמתנהלת בצורה ממונפת על מנת להשיג תשואה למשקיעים, נפגעה. בתקופה של לחץ וירידות בשווקים, גופים ממונפים מאוד הם הראשונים להיפגע.

5. מיהם בעצם המשקיעים הקשורים לצלזיוס?

ניתן לחלק אותם לשלושה סוגים: הראשונים, מחזיקי המטבע של צלזיוס שהנפיקה מטבע - CEL, שאיבד עד כה כ-97% מעת ההנפקה. השניים: לקוחות צלזיוס שהפקידו בה את המטבעות השונים שלהם עבור תשואה. בשיא צלזיוס נהלה נכסים ביותר מבכ-20 מיליארד דולר. לפי האתר שלה כיום, מופקדים אצלה ביטקוינים בכ-5 מיליארד דולר. הסוג השלישי הוא מחזיקי המניה: צלזיוס הנפיקה מניות וגייסה הון מקרנות שונות, לפי שווי של 3 מיליארד שקלים.

6. אנו רואים השפעה על המטבעות המובילים, מדוע?

צלסיוס היא שחקן גדול וותיק בתחום, ומצוקת הנזילות כמו שהיא מושפעת ממצב השוק גם משפיעה על כל השוק. באופן ספציפי האיתריום קשור יותר למצוקת הנזילות של צלסיוס, שכן מרבית ממיזמי הדיפיי מתנהלים על בלוק האיתריום, שספג טלטלות בשבועות האחרונים.

תגובת צלזיוס

מצלזיוס נמסר בתגובה: "לאור תנאי השוק הקיצוניים, נאלצנו להודיע על עצירה מוחלטת של כלל המשיכות ועסקאות ה-SWAP בחשבונות הלקוחות. מטרת המהלך היא לאפשר לחברה לייצב את פעילותה ונזילותה כך שתוכל לכבד את כלל התחייבויותיה ללקוחות בהמשך פעילותה.

בידי צלזיוס נותרו נכסים רבי ערך ואנו פועלים במרץ להגן עליהם כך שנוכל לעמוד בהתחייבויותינו ללקוחות. ההגנה על נכסי לקוחותינו הינה בראש מעיינינו ואנו מאמינים שהפעולה שבוצעה בהתאם לסעיף שנקבע בחוזה, הינה צעד הכרחי לטובת כלל הקהילה.

אנו מבינים שמדובר בחדשות קשות, אך לנגד עינינו עומדת המטרה העליונה והיא ייצוב הנזילות והמשך המשיכות והעברות בין החשבונות במהירות האפשרית. אנו שוקלים אפשרויות שונות נוספות כחלק מפעולות ההגנה וללא ספק מדובר בהליך שייקח זמן. אנו מבקשים להודות לקהילת צלזיוס על התמיכה ביום זה ונמשיך לחלוק את המידע הזמין עם הלקוחות וחברי הקהילה."