חברת הקריפטו הישראלית צלזיוס מודיעה על הקפאת כספי המשקיעים

בהודעה שפרסמה החברה היא מציינת שהיא עוצרת את כל המשיכות, ההחלפות וההעברות וכי היא תמשיך לספק מידע ללקוחותיה • ההודעה מגיעה לאחר ירידה של 95% במטבע בשנה האחרונה • צלזיוס: "מטרת המהלך היא לאפשר לחברה לייצב את פעילותה ונזילותה כך שתוכל לכבד את כלל התחייבויותיה ללקוחות בהמשך פעילותה"

דניאל לאון, חברת צלזיוס / צילום: איל יצהר
דניאל לאון, חברת צלזיוס / צילום: איל יצהר

ענקית הקריפטו הישראלית־אמריקאית צלזיוס הודיעה ללקוחותיה על עצירה של משיכות כספים והעברות בין חשבונות, לאחר שנקלעה למצוקת נזילות. לפי ההודעה של צלזיוס, לאור תנאי שוק קיצוניים מוקפאות המשיכות, ההמרות בין מטבעות וההעברות בין חשבונות. צלזיוס ציינה שהיא נוקטת בצעד הזה כדי שתהיה לה יכולת לכבד את דרישות המשיכות ממנה לאורך זמן, ולאזן את הנזילות. במקביל היא הבהירה שעל אף ההקפאה, היא תעמוד בהתחייבויות ללקוחות - כמו ריביות על הפיקדונות.

המטבע של החברה - CEL, קרס ביום שני ב־70% לאחר ההודעה, ובסך הכול השלים ירידה של כ־98% בשנה האחרונה. הקריסה הזו משפיעה כמובן על המתרחש בשוק הקריפטו, ובייחוד במטבע האיתריום. מטבע הביטקוין איבד 13.7% ביממה האחרונה וירד מתחת לשער של 25 אלף דולר, והאיתריום צנח ב־15.1% ביממה ומשלים ירידה של 35.7% בשבוע.

תחום שמתיימר להיות "הבנקאות החדשה"

צלזיוס שהוקמה על־ידי הישראלים דניאל לאון ואלכס מישינסקי פועלת בתחום ה־DeFI (דיפיי) - פיננסים מבוזרים. תחום זה מתיימר להיות "הבנקאות החדשה", וכך גם צלזיוס - החברה הישראלית הגדולה הפועלת בתחום - מיתגה את עצמה כבנק. היא מאפשרת ללקוחותיה לשים כספים בפיקדון ולצבור עבורם תשואה.

הכספים בפיקדון מופקדים במנגנון "סטייקינג" - כשהלקוח יכול לנעול את הכספים לזמן ארוך יותר, והתשואה שיקבל תהיה בהתאם. החברה הבטיחה תשואה של עד 17% לשנה על נעילת המטבעות למספר שנים. נדגיש כי לקוחותיה יכולים לנעול במנגנון הזה כל מטבע, אולם ניתנות הטבות למי שפועל במטבע שלה, CEL.

מנגנון ה"סטרייקינג" גורר לא מעט הרמות גבה, בייחוד כאשר הגופים מבטיחים תשואה דו־ספרתית על פיקדונות, בעוד שבבנקים נהוגה תשואה חד־ספרתית נמוכה. את הפער ניסו בתחום הקריפטו להסביר בכמה דרכים: ראשית, גופי הקריפטו והבנקאות החדשה פשוט יותר יעילים ורזים ונהנים מעלויות נמוכות, ולכן הם יכולים להציע יותר.
הסבר נוסף הוא שהבנקים משאירים את הרווחים אצלם, בעוד שגופי הקריפטו מעבירים אותם למשתמשים. ההסבר השלישי הוא שהפלטפורמות דוגמת צלזיוס לוקחות את הפיקדונות שנעולים אצלן ומשקיעות אותם באופן אגרסיבי, לעתים במינופים גבוהים, להשגת תשואה.

צלזיוס השקיעה בהלוואות למיזמי דיפיי

אלא שאם החברה לא מצליחה להשיג את התשואה שהבטיחה לעמיתים, הרי שכל כסף חדש שנכנס משמש לתשלום התחייבויות לעמיתים ותיקים. צלזיוס השקיעה באגרסיביות כשהעניקה הלוואות למיזמי דיפיי רבים. אלו היו לא פעם הלוואות לא נזילות, כאשר ברגע האמת, כמו היום, אם משקיעי צלזיוס דורשים את כספם, החברה אינה יכולה להשתחרר מההלוואות שנתנה.

צלזיוס מציינת כעת כי נוצרו תנאי שוק קיצוניים; שוק הקריפטו נמצא תחת לחץ מתחילת 2022, כאשר המטבע המוביל, הביטקוין, איבד כ־65% מערכו בשיא אשתקד.

הירידות באיתריום פגעו במיוחד בצלזיוס

הירידות המתמשכות, ובייחוד במטבע האיתריום שה"בלוק" שלו (הטכנולוגיה והאקוסיסטם) מהווה בסיס למרבית מיזמי הדיפיי, פגעו בצלזיוס לנוכח כניסת כספים חדשים נמוכה יותר לתחום, כשגם הכספים שנכנסים לא מופנים למיזמים הרפתקניים במינוף גבוה, אלא למטבעות מובילים ומטבעות יציבים.

מעבר לכך, גם משקיעים שכבר נמצאים בתחום מהססים לפני שהם נועלים כספים לטווחים ארוכים, ועוברים למטבעות יציבים על מנת להתגונן מהתנודתיות. נציין שהקריסה לאחרונה של בלוק טרה ושל המטבע טרה לונה, שהיה פופולרי גם הוא בתחום הדיפיי, הובילה ללחץ בשוק, ומשיכות הכספים ממנו התגברו.

מה זה אומר מבחינת צלזיוס? בהיבט המקורות שלה, פחות ופחות משקיעים מוכנים לנעול מטבעות לטווח ארוך; בפן ההלוואות - יש הלוואות שנתנה ואין לה יכולת להשתחרר מהן במהרה, ומעבר לכך ישנן גם הלוואות והשקעות שונות שירידה בשוויין דורשת השלמות כספים נוספות, על מנת לא לצאת מההשקעה בהפסד באופן כפוי. חוסר ההתאמה הזה בין מקורות להתחייבויות יוצר מצוקה של נזילות, ואין זה מפתיע, שכן בתקופה של לחץ וירידות בשווקים, גופים ממונפים מאוד הם הראשונים להיפגע.
למעשה, התרחיש שפקד את צלזיוס בתחילת השבוע הוא תרחיש יום הדין בעולם הפיננסים: גוף פיננסי שמגיע למצב שבו הוא אינו יכול להחזיר את הכסף לכל מי שמבקש, ויוצר אפקט מתגלגל של חוסר אמון שמשפיע על כל המערכת.

הלקוחות מתמודדים כרגע עם כסף מוקפא

ההשלכות עבור לקוחות צלזיוס הן שכרגע כספם מוקפא, החברה הודיעה כי הוא יצבור ריבית, והיא תפעל בחודשים הקרובים להחזירו להם, על ידי הנזלה של ההשקעות שביצעה כנגד הכסף. האם היא תוכל להחזיר את מלוא הכסף? ככל הנראה זה יהיה מאתגר מאוד, כיוון שיציאה מההשקעות ומההלוואות בתקופה שהשווקים רק יורדים, תלווה במימושים בהפסד. אבל קשה יותר יהיה להשיב את האמון שהולך ומתערער בעולם הקריפטו.

מי שיכולה לסייע לצלזיוס היא מתחרה שלה מהתחום: פלטפורמת ההלוואות למטבעות קריפטו, Nexo. נקסו מסרה כי היא נמצאת בעמדת נזילות והון איתנה, והיא מציעה לרכוש הלוואות והשקעות שונות של צלזיוס על מנת להנזיל אותה. "אנחנו מאמינים שאפשר לעשות הרבה כדי לעזור ללקוחות צלזיוס", צייצו אנשי נקסו, והוסיפו שביכולתם לרכוש בקלות את כל ההלוואות המובטחות של צלזיוס. נקסו תעביר הצעה פומבית לצלזיוס, שתהיה בתוקף למשך שבוע.

החברה ניהלה בשיא יותר מ־20 מיליארד דולר

את המשקיעים הקשורים לצלזיוס ניתן לחלק לשלושה סוגים: מחזיקי המטבע שהנפיקה, CEL, לקוחות צלזיוס שהפקידו בה את המטבעות השונים שלהם עבור תשואה, והסוג השלישי הם מחזיקי המניה. צלזיוס הנפיקה מניות וכן גייסה הון מקרנות שונות לפי שווי חברה של 3 מיליארד דולר. בשיאה ניהלה החברה נכסים ביותר מ־20 מיליארד דולר עבור 1.6 מיליון לקוחות, ולפי אתר החברה מופקדים אצלה מטבעות ביטקוין בשווי כ־5 מיליארד דולר. כיום, מספר לקוחותיה הפעילים עומד על 400 אלף, והיא מנהלת נכסים בהיקף של 7.1 מיליארד דולר.

חשוב לציין שצלזיוס לא הגישה בקשה לרישיון פעילות בישראל מהממונה על שוק ההון, אך רישיון כזה לא היה עוזר לה. צלזיוס מספקת שירותים שהם בתחום ההגדרה של רישיון ייחודי של בנק, ועל מנת לספקם היא צריכה רישיון מבנק ישראל. היא אינה פועלת בישראל, ואם נבחן את מצבה בארה"ב, הרי ששם היא קיבלה רישיונות רגולטוריים למתן הלוואות, אבל רשות ני"ע האמריקאית בודקת האם הפיקדונות שמציעה החברה אינם למעשה ניירות ערך.

"לנגד עינינו עומדת מטרת ייצוב הנזילות"

מצלזיוס נמסר בתגובה: "לאור תנאי השוק הקיצוניים, נאלצנו להודיע על עצירה מוחלטת של כלל המשיכות ועסקאות ה־SWAP בחשבונות הלקוחות. מטרת המהלך היא לאפשר לחברה לייצב את פעילותה ונזילותה, כך שתוכל לכבד את כלל התחייבויותיה ללקוחות בהמשך פעילותה.

"בידי צלזיוס נותרו נכסים רבי ערך ואנו פועלים במרץ להגן עליהם כך שנוכל לעמוד בהתחייבויותינו ללקוחות. ההגנה על נכסי לקוחותינו הינה בראש מעיינינו ואנו מאמינים שהפעולה שבוצעה בהתאם לסעיף שנקבע בחוזה, הינה צעד הכרחי לטובת כלל הקהילה. אנו מבינים שמדובר בחדשות קשות, אך לנגד עינינו עומדת המטרה העליונה של ייצוב הנזילות והמשך המשיכות וההעברות בין החשבונות במהירות האפשרית.

"אנו שוקלים אפשרויות שונות נוספות כחלק מפעולות ההגנה, וללא ספק מדובר בהליך שייקח זמן. אנו ממבקשים להודות לקהילת צלזיוס על התמיכה ביום זה, ונמשיך לחלוק את המידע הזמין עם הלקוחות וחברי הקהילה".

צלזיוס

תחום עיסוק: עוסקת בבנקאות קריפטו ומאפשרת פיקדונות והלוואות. הנפיקה את המטבע CEL

היסטוריה: הוקמה בשנת 2017 על ידי דניאל לאון ואלכס מישנסקי

נתונים: גייסה עד כה הון מקרנות השקעה לפי שווי של 3 מיליארד דולר. המטבע שלה רשם ירידה של 98% בשנה האחרונה