הבלגן בחברה של כחלון יצר הזדמנות? גיזה מבקשת להצטרף לגרעין השליטה ביונט

פירמת הייעוץ הפיננסי פועלת לרכוש מניות בחברת האשראי החוץ-בנקאי שאיבדה בשנה האחרונה 75% משווייה • אם תושלם העסקה, בהיקף של כ-10 מיליון שקל, צפוי יריב פילוסוף מגיזה להתמנות למנכ"ל יונט • בקשה לתביעה ייצוגית נגד יונט ובכיריה בסכום של כ-5 מיליון שקל

משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט תרצה בוודאי לשכוח את השנה האחרונה, שבמהלכה עמדה במרכזן של מספר פרשיות עגומות. אשתקד עמדה יונט במוקד סערה ציבורית סביב תנאי העסקתו המופלגים של היו"ר החדש, שר האוצר לשעבר משה כחלון, שעקב הלחץ הציבורי נאלץ להפחית באופן משמעותי מחבילת התגמול שלו.

לכך התווספו בתקופה האחרונה שוד של 3.5 מיליון שקל מכספי החברה, שהתרחש מחוץ למשרדיה בחולון, ובהמשך גילוי חסרונם של צ'קים בסניף החברה בנצרת, בסכום של כמעט 8 מיליון שקל שנרשמו בספרים. בד בבד הוצא לחופשה המנכ"ל ואחד מבעלי השליטה בחברה, צחי אזר, לאחר שנמצא כי לקח מכספי החברה סכום של כ-70 אלף שקל ולא דיווח על כך.

לא רק כחלון: הפוליטיקאים שעברו לעולם העסקי רק כדי לספוג מהלומה 

כל אלה, יחד עם המומנטום השלילי ממילא בשוקי ההון, הפילו את מניית יונט קרדיט  בכ-75% בשנה האחרונה, ואף הובילו כעת להגשת בקשה לתובענה ייצוגית נגד יונט קרדיט, בעלי השליטה בה - שלמה אייזיק, שי פנסו וצחי אזר, ונגד היו"ר כחלון. התביעה, בסך כ-5 מיליון שקל, הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בטענה לעבירה לכאורה של ביצוע פעולות הנוגדות את חוק ני"ע.

לפי שווי הגבוה ב-30% ממחיר השוק

למרות כל אלו, ואולי דווקא בגלל המאורעות האחרונים סביב החברה, שהביאו את המניה לשפל, נראה כי בעליה בדרך להכנסת שותף לגרעין השליטה. יונט דיווחה ביום שני כי אייזיק ופנסו חתמו ביום חמישי האחרון על נייר עקרונות עם פירמת הייעוץ גיזה זינגר אבן קפיטל, שלפיו תרכוש גיזה מהשניים 18% ממניות יונט קרדיט בתמורה ל-10 מיליון שקל ותצטרף לגרעין השליטה. המחיר משקף שווי חברה של 55 מיליון שקל ליונט, גבוה בכ-30% כמעט ממחירה בשוק.

 
  

פנסו ואייזיק מחזיקים כיום ישירות בכ-24% ממניות יונט (מתוכם חלקו של פנסו כ-14%), כך שמדובר במכירת רוב החזקותיהם הישירות לגיזה. בנוסף, השניים מחזיקים, יחד עם אזר, בכ-24% ממניות יונט באמצעות חברה פרטית בבעלות משותפת, כך שגם לאחר המכירה תישאר להם החזקה מהותית בחברה. 

מדוחות יונט לשנת 2021 (דוחות הרבעון הראשון של 2022 טרם פורסמו בשל חוסר התאמה סביב מתן הצ'קים בסניף נצרת), עולה כי בסך הכול העניקה אשתקד החברה אשראי בסכום של 172 מיליון שקל, גידול של 72% לעומת שנת 2020.

הגידול באשראי הביא להקטנה של הפסדי החברה אשתקד לכ-6.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-11.4 מיליון שקל ב-2020. ביונט מייחסים את ההפסד להתרחבות הפעילות ולהיערכות לקראתה, ובין היתר ההוצאות על מכירה ושיווק, שגדלו פי חמישה, ליותר מ-10 מיליון שקל, בעיקר עקב פתיחת סניפים חדשים.

אייזיק, המכהן כיום כנשיא לשכת סוכני הביטוח, התייחס לעסקה ואמר כי ״הכנסת שותף אסטרטגי פיננסי כמו גיזה קפיטל היא הבעת אמון משמעותית בפעילותה וביכולתה של של יונט קרדיט. מדובר במהלך שיחזק את השדרה הניהולית של החברה ויאפשר לה לפעול בצורה מיטבית יותר״.

עבור גיזה מדובר בהזדמנות לחזק את פעילותה בתחום האשראי החוץ-בנקאי באמצעות חברה שמניותיה נרכשות להערכתה "במחירי רצפה". שווי השוק של יונט עומד כיום על 43 מיליון שקל בלבד, לעומת כ-180 מיליון שקל בעת כניסתו לתפקיד היו"ר לפני כשנה.

גיזה מדווחת כי היא כבר פועלת בתחום ההלוואות, ובנובמבר האחרון גייסה מאות מיליוני שקלים לשתי קרנות שיעניקו הלוואות לחברות. קרן אחת גייסה כ-900 מיליון שקל בקרן מזנין ואילו השנייה, קרן חוב, גייסה כ-600 מיליון שקל להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים.

גיזה מנוהלת על ידי מנהל החטיבה העסקית בבנק הפועלים לשעבר יעקב אורבך, ואודי רוזנברג, לשעבר ראש תחום ההשקעות הלא סחירות במגדל ומנהל מדור בחטיבה העסקית של בנק הפועלים. נוסף על כניסתה לתחום ההלוואות ממשיכה החברה להתרחב. לפני כמה ימים ביצעה השקעה גדולה הרבה יותר וקבעה דריסת רגל בשוק הנדל"ן, כשרכשה מידי בית ההשקעות אי.בי.אי 12% מחברת הניהול של קרן הריט סלע של שמואל סלבין.

הכדור עשוי להימצא בידיים של אזר

מי שיכול להפיל את העסקה המתרקמת הוא המנכ"ל אזר, המחזיק בכ-12.5% ממניות יונט. בהתאם להסכם בעלי מניות שנחתם באוגוסט 2018 בין אייזיק ופנסו ובין אזר, העברת המניות הנמכרות לגיזה כפופה לזכות סירוב ראשונה וזכות הצטרפות לאזר. על פי ההסכם, אם אזר יממש את זכות ההצטרפות, אזי תרכוש גיזה את המניות הנמכרות מהמוכרים וממנו, בחלקים שווים ביניהם, כלומר 6% מהמניות מכל אחד משלושת בעלי השליטה הקיימים.

עם זאת, במקרה שאזר יממש את זכות הסירוב הנתונה לו, נייר העקרונות שנחתם בימים האחרונים יבוטל. בכך הופך אזר, שנמצא כאמור בחופשה עד לסיום הבירור סביב הכספים שנטל מהחברה, לאיש מפתח בעסקה, ונראה כי אם היא תצא לפועל היא גם עשויה לסיים את דרכו כמנכ"ל יונט קרדיט.

זאת לאחר שעל פי נייר העקרונות, המוכרים יפעלו לכינוס ישיבת דירקטוריון סמוך למועד השלמת העסקה, שבה יעלה לדיון מינוי מועמד למנכ"ל החברה, שזהותו תומלץ על ידי גיזה, ללא גמול, וכן מינוי דירקטור שזהותו תומלץ על ידי גיזה. עוד נקבע כי ככל שלא ימונו מנכ"ל ודירקטור תוך 30 ימים ממועד השלמת העסקה, לגיזה תהיה הזכות לחייב את אייזיק ופנסו (ואולי גם את אזר) לרכוש מגיזה את המניות הנמכרות במחיר זהה למחיר העסקה.

לאור העובדה כי נייר העקרונות קובע כי אם העסקה תצא לפועל גיזה תציע מועמד לניהול יונט ללא תשלום, ההערכה היא כי מי שינהל את חברת האשראי יהיה יריב פילוסוף. פילוסוף מכהן כיום כסגן יו"ר גיזה והשותף המנהל שלה, וכיהן בעבר כמנכ"ל זרוע הפיננסים שלה, כך שהוא מכיר חלק מהפעילות של יונט קרדיט. עם זאת, סביר להניח כי הוא לא יעסוק, לפחות בתחילת הדרך, בכל הפעילויות שלה דוגמת ניכיון צ'קים, מה שמחזק את החשיבות לכך שבעלי השליטה הנוכחיים בחברה יישארו פעילים בחברה, כמו גם היו"ר כחלון.

לדברי גורמים מקורבים ליונט, כניסתה האפשרית של גיזה לגרעין השליטה בחברה מהווה הבעת אמון בכחלון, ויחד עם חיזוק השדרה הניהולית במנכ"ל ובדירקטור מטעם גיזה, אמורה להביא את יונט להמשיך ולצמוח.