ממשלה בסימן שאלה: המינויים לתפקידים הבכירים שנתקעו

הזמן השאול שעליו חיה הקואליציה מקשה על השלמת מינויים לניהול חברת החשמל, רשות המטרו, רשות חשמל, רשות שדות התעופה והביטוח הלאומי • עוד 450 מינויים ממשלתיים תקועים בצנרת הבירוקרטית • וההערכות הן שמינוי שלא יתקדם בזמן הקרוב כבר לא יושלם

אמיר שביט, איציק בנבנישתי, פרופ' יובל אלבשן, אלוף (במיל') חגי טופולנסקי, דלית זילבר / צילום: אוריה תדמור, ישראל שם טוב, יוסי זמיר, יח''צ, ניב קנטור
אמיר שביט, איציק בנבנישתי, פרופ' יובל אלבשן, אלוף (במיל') חגי טופולנסקי, דלית זילבר / צילום: אוריה תדמור, ישראל שם טוב, יוסי זמיר, יח''צ, ניב קנטור

הזמן השאול שעליו חיה הקואליציה, שנמנעת מהצבעות בכנסת בהיעדר רוב במליאה, מגביר בממשלה את תחושת הבהילות בהשלמת מינויים לתפקידים בכירים בשירות המדינה. בממשלה יודעים שמינוי שלא יתקדם בזמן הקרוב - ייתכן שכבר לא יושלם כלל. ולמרות זאת, מינויים חשובים רבים עדיין תקועים בצנרת הבירוקרטית או ממתינים זמן רב להכרעות. ביניהם, יו"ר ומנכ"ל לחברת החשמל, יו"ר רשות המטרו, יו"ר רשות חשמל, מנכ"ל רשות שדות התעופה ומנהל הביטוח הלאומי. אלה הם כמה מנושאי התפקידים שבולטים בהיעדרם, כשלצידם ניתן למנות עוד כ-450 דירקטורים חסרים בחברות הממשלתיות.

המשמעות היא שזרועות המדינה משותקות ביכולתן לקבל החלטות או להתוות מדיניות ונמצאות בחוסר ודאות שעוצר תהליכים צופי פני עתיד. לדוגמה, היעדר הקודקודים בחברת החשמל יצר ואקום ניהולי שאליו מיהר להיכנס ועד העובדים, שכעת מאיים בעיצומים כנגד השלמת הרפורמה בחברה. מעבר לכך, ריבוי ממלאי המקום והמינויים הזמניים יהפוך בעייתי עוד יותר בתרחישים של אי-העברת תקציב מדינה או ממשלת מעבר, שבהם יצטרכו הגופים הציבוריים לנווט את דרכם תחת תנאים קשים במיוחד.

האם בכלל ניתן לאייש תפקידים בחברות וברשויות הממשלתיות במצבה הרעוע של הממשלה? ומה יקרה למינויים אלה במידה שהממשלה תיפול? לפי חוות דעת של משרד המשפטים, מינויים שהועברו לוועדה לבדיקת מינויי בכירים (ועדת גילאור) ונידונו בה בטרם הוכרזה תקופת בחירות, ניתן יהיה להשלימם כסדרם גם לאחר כינון ממשלת מעבר.
סבוך במיוחד עד בלתי אפשרי יהיה מינוי שהוגש לבדיקת הוועדה אחרי התפזרות הכנסת או התפרקות הממשלה. מינוי שכזה בממשלת מעבר יעבור רק אם יוכח כי מדובר ב"מקרים חריגים שבהם קיימת הצדקה מיוחדת", כך על פי חוות הדעת. 

 
  


המטרו בגוש דן אמור להיות פרויקט התשתית הגדול והיקר בתולדות ישראל, בהיקף של כ-150 מיליארד שקל. חוק המטרו שאושר בכנסת בפברואר קובע קובע הקמת רשות ממשלתית לניהול מגה-פרויקט זה. ואולם, מינוי ראש לרשות המטרו תקוע במחלוקת בין משרדי האוצר והתחבורה.

במשרד התחבורה רוצים למנות לתפקיד את מנכ"לית מינהל התכנון היוצאת, דלית זילבר, שצפויה לסיים את תפקידה באוגוסט הקרוב. במשרד האוצר, לעומת זאת, מתנגדים למינויה. כרגע העברת תקציב המדינה מוטלת בספק, והעבודות על המטרו בהתאם.
המטרו הוא רכבת תחתית מהירה שצפויה להצטרף לרכבת הקלה בגוש דן לאורך העשורים הבאים. המטרו מתוכנן לעבור בכ-110 תחנות לאורך 24 רשויות מקומיות, מרחובות בדרום ועד רעננה בצפון.

 
  


רשות החשמל, שהיא הרגולטור של חברת החשמל וחברות האנרגיה הפרטיות, מתנהלת ללא יו"ר קבוע קרוב לשנתיים. כפי שנחשף בגלובס, ועדת האיתור סימנה שני מועמדים סופיים: אמיר שביט, מנכ"ל חברת האחזקות של משקי הדרום; ויאיר זילברשטיין, יו"ר חברת עמידר הממשלתית. שניהם התראיינו אצל שרת האנרגיה קארין אלהרר, כאשר שביט נחשב למועמד המוביל.

ממלא מקום היו"ר, יואב קצבוי, אמור היה לסיים את תפקידו. ואולם, השבועות נוקפים והמינוי לא מתקדם. אם ההליך יסתבך בשל יציאה לבחירות, קצבוי צפוי לעזוב והרשות תידרש לחפש מ"מ למ"מ. הסיבה המרכזית לעיכובים היא בחינת ניגודי העניינים של שביט, שבעשור האחרון מכהן בתפקידים בכירים בחברות במשק החשמל.
שביט נחשב למועמד מקצועי ומנוסה אך מוגבל בניגודי אינטרסים, בעוד זילברשטיין חופשי ממגבלות אך חסר רקע בתחום.

 
  


אם המצב ברשות החשמל מורכב, הרי שבחברת החשמל הוא סבוך כפליים. חברת הענק הממשלתית המצויה בעיצומה של רפורמה מתנהלת בלי מנכ"ל וללא יו"ר. חודשיים חלפו מאז נבחר לתפקיד המנכ"ל מאיר שפיגלר, מי ששימש עד לאחרונה כמנהל הביטוח הלאומי. אלא שבמקביל מינתה השרה אלהרר את דב בהרב לתפקיד יו"ר חברת החשמל. בהרב, שעוד לא הספיק להיכנס לתפקידו, התפטר בסערה תוך שהוא מטיח האשמות בתקינות מינויו של שפיגלר.

בשל כך, ברשות החברות הוחלט למנות בודק חיצוני לטענות בהרב על מעורבות פוליטית בעניין מינויו של שפיגלר.

בינתיים, שנה חלפה מאז פרישתו של היו"ר הקודם יפתח רון-טל, וגם תפקיד זה נותר בלתי מאויש בחברת החשמל. כעת נבחנת מועמדותו של איציק בנבנישתי. חוות דעת של רשות החברות בעניינו הועברה לבחינת הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים. 

 
  

גם המשרה שמאיר שפיגלר משאיר אחריו במוסד לביטוח לאומי נותרה ללא מחליף. שפיגלר היה אמור לעזוב את לשכת המנכ"ל בתחילת החודש, אבל כהונתו הוארכה ברגע האחרון לזמן קצוב של כחודש. אמנם, שר הרווחה מאיר כהן בחר עוד בתחילת מאי את המנהל הקבוע החדש - יובל אלבשן. אבל גם במקרה זה גרירת הרגליים בהליך נמשכת ונמשכת.

היועצים המשפטיים של רשות החברות הכינו חוות דעת על אלבשן ושיגרו אותה לעיון אנשי משרד המשפטים. בתום שלב זה, תדון ועדת גילאור במינוי. הוועדה בודקת מעבר לסוגיות המשפטיות את מידת כשירות המועמדים, לרבות עמידה בניסיון הנדרש לתפקיד הרלוונטי וזיקה פוליטית.

אלבשן, פרופסור למשפטים שפעיל עשרות שנים בתחום הרווחה, רואה במשרת מנכ"ל הביטוח הלאומי את תפקיד חייו. אין חולק כי יש לו את הידע המקצועי הנדרש, ובשפע. הסוגיה שבמחלוקת היא האם לאלבשן את הניסיון הניהולי שמצריך התפקיד.

 
  

למעלה מחודשיים עברו מאז מינתה שרת התחבורה מרב מיכאלי את האלוף (במיל’) חגי טופולנסקי למנכ"ל רשות שדות התעופה. אולם גם מינוי זה עדיין לא נכנס לתוקף. טופולנסקי, שכיהן בתפקידו האחרון בצבא כראש אכ"א ולפני כן כסגן מפקד חיל האוויר, ממתין שאישור מינויו יעלה לסדר היום של הממשלה.

המנכ"ל הקודם של הרשות, יעקב גנות, פרש מהתפקיד עוד בסוף שנת 2021, בתום קדנציה ארוכה שנמשכה קרוב לעשור. מיום עזיבתו של גנות חלפה כבר חצי שנה, שבמהלכה הרשות המופקדת על שדות התעופה ומעברי הגבול מתנהלת ללא מנכ"ל קבוע.

ובינתיים המצב בנמל התעופה בן גוריון רק הולך ומחמיר. המחסור החמור בעובדים גורם לצפיפות ותורים ארוכים במיוחד, שעלולים להתארך עוד יותר במהלך חופשת הקיץ. העובדה שהרשות המפקחת מתנהלת ללא ראש בוודאי לא תעזור לעשות סדר בבלגן.