אחרי ירידה ארוכה, ישראל עולה למקום ה-25 במדד התחרותיות

ישראל טיפסה למקום ה-25 במדד התחרותיות של מכון המחקר IMD, העוסק בפיתוח עסקי בינלאומי. כעת היא ממוקמת בין בריטניה (מקום 23) לצרפת (מקום 28) • לפי המכון, החולשות של ישראל הן ההשתתפות בכוח העבודה, יצוא סחורות, תיירות נכנסת ועידוד תחרות • דנמרק עקפה את שוויץ והגיעה למקום הראשון במדד

ישראל נמצאת במקום הראשון במדד בהשקעה במחקר ופיתוח / צילום: Shutterstock
ישראל נמצאת במקום הראשון במדד בהשקעה במחקר ופיתוח / צילום: Shutterstock

מכון המחקר IMD, העוסק בפיתוח עסקי בינלאומי, מדרג 63 מדינות בעולם לפי יכולתן למשוך עסקים ולאפשר להם להתחרות בשוק המקומי והעולמי. המדד מבוסס על קריטריונים כמו ביצועים כלכליים, יעילות הממשלה, והתשתיות הפיזיות והטכנולוגיות.

לאחרונה, פרסמנו נתון אחד ביום על הירידה המתמשכת של ישראל בדירוג: מהשיא (מקום 21) ב-2018, למקום 27 ב-2021. אך על פי דוח 2022, ישראל שברה את המגמה ועלתה למקום ה-25. את הניתוח מבצע בישראל איגוד לשכות המסחר, על פי הקריטריונים שמגדיר ה-IMD. המקום של ישראל בדירוג עלה בזכות נתוני צמיחה מרשימים, מלחמה בבירוקרטיה ובשחיתות, צמצום החוב והיצוא הניכר.

ככלל, החוזקות של ישראל בדירוג הן החוסן הכלכלי (מקום שמיני), יצוא שירותי הייטק (מקום שני), השקעה במחקר ופיתוח (מקום ראשון), הוצאה על חינוך (מקום שישי), שימוש באמצעים טכנולוגיים (מקום שמיני), הקמת חברות הזנק (מקום שישי), יכולות מנהלים בכירים (מקום תשיעי) וכישורים דיגיטליים (מקום שמיני).

לעומת זאת, החולשות של ישראל הן ההשתתפות בכוח העבודה (מקום 53), יצוא סחורות (מקום 61), תיירות נכנסת (מקום 44), השקעה בתשתיות תקשורת (מקום 58), הקמת תאגידים בינ"ל (מקום 54), עידוד התחרות (מקום 40), פריון כוח העבודה (מקום 46) ונשים בעמדות ניהול (מקום 41).

ב-IMD ממליצים לישראל לפעול להגדלת הפריון בענפי המסחר והשירותים, העלאת שיעור התעסוקה, צמצום הבירוקרטיה הממשלתית, ועידוד תחרות במגזר העסקי.

בראיה עולמית, דנמרק מטפסת למקום הראשון במדד, ועוקפת את שוויץ (שיורדת למקום השני). סינגפור מגיעה למקום השלישי, ואחריה שבדיה במקום הרביעי. את החמישיה הפותחת סוגרת הונג קונג. ארה"ב במקום ה-10 בלבד, ואיחוד האמירויות במקום ה-12. ישראל נמצאת בין בריטניה (מקום 23) לצרפת (מקום 28). המדינה בדרגה הנמוכה ביותר במדד התחרותיות היא ונצואלה, והשניה הנמוכה ביותר היא ארגנטינה.

בעיני עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר (השותפים של IMD בישראל), "נתוני הדו"ח משקפים בראייה נכונה ואובייקטיבית את השינויים במבנה המשק בישראל, החוזקות והחולשות שלו. מוטב כי נתונים אלה יהוו אבן פינה בחשיבה של כל השרים הכלכליים וגם הפקידות הבכירה שטרם הפנימו כנחוץ את מלוא המשמעות של השינויים במבנה המשק ותרומתו המכרעת של מגזר המסחר והשירותים ליצירת מקומות עבודה, לתוצר העסקי, ולזינוק ביצוא".