מדד העושר של יוליוס בר: שנגחאי העיר היקרה בעולם ;עלות האופניים קפצה ביותר מ-30%

לפי דוח יוליוס בר, אסיה היא היבשת היקרה בעולם לעשירים • לונדון מתייקרת - העיר האירופאית זינקה למקום השני במדד • הערים אסייתיות המובילות הן שנגחאי, טאיפיי, הונג קונג וסינגפור

קו הרקיע של שנגחאי / צילום: Reuters, Aly Song
קו הרקיע של שנגחאי / צילום: Reuters, Aly Song

הבנק השוויצרי לניהול עושר יוליוס בר (Julius Bear) פרסם את ממצאי דוח העושר וסגנון החיים העולמי לשנת 2022, הסוקר מדי שנה את מגמות יוקר המחיה ב-24 מדינות מרכזיות ברחבי העולם. הדוח, מבוסס על ניתוח עלות מוצרי הצריכה והשירותים הבסיסים המשמשים את עתירי הממון, כמו: טכנולוגיה, יינות, מלונות, תכשיטים, כלי תחבורה, מסעדות מישלן ועוד.

האינפלציה לא פוסחת על מוצרי היוקרה, כך לפי יוליוס בר. במהלך השנה האחרונה, ממוצע המחירים של מוצרי הצריכה הנפוצים זינק ב7.46%, לעומת עלייה של 1.05% בלבד בשנה שעברה. פקטור משמעותי לזינוק, אלו העיכובים בשרשרת האספקה לאור הפלישה של רוסיה לאוקראינה, שהתבטאה בעליית מחירים של 75% מהסחורות ו-63% מהשירותים.

יבשת אסיה נחשבת לאזור היקר בעולם, כאשר 4 ערים מרכזיות ביבשת מרכיבות את ה-"טופ 5" במדד הערים היקרות בעולם שפרסם הבנק השווצרי: שנגחאי, במקום הראשון, מכתירה את סין כמדינה המחזיקה בשוק הגדול בעולם במוצרי היוקרה. לעומתה, טוקיו, מהערים המרכזיות ביבשת אסיה, ירדה למקום ה-13 כתוצאה מהיחלשותו של הין מול הדולר. היבשת המשתלמת ביותר לתושביה היא יבשת אמריקה. העיר ניו יורק נמצאת במקום ה-11, כשהיא יקרה ב119% מהממוצע. המקבילה האירופאית של ניו יורק, לונדון, קפצה מהמקום השמיני במדד למקום השני, בעוד שהיא מקדימה שורה של ערים אירופאיות מובילות ביניהן מונאקו (6), ציריך (7) ופריז (10).

תל אביב לא נכללת בדוח העושר של יוליוס בר, כאשר בבנק לא מבהירים את הסיבה המדויקת לכך אך ככל הנראה מדובר בשיקולי גודל ומיקום גיאוגרפי, כמות תושבי עתירי ממון ובנתח השוק היחסית מצומצם עליו חולשת העיר.

הזינוק בעלות המחייה בלונדון מושפעת במיוחד מסקטור התיירות, כשהסוויטות במלונות יקרות כמעט פי שניים מאשר באסיה וב-162% מהממוצע העולמי. בנוסף, שלושה פריטים מסל המוצרים שנבחנו במדד השנה, הם היקרים ביותר בלונדון.

בין מוצרי הצריכה שהתייקרו: וויסקי, וגם אופניים

עלייה מעניינת שמוצאים ביוליוס בר בין מוצרי הצריכה הנפוצים בקרב עשירי העולם שנבדקו היא במחיר האופניים, שהתייקרו השנה בלא פחות מ- 30.4%, וגם הוויסקי התייקר בחדות - 27.4%.

"על אף סגרי והשלכות הקורונה בשנה האחרונה, שנגחאי ממשיכה זו השנה השנייה להיות העיר היקרה בעולם עבור בעלי הון גבוה", מציין מארק מתאוס, ראש מדור מחקר אזור אסיה פסיפיק ביוליוס בר. "דוח העושר וסגנון החיים העולמי לשנת 2022 מספק לנו מספר תנודות מעניינות ברמה הגלובלית, כאשר טוקיו יורדת משמעותית ברמת היוקר שלה ומתמקמת במקום ה-8 במדד, לאור היחלשות הין היפני. באירופה לונדון מזנקת למקום השני ובאמריקה, ניו יורק ממוקמת במקום ה-11. אפשר לזהות במדד השנה כי אמריקה מציעה מחירים סבירים יותר לתושביה בעוד שאסיה היא היקרה ביותר ואירופה ממוקמות בין השתיים".

מארק מתאוס, ראש מדור מחקר אזור אסיה פסיפיק ביוליוס בר / צילום: Julius Baer
 מארק מתאוס, ראש מדור מחקר אזור אסיה פסיפיק ביוליוס בר / צילום: Julius Baer

"סל השירותים והמוצרים אותם אנו בוחנים, זו השנה השלישית, הם עקביים וזהים ככל הניתן זה לזה. המטרה היא לשקף את התנודות והשינויים עם השנים בצורה הטובה ביותר. לאור הצורך שזיהינו במתן תשומת לב לכוונות והרצונות הצרכניות של לקוחותינו, הוספנו לראשונה למדד את גם מוצרים ושירותי צריכה אותם לקוחותינו מתכננים לרכוש או להשקיע בשנה הקרובה".

"עוד ניתן לזהות את השלכות הקורונה בדוח, בזינוק משמעותי במחירי מוצרים שהפכו למוצרים אטרקטיביים מאוד בתקופה זו, ביניהם מוצרי הטכנולוגיה (41.6%+) והאופניים (30.4%+)".