לפיד: לביקור ביידן קשר הדוק לחיזוק היחסים בין ישראל לסעודיה

שר החוץ יאיר לפיד אומר שאם איראן לא תחזור בקרוב להסכם הגרעין, מועצת הביטחון תחריף את העיצומים כלפיה • ישראל זועמת על החלטת האיחוד לחדש את הסיוע לרשות הפלסטינית למרות ההסתה בספרי הלימוד

שר החוץ יאיר לפיד / צילום: ניב מוסמן, לע״מ
שר החוץ יאיר לפיד / צילום: ניב מוסמן, לע״מ

שר החוץ יאיר לפיד אומר כי ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בחודש הבא בישראל ובסעודיה, מצוי בקשר הדוק למגמת חיזוק הקשרים בין המדינות. במסיבת עיתונאים במלאת שנה לממשלה אמר לפיד כי להערכתו יהיו התקדמויות קטנות צעד צעד שמתוכם ייווצר לבסוף השלום המיוחל. עוד אמר כי הדיווחים בנושא מבוססים בחלקם על שמועות אבל הם לא בלתי מבוססים.

● לסבא"א נפל האסימון, אבל במערב ממשיכים לחתור להסכם גרעין עם איראן
● היחסים מתחממים: בסעודיה נערכים לאירוע מדיני יוצא דופן עם ישראל 

הוא הוסיף כי השיחות בעת ולפני ביקור ביידן עוסקות בין השאר במה שמכונה בניית הארכיטקטורה האזורית שנועדה לבודד את איראן ביטחונית ומדינית. "איראן מהווה סיכון לישראל לאיזור ולעולם כולו. יש אחדות דעים שאסור לאפשר לה להיות מדינת סף גרעינית ולעצור את תמיכתה בטרור. סעודיה היא אחת מהמדינות הסובלות מהאיום הזה ומותקפת על ידי הארגונים נתמכי איראן."

"ההסתה במערכת החינוך הפלסטינית היא הנצחה של מעגל השנאה"

לדברי לפיד - אם לא ייחתם בקרוב הסכם להחזרת איראן להסכם הגרעין, אין ספק שמועצת הביטחון תחל לדון בעיצומים משתקים כלפי איראן, בשל הפרותיה בסוגיית הגרעין סירובה לספק הסברים להפרות וכיבוי מצלמות המעקב של סבא"א במתקני הגרעין.

בתשובה לשאלת גלובס לפיד הודה כי האיחוד האירופי לא קיבל את דרישת ישראל לעצור את הסיוע לרשות הפלסטינית בשל ספרי הלימוד המסיתים נגד ישראל: " דיברתי אתמול על ההסתה עם נציבת האיחוד האירופי והממונה באיחוד על הנושא, החזרת הסיוע למרות המשך ההסתה נעשתה בניגוד לעמדתנו ותחת מחאה נזעמת וחריפה. ההסתה במערכת החינוך הפלסטינית היא הנצחה של מעגל השנאה - הם מגדלים דור חדש של שנאה והאיחוד האירופי מעמיד פנים שזה לא קורה - המאבק לא הסתיים, ונגייס את ידידנו להמשיך בו".

לפיד גילה כי בקרוב יתקיים דיון בקבינט על תוכנית כלכלה תמורת ביטחון ברצועת עזה. המטרה לדבריו היא שיפור חיי תושבי רצועת עזה מבלי לפגוע בביטחון עוטף עזה וישראל כולה. "לא יתקיים דיון מדיני עם חמאס" אמר.

בסוגיית מסעות התלמידים לפולין גילה שר החוץ כי הפולנים התנו את המשך המסעות בדרישה כי יהיו מעורבים בתכנים הנמסרים לתלמידים הישראלים במהלכם. "לא הסכמנו ולא נסכים" הוא ציין כי היה שיפור מסוים ביחסים עם פולין על רקע המלחמה באוקראינה אבל בסוגיית החקיקה בעניין השואה המחלוקת בעינה.

לפיד הדגיש כי ההתרעות על הנסיעה לטורקיה עדיין חמורות ואמר כי לא כל מה שהתרחש שם בימים האחרונים התפרסם.