יוקם מפעל ראשון בישראל למחזור סוללות לרכב חשמלי

בעקבות החדירה המואצת של רכב חשמלי לישראל המפעל ייתן מענה ראשון לבעיית המיחזור שעד כה טופלה באמצעות ייצוא

סוללת ליתיום לרכב חשמלי / צילום: Shutterstock
סוללת ליתיום לרכב חשמלי / צילום: Shutterstock

יבואנית הרכב חברת כלמוביל, קבוצת ICL וחברת המחזור EMS חתמו על מזכר הבנות ראשון בישראל להקמת של מפעל למחזור סוללות ליתיום בישראל נחתם השבוע. המיזם צפוי לתת מענה כולל לבעיית מיחזור הסוללות של כלי רכב היברידיים, חשמליים ופלאג-אין החל משלב האיסוף, ועד שלב המחזור במפעל ייעודי.

שוק הסוללות חווה גידול עצום ועל פי הערכות צפוי להכפיל עצמו משנה לשנה כאשר לפי הערכות עדכניות השווי הכספי של שוק מיחזור סוללות הליתיום לרכב צפוי לעמוד על כ-31 מיליארד דולר בשנה בתוך שני עשורים.

אולם כיום אחוז קטן מהסוללות ממוחזרות בשל התהליך המורכב ובשל העדר מפעל מיחזור בישראל וסוללות הליתיום שנאספו יוצאו למפעלי מיחזור בחו"ל מה שהגדיל משמעותית את עלויות המחזור והקטין את הכדאיות הכלכלית

בשל אורך חיי השימוש הארוך של הסוללות לרכב, חמש שנים ומעלה, כרגע רוב הסוללות לרכב "מחושמל" שמסיימות את חייהן בישראל הן של כלי רכב היברידיים ישנים או של כלי רכב מודרניים, שניזוקים בתאונות. אולם ככל שתהליך החדירה של הרכב החשמלי יתרחב צפויות להצטבר כמויות משמעותיות מאד של סוללות למיחזור.

יצוין כי האיחוד האירופאי משלים כיום הליך של רגולציה מקיפה, שיאלץ ממשלות ויצרנים לשאת באחריות כספית למיחזור סוללות לרכב חשמלי, שייאספו בתחומם. גם בישראל פועל כיום המשרד לאיכות הסיבה לגיבוש רפורמות דומות.

יצוין כי זהו המהלך האסטרטגי השני של קבוצת כלמוביל בתחום האנרגיות המתחדשות לאחר שרכשה לאחרונה את חברת האנרגיה "אנרפוינט" והיא צפויה גם להיות היבואנית הראשונה בישראל אשר תציע תדלוק מימן למשאיות בתחנות ייעודיות.

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל מציין כי "הגידול המשמעותי בצריכת כלי רכב מונעים חשמל בישראל הינו חלק ממגמה גלובלית. כחלק מהחלטה לפתח את פעילותנו לתחומים סינרגטיים לעסקי הליבה, נמשיך להשקיע בפיתוח פתרונות טכנולוגים סביבתיים בתחום הרכב והתחבורה, כפי שאנו פועלים בימים אלה בשילובן של כלי רכב ייעודיים ומשאיות מימן בישראל".

ענת טל, נשיאת איי.סי.אל מוצרים תעשייתיים מציינת כי, "אנו מצטרפים למגמה גלובלית חשובה שעיקרה לתת מענה סביבתי לצמיחה המהירה של שוק הרכבים החשמליים".

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר בתגובה לפניית גלובס כי "נושא הטיפול בסוללות ליתיום של רכב חשמלי נמצא בתחילת דרכו בכל העולם. המשרד להגנת הסביבה מבצע עבודת RIA (בדיקת השלכות רגולציה) בנושא חוק אחריות יצרן לכלי רכב, בדגש על סוללות כלי הרכב החשמליים, השמנים, גזי הקירור ועוד. בעבודה זו נבדקים כלל ההיבטים והמנגנונים האפשריים".