הברזייה | ראיון

"גיוס המונים זו רכבת הרים": ביקור במשרדי הדסטארט

היזמים שקובעים יעדים לא ריאליים, הגיוסים הגדולים בקורונה והפרוייקטים היצירתיים - מניידת לטיפול רוחני ועד חוות חופש: ביקור בקבוצת מימון ההמונים הדסטארט

מימין: דניאלה ירחי, אפרת כהן, מייה קרייר. במשרדי קבוצת הדסטארט / צילום: איל יצהר
מימין: דניאלה ירחי, אפרת כהן, מייה קרייר. במשרדי קבוצת הדסטארט / צילום: איל יצהר

ביקור אצל:

קבוצת הדסטארט, עמק חפר

משתתפות בשיחה:

1. דניאלה ירחי בת 30, נשואה, מנהלת פרויקטים, 3 שנים בחבר

2. אפרת כהן, בת 35, מנהלת גיוס למאבקים, שנה בחברה

3. מייה קרייר בת 25, מלווה גיוסים חברתיים, 3 שנים בחברה

על מה מדברים? 

איפה אנחנו? בפארק התעשייה עמק חפר, במשרדים של Headstart - פלטפורמת מימון המונים שהוקמה לפני כעשור ומעסיקה 36 עובדים. כיום מלבד גיוס לפרויקטים יצירתיים, לחברה יש זרועות נוספות כמו Giveback, לתרומות ומיזמים חברתיים; Beactive, גיוס למאבקים משפטיים ו- Fundit, להשקעות אלטרנטיביות.

מאיפה באתן: דניאלה, שמלווה יזמים בגיוס הכספים, עבדה קודם בקרן הלוואות וחיפשה "עבודה שתעסוק לא רק בכסף". מייה מלווה את הגיוסים ב- Giveback, "האח החברתי של הדסטארט", כפי שהיא מגדירה, אבל בכלל למדה תכנות והייתה מורה באולפן. אפרת עסקה קודם בציור ופיסול "ולכן נמשכתי לליווי אמנים ביציאה לאור, זה לעבוד בהגשמת חלומות", היא מספרת. אלא שמהר מאוד גילתה משיכה חזקה דווקא למימון מאבקים משפטיים "שלא משנים רק חלום, אלא חיים של ציבור שלם".

חיי הכפר: מאז הקורונה הן עובדות מהבית, ובימי שני מגיעות למשרד בעמק חפר. לאפרת, שגרה במושב ליד עפולה - מרחק שעה ורבע מהמשרד - זה סידור לא רע: "חסרים קצת האנשים, אבל טוב לי בחיי הכפר". את הבוקר היא מתחילה ב-9, ועד הערב היא שוקעת במיילים: "אני מסייעת ליזמים להבין אם יעד הגיוס ריאלי, ולנסח את הפניות, אם זה לדודה או לקהל הרחב".

באוויר: דניאלה מתחילה את הבוקר ב-8 ו"ישר מתיישבת על המחשב, כדי לעבוד בשקט לפני כולם". את תחילת היום היא מקדישה למענה ליזמים "לפני שהם עלו לאוויר עם הפרויקט, וגם אחרי". היא גם אחראית להעביר להם את הסכומים שגייסו בהצלחה, כך שלא לגמרי נפרדה מהעיסוק בכסף: "ותמיד בסוף החודש אני עמוק בדוחות".

הנביא: אין בחברה סינון, "אלא אם כן הפרוייקט לא חוקי", מסבירה אפרת, "יש אחד שקורא לעצמו 'הנביא', ומציע טיפול רוחני בניידת. לכל פרוייקט יש את הקהל שלו". גם מייה נתקלת במיזמים יצירתיים: "בשבועות הייתה חוות חופש שהכינה מארזים טבעוניים, כנגד 'חג החלב'".

אכזבות: ליווי היזמים נעשה רק במיילים, ואפילו מפגשים בזום נדירים - אבל אפרת מציינת שלא פעם מתפתח קשר אישי: "בסוף זה לא רק ליווי טכני, אלא גם פסיכולוגי. לפעמים היזמים שולחים 30 הודעות לאנשים קרובים ומקבלים הרבה לא. הם חווים רכבת הרים ובלבלה".

יזמים: עד כה גויסו בהדסטארט כ-200 מיליון שקל עבור כ-3,000 מיזמים, והמגוון רחב בהתאם: "מאנשים שלא סוגרים את החודש ועד פוליטיקאים שמנסים לשנות את המפה", אומרת אפרת. לא פעם המיזמים פוגשים אותן ביום יום. אפרת מלווה מאבק נגד מפעלים מזהמים בראשל"צ: "המשפחה שלי משם, אז יש לי אינטרס", ודניאלה מוסיפה "שאפילו באזכרה של סבתא שלי הגישו משקה אורגני שגייס פה".

קורונה: במגפה העבודה שלהן קיבלה תפנית מהגשמת חלומות להישרדות של אלו שהתממשו: "היו המון גיוסים של מסעדות ומלונות שקרסו", מספרת דניאלה ומונה את מלון דריסקול, מסעדת מונא והתרנגול הכחול. "לשמחתנו הגיוסים שלהם היו ענקיים, והיום הם חיים ובועטים".